تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۵۱۶
کد خبر: ۲۴۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزارت صنعت اعلام کرد

جزئیات تولید سیمان در سال 95

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید سیمان در 11 ماه نخست سال 95 را اعلام کرد. بر پایه اطلاعات جداول آماری، تولید 11 ماهه سیمان در سال 95 برابر با 49 میلیون و 579 هزار تن بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال پیش از آن افت 6.4 درصدی را تجربه کرده است.
جزئیات تولید سیمان در سال 95

تولید 11 ماهه سیمان در سال 94 به میزان 52 میلیون و 980.7 هزار تن ثبت شده بود. علاوه بر این در بهمن 95 میزان تولید سیمان سه میلیون و 448.9 هزار تن ثبت شده که نسبت به عملکرد ماه قبل با رقم سه میلیون و 731 هزار تن، کاهش 7.6 درصدی داشته است.

 

 

صادرات 10 ماهه 95

پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در جدول آماری خود وضعیت صادرات سیمان را بررسی کرده است. براساس این گزارش در 10 ماه 95 (منتهی به دی) در مجموع 6 میلیون و 351 هزار و 852 تن صادرات صورت گرفته است. بر اساس آمار اعلام شده بیشترین میزان صادرات به ترتیب در ماه‌های اردیبهشت، مرداد و آبان 95 صورت گرفته که ارقام آن هم 758 هزار و 356 تن، 703 هزار و 573 تن و 677 هزار و 612 تن ثبت شده است. همچنین براساس آمارهای منتشر شده مجموع صادرات سیمان و کلینکر واحدهای تولیدی در سال 94 به رقم 15میلیون و 92 هزار و 437 تن رسید که کاهش آن نسبت به سال 93 (بیش از 18 میلیون تن) ناشی از شرایط امنیتی عراق به‌عنوان یکی از بازار‌های اصلی این کالای ساختمانی بود.

 

آمار تولید 94

میزان تولید سیمان سال 94 به رقم 58.7 میلیون تن رسید که نسبت به رقم 66.4 میلیون تن سال 93 افت 11.5 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که هدف‌گذاری پیش‌بینی شده در سال 94 دستیابی به رقم تولید 75 میلیون تن بوده است. از سوی دیگر براساس جداول آماری وزارت صنعت، میزان سیمان تولیدی در اسفند 94 به رقم چهار میلیون و 842 هزار تن رسید که نسبت به چهار میلیون و 271.4 هزار تن عملکرد بهمن 94، رشد 13.4 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید کلینکر (ماده اولیه سیمان) در سال 94 به 60.1 میلیون تن رسیده، این در حالی است که در سال 93 بالغ بر 70 میلیون تن کلینکر تولید شده است.

 

فعالیت 71 کارخانه سیمان

از سوی دیگر براساس آمارهای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تعداد 71 کارخانه سیمان در کشور فعالیت دارند که در این بین چهار استان فارس، اصفهان، تهران و خراسان رضوی 38 درصد این واحد‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمارها به ترتیب استان فارس بالاترین سهم را با هشت واحد، اصفهان با هفت واحد، تهران و خراسان رضوی به‌صورت مشترک هرکدام 6 واحد تولید سیمان دارند. پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ رشد مصرف سیمان تا سال 2018 به میزان 4.9 درصد خواهد رسید و سرانه مصرف جهانی از 539 به 640 کیلوگرم افزایش خواهد یافت. ایران در سال 2014 با ظرفیت 75 میلیون تن، چهارمین تولیدکننده سیمان جهان معرفی شد. این در حالی است که ایران سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه محسوب می‌شود.

 

سیمان گران نشده است

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن پیش‌بینی رونق بازار سیمان در اردیبهشت ماه، عنوان کرد هیچ تغییر قیمتی در فروش سیمان اعمال نشده است و طبق تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این محصول به قیمت درب کارخانه عرضه می‌شود.عبدالرضا شیخان در رابطه با موضوع قیمت‌گذاری سیمان که از سال 93 در حال پیگیری است تا قیمت این محصول استراتژیک واقعی‌سازی شود، گفت: از سه سال پیش و بعد از تصویب نرخ واقعی قیمت‌ سیمان، ساخت‌وساز با رکود مواجه شد و قیمت سیمان مرتبا با تخفیفات ارائه می‌شود. از آن زمان به دنبال حذف تخفیفات سیمانی بودیم که در بهمن‌ سال 95 موفق به حذف آنها شدیم. وی ادامه داد: اما در زمستان به دلیل وضعیت بازار، برخی از تولیدکنندگان اقدام به برگرداندن تخفیف در عرضه کالای خود کرده‌اند که انجمن سیمان به آنها تذکر داد و با توافقی که انجام شد مجددا تخفیف‌ها را از میان برداشتیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به اینکه تاکنون قیمت سیمان هیچ افزایش قابل توجهی نداشته است، تصریح کرد: هنوز قیمت این محصول معدنی افزایش نیافته و آنچه رخ داد تغییر در نحوه‌ محاسبه قیمت بود؛ موضوعی که به اشتباه افزایش قیمت تعبیر شد این بود که در شهریور 95 خواستیم قیمت تحویل در مقصد را محاسبه کنیم و با توجه به قیمت سال ۱۳۹۳ موضوع کرایه حمل و ارزش افزوده هم به آن اضافه شد که این امر به وضوح نشان می‌دهد روش قیمت‌گذاری عوض شده و قیمت تحویل در مقصد محاسبه می‌شود که این به معنای افزایش قیمت نیست.

شیخان درباره واکنش‌ها به این تغییر روش تشریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این روش قیمت‌گذاری را قبول ندارد و اعلام کرده از آنجا که نمی‌توان قیمت حمل‌ونقل را به درستی کنترل کرد، ترجیح بر این است که سیمان با همان قیمت درب کارخانه عرضه شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: در نتیجه با مخالفت‌های صورت گرفته در اواسط اسفند ماه و با مهندسی معکوس به قیمتی مناسب با تحویل محصول از درب کارخانه دست پیدا کردیم و باز هم هیچ افزایش قیمتی در بازار دیده نشد.

عناوین برگزیده