تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۴۶۹
کد خبر: ۲۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک پژوهشگر:

توسعه بخش معدن با سرمایه‌گذاری خارجی شتاب می‌گیرد

می متالز - یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه تامین 50 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه معدن و صنایع معدنی در افق چشم‌انداز با بهره‌گیری از منابع داخلی امکان پذیر نیست، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی موجب شتاب فعالیت‌ها خواهد شد.
توسعه بخش معدن با سرمایه‌گذاری خارجی شتاب می‌گیرد

به گزارش می متالز به نقل از ایرنا، 'حمید آذرمند' شامگاه یکشنبه در جمع فعالان معدنی عضو خانه معدن ایران اظهار داشت : بخش معدن وصنایع معدنی از ظرفیت لازم برخوردار است تا در دهه های آینده یکی از پیشران های رشد و از بخش های کلیدی اقتصاد ایران باشد .
معاون پیشین سازمان ملی بهره وری معتقد است: ثابت نگهداشتن نرخ ارز مانع از استقبال سرمایه گذاری بخش خصوصی و طرف های خارجی در عرصه معادن خواهد شد .
وی افزود: یکی از چالش های جدی بخش معدن در دولت های پیشین ضعف فعالیت های اکتشافی بوده، اما در دولت یازدهم سازمان ایمیدرو در این مسیر گام های ارزشمندی برداشته و انتظار می رود در سالهای آتی این نقیصه برطرف شود .
سازمان توسعه معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سال 93 برنامه فعالیت اکتشافی در گستره ای به مساحت 250 هزار کیلومتر مربع را در دستور کار قرار داد که نتایج مقدماتی آن از وجود 450 میلیون تن ذخایر زغالسنگ، 550 میلیون تن سنگ آهن، 150 هزار تن آنتیموان و 40 تن طلا خبر داد .
آذرمند تصریح کرد: فعالیت اکتشافی در بخش معدن نیازمند اعتبارات لازم است که این امر را باید فراتر از بودجه های سالیانه یک سازمان و تشکیلات مورد توجه قرار داد و ضرورت حمایت دولت از این بخش مساله اصلی است.
وی شکل گیری کنسرسیوم های بزرگ معدنی را مهم دانست و گفت: حضور فعال در طرح های معدنی داخل و خارج کشور در قالب بنگاه های کوچک امکانپذیر نیست و این رویکرد شرکت های شاخص جهان است .
پژوهشگر مزبور براین اعتقاد است که بخش معدن می تواند از رشد متوسط اقتصادی هم عملکردی فراتر داشته باشد و در این مسیر از تجارب کشورهای موفق نیز می توان بهره گرفت .
وی یادآور شد : براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، بخش معدن پس از دو سال نزول در شاخص تولید،‌ در سال 1393 روند صعودی داشت و به رشد 1.3 درصدی دست یافت.
آذرمند گفت : مرکز آمار ایران سال 90 را به عنوان سال پایه در نظر گرفته و شاخص تولید بخش معدن از 100 در سال 1390 به 102 در سال 93 ارتقا پیدا کرد. . شاخص تولید در بخش معدن طی سال های 92- 1391 به ترتیب به 99.6 و 99 ثبت شده بود.
وزارت صنعت در تازه ترین آمارهای خود شمار معادن فعال را 6 هزار معدن اعلام کرد که سالیانه بیش از 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
انتظار می رود در افق 1404 میزان استخراج سالیانه مواد معدنی از رقم 500 میلیون تن فراتر رود .

عناوین برگزیده