تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۷۹۶
کد خبر: ۲۳۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معرفی ۵۰ شرکت برتر معدنی دنیا

می متالز - رتبه‌بندی که وب‌سایت ماینینگ و شرکت هم‌خانواده او اینتلی‌جِنس‌ماین از ۵۰ مورد از بزرگترین شرکت‌های معدنی بر مبنای ارزش بازار ارائه کرده‌اند، نشان می‌دهد این بخش به طور پیوسته رو به بهبود است.
معرفی ۵۰ شرکت برتر معدنی دنیا

در پایان فصل نخست امسال میلادی، مجموع ارزش ۵۰ مورد از برترین شرکت‌های معدنی به رقم ۸۴۲ میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت‌ها در طول ۱۲ ماه گذشته، ۲۵۸ میلیارد دلار سرمایه به بازار وارد کردند. یک پنجم این دستاورد در امسال میلادی (۲۰۱۷) و به عبارتی دیگر در ۳ماهی که گذشته به‌دست آمده است.نشانه‌ای دیگر از اینکه نرخ مواد معدنی و کالاهای فله (کامودیتی) در جریانی رو به رشد قرار دارد. این است که سطح ارزش بازار در این رتبه‌بندی ۵ میلیارد دلار است، به این معنا که ارزش بازار در آخرین شرکت این فهرست و رتبه ۵۰‌ آن ۵ میلیارد دلار است و ارزش بازار شرکت سنگ‌آهنی «کومبا» که رتبه ۵۱ را دارد، به ۴/۹۶ میلیارد دلار می‌رسد. یک سال پیش این رقم ۵ میلیاردی کمتر از ۴ میلیارد دلار بود.تغییر شرایط در سال گذشته میلادی بسیار بر این رتبه‌بندی تاثیرگذار بود و البته همانند بسیاری از رتبه‌بندی‌ها معیارهای نتیجه‌گیری از موضوعات بحث‌برانگیز نیز در رتبه‌بندی‌ای که نتیجه آن در جدول آمده است، بود.در هر صورت شرکت‌های دولتی به دلیل کمبود اطلاعات درباره آنها در این فهرست حضور ندارند و در نتیجه آن، غول‌هایی مانند «کودلکو» در شیلی، «نُوایی‌ماینینگ» در ازبکستان که دارای بزرگترین معدن طلای جهان است، شرکت بزرگ پتاس «یوروکِم»، شرکت تجاری «ترافیگورا»، «کازاتومپروم» بزرگترین تولیدکننده اورانیوم و نهادهای متعددی در چین و کشورهای در حال توسعه در این رتبه‌بندی محاسبه نشدند.

معیار اصلی که در این رتبه‌بندی در نظر گرفته شد، عمق درگیری شرکت در بخش معدن بود، برای مثال شرکت‌های ذوب و همچنین تاجران کامودیتی که کمترین سهام را در میان شرکت‌های معدنی دارند در این رتبه‌بندی به شمار نیامده‌اند.در نتیجه اعمال این ویژگی، نام‌های سرشناسی مانند شرکت‌های «ماروبنی» و «میتسویی» ژاپن، «کُریازینک» کره و «کوپِک» شیلی نیز از رتبه‌بندی خارج شدند. دیگر نقاط تمرکز بر درجه‌بندی شرکت‌ها که منجر به تدوین این فهرست شد، میزان درگیری عملیاتی و همراستای آن میزان سهام‌ها بود، بنابراین شرکت‌هایی که تنها با عملیات معدنی به استخراج فلز مشغول بودند و جایگاهی در بازار سهام‌ها نداشتند و در راستای آن شرکت‌هایی که تنها متخصص تامین منابع مالی بودند و عملیات معدنی چندانی نداشتند نیز در این رتبه‌بندی ورود پیدا نکردند که «فرانکو نوادا» و «سیلور ویتون» از جمله آنها بودند.ورود شرکت‌های شیمیایی به این رتبه‌بندی هم مشکل‌ساز بود، بنابراین شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی «اف‌ام‌سی‌کورپ» به این دلیل که عملیات تولید پتاس و لیتیوم سهم کمی از درآمد کلی آن دارند، در این رتبه‌بندی ورود پیدا نکرد. همچنین بسیاری از فولادسازان، استخراج سنگ‌آهن و دیگر معادن فلز را در مالکیت خود دارند و عملیات استخراج آن را نیز اجرایی می‌کنند، در نتیجه به دلیل حفظ تعادل و تنوع شرکت‌ها، صنعت فولاد به این رتبه‌بندی وارد نشد و به دنبال آن غول‌هایی مانند آرسلورمتال، شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک، شرکت ترنیوم، بائواستیل و بسیاری دیگر با وجود آگاهی به دارایی‌های چشمگیر معدنی آنها، در این رتبه‌بندی قرار نگرفتند.

 

برای مشاهده 50 شرکت برتر معدنی دنیا فایل زیر را دانلود نمایید.

منبع: صمت
عناوین برگزیده