تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۲۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازیابی حافظه تاریخی اقتصاد کشور

می متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گاهی حافظه تاریخی ضعیف می‌شود؛ چراکه در چند سال گذشته رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد، تورم 40 درصدی، افزایش سه برابری نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی سبب تلاطم در بازار شد.
بازیابی حافظه تاریخی اقتصاد کشور

علی طیب‌نیا در نشست راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی افزود: بزرگ‌ترین چالش اقتصادی ایران وابستگی به درآمد نفتی است و هم اینک اجماع عمومی برای استفاده صحیح و منطقی از درآمد نفتی، رضایت بخش است.

او ادامه داد: دوران برنامه سوم توسعه بهترین دوره تاریخ معاصر ایران است که تلاش موثری برای اعمال سیاست‌های اقتصادی در دولت انجام شد و ماحصل آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. طیب‌نیا گفت: اتکای ساختار اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی است و دولت یازدهم توانست سال 93 به‌رغم ادامه تحریم‌ها، هم روند تورم را نزولی کند و هم رشد اقتصادی مثبت را به ارمغان آورد. طیب‌نیا اظهار کرد: دشمنان تصور کردند با تحریم‌ها، تسلیم در کار است، اما با درایت دولت تدبیر و امید، تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی سه درصد نیز به دست آمد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایط نامناسب اقتصادی تحریم‌ها به بدنه نظام اقتصادی کشور تحمیل شد و ساختار نامتعادل و سیاست‌های غلط گذشته به کشور آسیب جدی وارد کرد. طیب‌نیا افزود: وقتی دیدند اقتصاد ایران به نفت وابسته است فکر کردند با تحمیل تحریم‌ها می‌توان اراده مردم را درهم بشکنند.وی گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی پا به عرصه نهاد که وفاق عمومی بین‌المللی علیه ایران شکل گرفته بود.

طیب‌نیا گفت: دولت یازدهم در چنین شرایط حساس و خطیری زمام امور را به دست گرفت و با مقاوم‌سازی اقتصاد با یک محور مشترک به همگرایی ارکان مختلف اقتصاد کشور کمک کرد. وی افزود: ابلاغ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که با رویکرد عمیق و صحیح از مشکلات اقتصاد کشور طراحی و تنظیم شد، امروز به مبنایی مشترک برای ایجاد عزم برای رفع چالش‌های پیش روست. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درآمد نفتی نعمت و موهبتی الهی است، اما شیوه ناصحیح بهره‌گیری از این درآمدها نعمت را به نقمت تبدیل می‌کند. طیب‌نیا گفت: رشد مثبت اقتصادی در دولت یازدهم باعث تعجب همگان شد و در محافل بین‌المللی به صراحت گفته شد که ایران بهترین مدیریت را اعمال کرده است. وی افزود: برخی به جای اینکه به‌دنبال تقویت امید در جامعه باشند؛ دولت و نظام را ناکارآمد نشان می‌دهند. طیب‌نیا اظهار کرد: دولت و نظام ناکارآمد نیست و موفقیت‌های حاصل شده نیز نتیجه بردباری ملت صبور ایران است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال 93 سال موفقی بود؛ چراکه بودجه کشور مدیریت شده و سیاست پولی منظم به وجود آمد که نتیجه آن کاهش نرخ تورم بود. وی اظهار کرد: از نیمه دوم 93 با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم و این فرآیند طبیعی نبود و عامل «سیاسی» دلیل این روند نزولی قیمت نفت بود و کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان و هم‌پیمانانشان این شرایط را بر ما تحمیل کردند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با مقایسه اعمال تحریم در ایران و سایر کشورها افزود: تحریم در روسیه سبب شد تورم 2 برابر افزایش پیدا کند و قدرت خرید مردم کاهش یابد و اثرات دیگر تورم در کشورها به برداشت بی‌رویه و غیر‌اصولی از ذخایر نفتی منجر شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال 94 سال سختی بر اقتصاد ایران گذشت با هر بار کاهش قیمت نفت، تورم افزایش پیدا می‌کرد اما در نهایت موفق شدیم از آثار زیانبار تحریم بکاهیم. طیب‌نیا افزود: نقش اصلی در این رویداد مهم همراهی و مشارکت مردم صبور بود و اگر دولت خدمتگزار این سرمایه مهم را نداشت، نمی‌توانست شرایط سخت را پشت سربگذارد. وی به مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: اگر موفقیت در مذاکرات هسته‌ای حاصل نمی‌شد، غرب با علم به بحران اقتصادی و اجتماعی به این سادگی کوتاه نمی‌آمد.

طیب‌نیا توضیح داد: سال 94 با تلاش‌های مختلف مجموعه دولت توانستیم به تورم تک رقمی و رشد اقتصادی دست پیدا کنیم. وی گفت: امروز بیشتر بخش‌های اقتصادی کشور رشد مثبتی دارند و دولت به منظور تثبیت رونق اقتصادی مسکن نیز برنامه‌ریزی‌هایی مد نظر داشته است. وی گفت: در طول دو سال متوالی 94 و 95 تراز تجاری غیرنفتی کشور مازاد بود، یعنی اینکه از صادرات غیرنفتی، نیازهای وارداتی کشور تامین شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: وضعیت اقتصادی زمانی مطلوب است که ما از صدور مواد خام خودداری و با تبدیل آن به فرآورده، درآمد کسب کنیم که این مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده که باید با جدیت دنبال شود.وی گفت: سیستم مالیاتی کشور به بازنگری کارشناسانه نیاز دارد و در طرح جامع مالیاتی، قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این طرح مالیات براساس اطلاعات کافی از درآمد مودیان انجام می‌گیرد و ارتباط ماموران با مودیان مالیاتی قطع و مالیات براساس درآمد واقعی وصول خواهد شد. وی اظهار کرد: هدف ارزشمند در وزارت امور اقتصادی و دارایی کمک به توان تولید کشور است تا وابستگی نفتی کاهش پیدا کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اکنون رسانه‌ها هجوم بی‌رحمانه‌ای علیه دولت یازدهم آغاز کرده‌اند و باید در نظر داشت که دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفت.

عناوین برگزیده