تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۷
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۲۵۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نگاهی به نمایشگاه معتبر خودرویی امریکا نشان داد

بخت بلند کراس‌اوورها و سبزها در نیویورک

می متالز - نمایشگاه خودرو نیویورک در امریکا یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای خودرویی در این کشور است.
بخت بلند کراس‌اوورها و سبزها در نیویورک

هر چند دیترویت را مهد خودروسازی امریکا می‌دانند اما پیشینه قدرتمند این نمایشگاه که از سال ۱۹۰۰م (۱۲۷۹-۱۲۷۸) یعنی ۱۱۷ سال پیش برگزار می‌شود، باعث شده این نمایشگاه از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی امریکا باشد.نمایشگاه خودروی نیویورک که از ۱۴ تا ۲۳ آوریل (۲۵ فروردین تا ۳ اردیبهشت) برگزار می‌شود، باز هم خودروسازان بزرگ جهان را دور هم جمع کرده تا این‌بار با تازه‌ترین تولیدات علاقه‌مندان به دنیای خودرو را به وجد آورند. 

 اگرچه نمایشگاه نیویورک از نظر اهمیت بعد از نمایشگاه دیترویت قرار دارد اما همچنان مهم و برجسته است. درواقع می‌توان نمایشگاه نیویورک را جایگاه خوبی برای بازرگانان و خریداران خودرو دانست که می‌توانند تازه‌های خودروسازها را در این نمایشگاه ببینند و از هر کدام خوش‌شان آمد آن را خریداری کنند. در نمایشگاه امسال خودروی نیویورک بیش از همه شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها رونمایی شدند. این دو نوع خودرو در پی کاهش نرخ بنزین در امریکا مدتی است پرهوادار شده‌اند و تقاضای مشتری‌ها بیشتر دور و بر آنها می‌گردد. خودروهای برقی، خودروهای پلاگین هیبریدی و سایر وسایل نقلیه سبز نیز از این قافله عقب نماندند و پا به پای کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها رونمایی شدند. نشان(برند) تجاری نوپا و لوکس شرکت کره‌ای هیوندای موتور یعنی جنسیس، متعهد به اجرای راهبرد تولید خودروهای بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای شده و در برنامه خود در نخستین گام تولید کراس‌اوور جی‌وی۸۰ را دارد که مجهز به یک پیل سوختی است.

شرکت فوردموتور نیز لینکلن نویگیتور، شاسی‌بلند لوکس خود را بازطراحی کرده است. در بازطراحی این مدل قدیمی از آلومینیوم برای بدنه استفاده شد که این امر نزدیک به ۲۰۰ پوند از وزن خودرو را کاسته است. همچنین شرکت سوبارو در رونمایی‌های نیویورک سهم داشت. این شرکت از مدل مفهومی «اسنت» (Ascent) رونمایی کرد که ظرفیت ۷ سرنشین را دارد. این شرکت اعلام کرده فروش این خودروی ۷ نفره را در سال ۲۰۱۸م (۹۷-۹۶) آغاز خواهد کرد. شرکت جنرال‌موتورز نیز بیوک‌های اینکلاو ۷ نفره را دوباره تجهیز و در نمایشگاه نیویورک معرفی کرد.شرکت فیات‌کرایسلر اتوموبیلز تایید کرد که نمونه محدودی از یک شاسی‌بلند به‌نام جیپ گرند چروکی ترک هاوک را در برنامه خود دارد. موتور این خودرو ۷۰۷ اسب‌بخار، 6.2 لیتر و وی۸ است. دراین‌حال شرکت تویوتاموتور نیز یک نمونه مفهومی ساب‌کامپکت را رونمایی کرد که بازار هدف آن جوانان هستند.

کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها نزدیک به ۴۰ درصد کل فروش وسایل نقلیه سبک را در امریکا در سال ۲۰۱۶م (۹۵-۹۴) در اختیار خود داشتند. این رقم در سال ۲۰۱۴م (۹۳-۹۲) یعنی دو سال قبل از آن 32.6 درصد بود. یکی از مهم‌ترین دلایل رشد این عدد این بود که امریکایی‌ها تشنه خودروهایی بودند که بنزین بیشتری مصرف می‌کنند و چه زمانی بهتر از زمان ارزان شدن سوخت در این کشور در پی کاهش نرخ نفت برای خریدن کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا گفته است که در محدودیت تعیین‌شده برای بهره‌وری سوخت وسایل نقلیه تا سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۵م (۰۱-۱۴۰۰ تا ۰۴-۱۴۰۳) بازنگری خواهد کرد. این محدودیت در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور تعیین شد. اما پس از سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در وسایل نقلیه برقی، خودروسازها می‌گویند هیچ برنامه پشتیبانی برای رقابت در بخش بازار خودروهای برقی یا همان ای‌وی‌ها ندارند. تنها شرکتی که برنامه‌ای مشخص‌تر نسبت به دیگران دارند شرکت فورد امریکاست که به‌تنهایی درحال سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد دلاری برای معرفی ۱۳ وسیله نقلیه جدید است. مارک فیلدز، مدیرعامل شرکت فوردموتور در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این خودروها برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی خواهند بود و در ۵ سال آینده به بازار راه خواهند یافت.

فولکس‌واگن، بزرگترین خودورساز جهان نیز اعلام کرده که دستکم ۳ خودروی برقی جدید را تا سال ۲۰۲۰م (۹۹-۱۳۹۸) به مرحله فروش خواهد رساند. بخشی از این برنامه در نتیجه قراردادی است که این شرکت در کارخانه کالیفرنیای خود دارد. آنچه اکنون از بازار امریکا برمی‌آید اینکه امریکایی‌ها دیگر سدان دوست ندارند. در واقع کاهش محبوبیت سدان‌ها نه به دلیل بد یا بی‌کیفیت بودن آنها بلکه به‌دلیل امکانی است که برای آنها به وجود آمده است. امریکایی‌ها مدتی است فرصت این را پیدا کرده‌اند که با هزینه کمتر پشت فرمان شاسی‌بلندها و کراس‌اورها بنشینند و از زاویه بالاتری به رانندگی بپردازند. طبیعی است برای شرکت‌های خودروساز بنام جهان هیچ فرصتی بهتر از نمایشگاه نیویورک نیست که تازه‌ترین محصولات هم‌راستا با علاقه تازه امریکایی‌ها را به آنها نشان دهند. 
از سویی خودروهای برقی همچنان در حال پررنگ‌تر شدن در نمایشگاه‌های بزرگ جهان هستند و هیبریدی‌ها را نیز در این رقابت در کنار خود می‌بینند. در عصری که شرکتی مانند تسلا تنها خودروی برقی تولید می‌کند و حتی سهامش از غول‌هایی چون فورد و جنرال‌موتورز ارزشمندتر شده است، چندان شگفت‌انگیز نیست که برقی‌ها و هیبریدی‌ها بخت بلندی در نیویورک پیدا کنند. محبوب‌تر شدن خودروهای برقی البته مختص امریکا نیست و حالا در بسیاری از کشورهای پیشرو جهان ازجمله نروژ خودروهای برقی خریداران بیشتری نسبت به سایر خودروها دارند. دولت‌های مختلف نیز تلاش می‌کنند بودجه‌هایی را به شرکت‌ها اختصاص دهند تا آنها راحت‌تر بتوانند خودروی برقی بسازند. حالا رقابت شرکت‌های مختلف خودروساز برای به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازار امریکا با شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها وارد فاز تازه‌ای شده و هر شرکتی بتواند با سرعت بیشتری خود را با سلیقه جدید امریکایی سازگار کند برنده این رقابت تنگاتنگ خواهد شد. 

عناوین برگزیده