تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۲۳۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ظرفیت دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات

می متالز - رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تا پایان امسال، ۱۹ دستگاه ایکس‌ری کامیونی علاوه بر ۱۲ دستگاه فعلی، به ظرفیت گمرک برای اسکن محموله‌های تجاری افزوده می‌شود.
افزایش ظرفیت دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات

به گزارش می متالز و به نقل از گمرک ایران، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران گفت: براساس قرارداد منعقده بین گمرک و دو سازمان داخلی یعنی وزارت دفاع و انرژی اتمی، بخشی از ایکس‌ری‌های کامیونی از سوی این سازمان‌ها ساخته و تعدادی نیز از خارج خریداری می‌شود که با نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها، گمرک ایران به ایکس‌ری‌های پرسرعت و سرعت متوسط تجهیز خواهد شد. رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: ساخت ۵ دستگاه ایکس ری کامیونی به سفارش گمرک در وزارت دفاع عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت دستگاه‌های ایکس‌ری کامیونی در انحصار چند کشور بزرگ دنیا است، گفت: وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی کشورمان با ورود به این عرصه یعنی ساخت دستگاه‌های پیشرفته ایکس‌ری گام بزرگی در این زمینه برداشته‌ است. کرباسیان گفت: گمرک ایران یک دستگاه ایکس‌ری کامیونی بسیار پیشرفته را از کارخانه تولید‌کننده تحویل گرفته که این ایکس ری پیشرفته پر‌سرعت بوده و به صورت fast scan عملیات اسکن و کنترل محموله‌ها را انجام می‌دهد و تمام سیستم به صورت اتوماتیک کار می‌کند. این دستگاه ایکس‌ری بسیار پیشرفته قادر است در کمترین زمان ممکن محتویات کانتینرها را در حال حرکت اسکن و تصاویر را در اختیار بخش فنی گمرک قرار دهدو در هر ساعت ۱۵۰ کانتینر را اسکن کند، بنابراین تمامی کانتینرهای ورودی به بندر شهید رجایی تحت پوشش ایکس ری قرار می‌گیرد. البته یک دستگاه دیگر نیز با کارکرد مشابه در مرحله تحویل است.

وی تاکید کرد: با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ایکس‌ری کامیونی از هر دو نوع پرسرعت و سرعت متوسط در گمرکات مهم ازجمله گمرک شهیدرجایی بندرعباس سرعت اسکن کانتینرهای حامل کالا در گمرکات به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت. رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تاخیر در نصب و راه‌اندازی ایکس‌ری‌های جدید، انجام برخی مراحل اداری و کسب مجوزهای لازم را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ما در زمینه تجهیز گمرک به دستگاه‌های پیشرفته کنترلی و نظارتی عزم جدی داریم و امیدواریم با حمایت و کمک دولت در تامین بودجه و اعتبارات لازم برای خریداری و ساخت ایکس‌ری‌های جدید در داخل کشور گام‌های بلندتری در جهت تسهیل و تسریع فرآیندهای تجاری برداشته شود.

کرباسیان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی همکاری‌های گمرکی ایران با کشورهای همسایه در قالب تبادل الکترونیکی اطلاعات ضمن ابراز خرسندی از توسعه این نوع همکاری‌ها گفت: در سیستم تبادل الکترونیکی اطلاعات، بین گمرکات همسایه اسناد خروجی یک گمرک می‌تواند به‌عنوان اسناد ورودی گمرک کشور مقابل مورد استفاده قرار گیرد و با این کار از انجام دوباره‌کاری و کنترل‌های مجدد و در نتیجه اتلاف وقت جلوگیری به‌عمل می‌آید.

وی افزود: سال گذشته یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، پروژه الکترونیکی کردن گمرکات بود که خوشبختانه توانستیم تا حدود ۱۰۰ درصد این کار را انجام دهیم و به وظیفه خود عمل کنیم. رئیس کل گمرک با استقبال از نقدهای سازنده درباره گمرک گفت: آنچه در گمرک طی سه سال گذشته و در قالب برنامه مکانیزاسیون گمرکی انجام شده در جهت رشد و اعتلای اقتصاد کشور بوده و وظیفه خود می‌دانم که پاسخگوی کارهای انجام شده در این زمینه باشم. رئیس کل گمرک ایران در این گفت‌وگو همچنین درخصوص تاثیر به‌کارگیری دستگاه‌های الکترونیکی برای شناسایی و کشف محموله‌های قاچاق کالا که به گفته وی منجر به افزایش درآمد گمرکی و ناامن شدن فضا برای قاچاقچیان شده است مطالبی بیان کرد و گفت: در بحث مبارزه با پولشویی، گمرک ایران با همکاری سیستم بانکی موفق به تشکیل ۲۷۰۰ پرونده و معرفی آن به مراجع ذی‌صلاح شده است.

وی در رابطه با کشفیات گمرک در سال گذشته نیز اظهار کرد: کشفیات کالای قاچاق در گمرک در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ با استفاده از سامانه جامع گمرکی ۵۰ درصد افزایش داشته است. کرباسیان افزود: همچنین کشفیات مواد مخدر و پیش سازهای صنعتی از ۱۵کیلوگرم سال ۱۳۹۱به ۳۰۰تن در سال ۱۳۹۴ رسید و گمرک موفق شد در سال گذشته بزرگ‌ترین محموله هروئین را به وزن ۵۳۶ کیلو کشف و ضبط کند که بازتاب بین‌المللی بسیار زیادی هم داشت. رئیس کل گمرک ایران در ادامه گفت:گمرک در سال ۱۳۹۵ موفق شد با کمک تجهیزات کنترلی پیشرفته تعداد ۵۰مورد قاچاق انسان نیز کشف کند که این موضوع در تاریخ عملکرد گمرک بی‌سابقه بود.

عناوین برگزیده