تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۶۵۲
کد خبر: ۲۵۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نتیجه همکاری چین و بلاروس انجام می‌شود

تولید یک نوع کود جدید از پتاس

می متالز - شرکت «بِلاروسکالی» به دنبال ساخت نوعی کود جدید با استفاده از فناوری‌های چینی است.
تولید یک نوع کود جدید از پتاس

به گزارش می متالز به نقل از بِلتا، شبکه خبری کشور بلاروس، ایوان گولُواتی مدیرکل شرکت دولتی بِلاروسکالی و عضو کمیسیون امور بین‌المللی و امنیت ملی مجلس بلاروس خبر داد: این شرکت تولیدکننده پتاس تصمیم به ساخت نوع جدیدی از کود با استفاده از فناوری‌های چینی دارد و به دلیل همین پروژه در تعامل با یک شرکت شیمیایی چینی با هدف تنوع‌سازی تولیداتش و ساخت کالاهای جدید است. این تعاملات می‌تواند منجر به ایجاد یک نوع ماده جدید بر مبنا و پایه کود پتاسیم محصول شرکت بلاروسکالی شود. بر مبنای همین فناوری، یک پروژه در چین پیاده‌سازی شده که انتظار می‌رود چیزی همانند آن تا دو سال آینده در بلاروس هم به راه بیفتد. در همین راستا یک هیات پارلمان چینی که در راس آن ژانگ دی‌جانگ، رئیس کمیسیون دائمی مجلس نمایندگان مردم چین قرار دارد، در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آوریل (۲۷ تا ۲۹ فروردین) امسال از بلاروس بازدید می‌کند.

چین اصلی‌ترین خریدار پتاسیم بلاروس است و سالانه ۱/۵ میلیون تن کود از این کشور وارد می‌کند. مدیرکل بِلاروسکالی در این زمینه یادآور شد که در سال گذشته میلادی مذاکرات تولیدکنندگان پتاس کشور درباره قراردادهای طولانی‌مدت با چین و هند به مدت ۶ماه طول کشید و در نهایت منجر به افزایش نرخ بیش از انتظار شد که به تثبیت موقعیت پتاس در بازار انجامید. گولُواتی همچنین گفت: موقعیت کنونی در بازار پتاس کمی متفاوت شده و تولیدکنندگان مهم به طور تقریبی هیچ قراردادی را تا پایان نیمه نخست امسال میلادی (خرداد ۱۳۹۵) امضا نمی‌کنند، اما در مقایسه با سال گذشته میلادی روند تقاضا افزایشی برآورد می‌شود. وب‌سایت ماینینگ نیز با اعلام خبر این پروژه درباره آن نوشت: این پروژه شامل ساخت یک کارخانه جدید تولید کود با استفاده از فناوری‌های چینی است. این وب‌سایت خبری معدنی و امریکایی در ادامه توضیح می‌دهد: در واقع رقابت برای تولید کودهای جدید و راه‌اندازی معادن تازه چیزی نیست که بازار پتاس این روزها به آن نیاز داشته باشد. قیمت‌های جهانی در امسال میلادی به نسبت ثابت بوده‌اند و این در حالی است که به دلیل عرضه بیش از حد، کاهش درآمدهای مزارع کشاورزی و کمبود تقاضا در چین و هند انتظار ضعف قیمت‌ها می‌رود. بنابر گزارش ماینینگ این فاکتورها باعث توقف ادامه حرکت شرکت‌های معدنی جهان در بازگشایی معادن جدید ازسوی آنها نشده است. شرکت معدنی K+S در آلمان پروژه خود را با نام «لِگاسی» در ساسکاچوآن کانادا پیش از پایان فصل سوم امسال میلادی (پایان تابستان) آغاز می‌کند و در همین حال شرکت استخراج و فرآوری «گارلیک» در ترکمنستان فعالیت خود را از یک ماه پیش شروع کرده است. شرکت روسیه‌ای «یوروکِم» نیز در حال راه‌اندازی دو معدن در روسیه است و شرکت انگلیسی «سیریس‌مینِرالز» با ساخت یک معدن وسیع در زیر پارک ملی انگلیس در حال فعالیت است. پروژه «یورک» نیز در امریکا طرح‌ریزی شده و قرار است تا دو سال آینده آغاز به کار کند و در ابتدای امر سالانه ۱۰ میلیون تن پلی‌هالیت، نوعی پتاس که در کودهای گیاهی استفاده می‌شود، تولید کند و پس از آن به فازی وارد شود که حجم تولید خود را به سالانه ۲۰ میلیون تن ارتقا دهد. گفتنی است چین و بلاروس پیش از این نیز با یکدیگر همکاری داشته‌اند. به گزارش ایسنا در مهر سال گذشته شرکت‌های چینی به دنبال آن بودند که در ساخت کارخانه خودروسازی، اپتیک، بیمارستان و مجتمع‌های تجاری و مسکونی بلاروس سرمایه‌گذاری کنند.


سرگی روماس رئیس هیات مدیره بانک توسعه بلاروس نیز در این باره خبر داده بود که بانک مرکزی چین یک خط اعتباری در بانک بلاروس به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار افتتاح کرده است. به گفته وی پیش‌تر نیز چندین پروژه کوچک سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ میلیون دلار اعتبار در این بانک گشایش یافته بود و چندین شرکت خصوصی چینی هم در حال افتتاح خط اعتباری ۱۰۰میلیون دلاری برای پروژه‌های عمرانی در بلاروس بودند. بلاروس از کشورهای اروپای شرقی است که نظام اقتصادی آن تا حدود ۸۰ درصد در کنترل دولت قرار دارد و از زمان اتحاد شوروی تاکنون چنین بوده است. این کشور از نظر اقتصادی به نسبت با ثبات است، اما تا حدود زیادی در تامین مواد خام به متحد نزدیک خود روسیه وابستگی دارد. صنعت و کشاورزی بلاروس بیشتر در دست دولت قرار دارد؛ بنابراین این کشور یکی از معدود بازمانده‌های اقتصاد ملی با سرمایه‌گذاری دولتی است. کشاورزی در کنترل کشت اشتراکی با زیربخش‌های عمده کشت سیب‌زمینی و پرورش دام است. بلاروس با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نوسازی زیرساخت‌های عمرانی این کشور، برنامه‌های تشویقی مختلفی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده