تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۲۴۵۰
سرویس خبر : انرژی

سهم خواهی هند از میادین گازی ایران

می متالز - "درمندرا پرادهان" (Dharmendra Pradhan) ، وزیر نفت هند ابراز امیدواری کرده است که شرکت های دولتی این کشور در دیدار ماه آینده این مقام مسئول با مقامات بلند پایه ایران، قراردادی را در میدان گازی فرزاد ب با ایران به امضا برسانند.
سهم خواهی هند از میادین گازی ایران

هندوستان به عنوان سومین کشور وارد کننده نفت و چهارمین مصرف کننده عمده این محصول قصد دارد روابط نفتی خود را با کشور های حوزه خلیج افزایش دهد

پرادهان همچنین به خبرنگاران در این خصوص گفته است: هند به این موضوع علاقه مند است که در ایران قرارداد های E&P (اکتشاف و تولید) به امضا برساند و این در حالی است که کشور هند در گذشته نیز علاقه مندی هایی به میادین نفت و گاز ایران نشان داده است و به گفته وزیر نفت این کشور، هند در شرایط سخت از قبیل تحریم ها نیز به خحرید نفت از ایران ادامه داده است.

گفتنی است که میدان گازی "فرزاد ب" توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت "او ان جی سی ویدش" هندوستان در حال توسعه بوده است که بعد از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران این فعالیت ها متوقف شدند. این شرکت هندی همچنین در سال گذشته طرحی سه میلیارد دلاری به مقامات ایران تحویل داده است که بر اساس آن مقدار 12.5 تریلیون فوت مکعب گاز در مدت 30 سال اطز میدان گازی "فرزاد ب" برداشت خواهد شد.

همچنین بنا به نوشته رویترز، هند که بعد از چین دومین وارد کننده عمده نفت از ایران است، از جمله معدود کشور هایی است که در طول تحریم ها میزان واردات نفت خود را از ایران کاهش نداده است.

اما در همین حال "تایمز هندوستان" در این خصوص نوشته است شرکت های دولتی هند ممکن است واردات نفت خود را از ایران، بنا به تصمیم این کشور در تحویل پروژه توسعه فرزاد ب به هند، کاهش دهند.

بنا به این گزارش مقامات هندی اعلام کرده انند در صورتیکه ایران در توسعه میدان گازی فرزاد ب برای شرکت های هندی امتیازی را قائل نشود، واردات نفت از ایران را یک پنجم کاهش می دهند.

بر اساس این گزارش، شرکت هاثی هندی، برنامه خود مبنی بر کاهش واردات یک پنجمی نفت از ایران را به نماینده شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرده اند که بر اساس آن، واردات را از ۲۴۰ هزار بشکه در روز به ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

بر این اساس شرکت های ایندین اویل و مانگالور هند هر کدام واردات نفت خود را ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد و مجموع واردات آنها در حدود ۸۰ هزار بشکه به روز خواهد رسید؛ ضمن اینکه هارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم هم واردات خود را روی هم رفته، در حدود ۱۰ هزار بشکه کاهش خواهند داد و تقریبا مجموع واردات آنها ۳۰ هزار بشکه خواهد بود، در همین راستا، شرکت ملی نفت ایران هم در مقابل اعلام کرده که تخفیف پیشنهادی خود را به مشتریان هندی در زمینه هزینه حمل و نقل از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش خواهد داد.

به هرحال میدان فرزاد ب در تمام سالیان گذشته در عین حال محلی برای مناقشه بین دو کشور بوده است.هندی ها که در اکتشاف این میدان، نقشی بسیار پر رنگ داشته اند همچنان راغبند در مسیر فعال کردن و به بهره برداری  برداری رساندن آن نیز حرف اول را بزنند.این که هندی ها در این کار موفق شوند تنها در گرو پیشنهاداتی است که باید به مذاق مقامات ایرانی خوش آید. باید منتظر ماند تا مدیران ارشد نفتی کشور طرح هندی ها را تایید کنند.این تایید همچنان در خلال زمان، امر توسعه در صنعت نفت ایران را به تعویق خواهد انداخت.

عناوین برگزیده