تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۴۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تداوم روند کاهشی قیمت آلومینیوم ادامه دارد

می متالز - از ابتدای ماه آوریل، قیمت آلومینیوم در روندی نزولی قرار گرفت، این روند نزولی قیمت‌ها با کاهش ذخایر بورس فلزات لندن همراه شد. بنابراین می‌توان گفت عواملی قوی‌تر از عرضه بر این بازار تاثیر داشته‌اند. تحولات ژئوپلتیک و احتمال درگیری نظامی از سوی آمریکا با کشورهایی چون سوریه و کره شمالی، اصلی‌ترین دلایل این امر برشمرده شده‌اند.
تداوم روند کاهشی قیمت آلومینیوم ادامه دارد

نمودار 1 روند قیمت آلومینیوم ارائه شده در بورس فلزات لندن را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، قیمت این فلز در سال جاری میلادی، روندی نزولی به‌خود گرفته است. آلومینیوم در روز سوم ماه آوریل با قیمت 1948 دلار به‌ازای هر تن به فروش رسید، قیمت این فلز در دوازدهم این ماه با 41 دلار کاهش به 1907 دلار افت پیدا کرد. دلایل متعددی بر این بازار فشار و موجبات کاهش قیمت آلومینیوم را فراهم می‌آورند. تغییرات ژئوپلتیک پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه، مواضع این کشور علیه کره شمالی و تهدید به حمله اتمی، همچنین عدم اطمینان از آینده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه موجب افت قیمتی اغلب فلزات پایه همچون آلومینیوم شده است. در واقع می‌توان گفت که خطرات پنهان، این بازار را تهدید می‌کند.

نمودار 2، میزان موجودی آلومینیوم انبار بورس فلزات لندن را نشان می‌دهد. این ذخیره از ماه فوریه به‌شدت در حال کم شدن است. بنا به گزارش متال‌بولتن در این مدت ذخیره این انبارها به‌صورت روزانه کاهش یافته در حالی که طی این مدت، تنها یک سفارش تحویل داده شده است. لازم به‌ذکر است که ذخیره این انبارها از یک میلیون و 877 هزار و 300 تن به یک میلیون و 774 هزار و 950 تن کاهش داشت. با وجود اینکه عموما کاهش موجودی انبارها تأثیری مثبت بر قیمت‌ها می‌گذارد و سبب افزایش آن‌ها می‌شود، ولی در مورد آلومینیوم با وجود کاهش موجودی انبارها، شاهد کاهش قیمت بودیم. لذا همان‌طور که اشاره شد علل سیاسی را می‌توان از مهمترین دلایل افت اخیر قیمت آلومینیوم برشمرد.
در ادامه می‌توان به تغییرات بازار آلومینیوم در نقاط مختلف دنیا اشاره کرد. متال بولتن گزارشی از روند واردات شمش آلومینیوم به ایالات متحده ارائه داده است. براساس آمار منتشر شده توسط متال بولتن، سطح واردات شمش آلومینیوم به آمریکا همچنان بالا به‌نظر می‌رسد، البته از این میزان در ماه فوریه کاسته شد. با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده ، واردات شمش آلومینیوم به آمریکا در ماه فوریه سال جاری 193 هزار و 408 تن گزارش شد که نسبت به ماه فوریه سال 2016، که حدود 112 هزار و 129 تن بوده، رشد بیش از 72 درصدی داشت. البته باید خاطرنشان کرد که واردات آلومینیوم ایالات متحده در ماه ژانویه سال جاری، 233 هزار و 709 تن بود که در ماه فوریه بیش از 17 درصد کم شد.

لازم به‌ذکر است که امارات متحده عربی، با صادرات بیش از 78 هزار تن در ماه فوریه به آمریکا، بیشترین نیاز این کشور را به شمش آلومینیوم تامین کرد. در کل، منطقه خاورمیانه حدود نیمی از نیاز ایالات متحده به شمش و بیلت آلومینیوم را تامین می‌کند. روسیه نیز یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان شمش آلومینیوم به آمریکا به‌شمار می‌رود که در ماه جاری، 16.4 درصد از نیاز این کشور را تامین کرده است. لازم به ذکر است که پرمیوم برای واردات شمش در ماه فوریه به بیشترین میزان خود از اواخر سال 2015 رسید. به عقیده تحلیلگران، همین امر نیز زمینه را برای کاهش واردات فراهم کرد.

عناوین برگزیده