تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۶۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افق آلومینیوم در سال ۹۶ چگونه است؟

می متالز - امیدواری‌ها در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به افزایش تقاضا و معاملات در سال ۱۳۹۶ بسیار زیاد شده بود؛ چرا که بسیاری از محصولات در پایان سال از تقاضای بیشتری برخوردار شدند. در همین حال تولیدکنندگان آلومینیوم نیز که سال ۱۳۹۵ را در بورس کالا نسبتاً بد و نامتعادل به‌پایان رساندند، امیدوار بودند که در سال جدید تقاضا برای این فلز در کشور افزایش یابد، اما این اتفاق رخ نداد.
افق آلومینیوم در سال ۹۶ چگونه است؟

رکود در صنایع ساخت‌وساز و مصرف‌کننده نهایی آلومینیوم در ۲ سال گذشته باعث شد تا رونق از بازار این فلز به‌تدریج رخت ببندد. این فلز که تا سال ۱۳۹۳ همواره با تقاضای فراوان از سوی خریداران مواجه بود، طی ۲ سال گذشته با مازاد عرضه مواجه شد، به‌طوری که بیش از دو سوم آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا بدون متقاضی ماند و معامله نشد. در سال ۱۳۹۴ نیز وضع به همین منوال بود و آلومینیوم در بورس کالا از سوی متقاضیان چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این در حالی است که در سال ۱۳۹۳ تنها ۱۰ هزار تن مازاد بر عرضه در مورد آلومینیوم رخ داد.

سال ۱۳۹۶ نیز در حالی آغاز شد که تولیدکنندگان آلومینیوم امیدوار بودند میزان تقاضا افزایش یابد و دیگر شاهد مازاد عرضه نباشد. در همین حال متقاضیان این فلز نیز چشم انتظار بودند که نوع عرضه از سوی تولیدکنندگان تغییر کند و یا حداقل اندکی تعدیل شود تا بتوانند نسبت به تهیه این فلز از بورس کالا امیدوار باشند. اما متاسفانه مسیری که آلومینیوم در هفته اول کاری سال ۱۳۹۶ طی کرد، همان مسیر سال پیش است و هیچ تغییری در عرضه و تقاضای آلومینیوم مشاهده نمی‌شود.

نمودار ۱ در این رابطه نشان می‌دهد که طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۶، با وجود عرضه ۶۶۰ تنی آلومینیوم در بورس کالا، تنها ۶۰ تن تقاضا وجود داشت که به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. همچنین نمودار ۱ حاکی از آن است که از ۶۶۰ تن عرضه آلومینیوم در بورس کالا طی هفته گذشته، ۴۰۰ تن آن به شمش اولیه اختصاص داشت و تمامی تقاضا و معاملات نیز در مورد این محصول رخ داد. در عین حال ۲۶۰ تن بیلت آلومینیوم نیز عرضه شد که بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس پایین آمد.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) تنها عرضه‌کننده محصولات آلومینیوم در بورس کالا طی هفته اول سال جاری بود. این شرکت که در پایان سال ۱۳۹۵ با تغییر مدیریت مواجه شده بود، قصد داشت تا نوع عرضه خود را از نقدی به اعتباری و سلف تغییر دهد. این در حالی است که در تالار بورس نوع قرارداد، نقدی درج شد. بنابراین با این سیستم عرضه، به‌نظر می‌رسد که همچنان متقاضیان به‌دلیل رکود و کمبود نقدینگی در کشور، نتوانند آلومینیوم خود را تنها به‌صورت نقدی از بورس کالا تامین کنند. تغییر نوع عرضه می‌تواند به افزایش تقاضای این فلز در کشور منجر شود. چرا که در سال گذشته اغلب عرضه‌هایی که به‌صورت سلف و یا نسیه از سوی تولیدکنندگان انجام شدند، به معامله انجامید.

عناوین برگزیده