تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۴۹۸
کد خبر: ۲۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مسیری که بخش معدن و صنایع معدنی پیمود

می متالز - سال ۱۳۹۵ را در حالی به پایان بردیم که تلاش‌های جمعی مجموعه ایمیدرو و شرکت‌های بخش خصوصی در طرح‌های شاخص به سرانجام نیک رسید. از افتتاح طرح‌ها تا آغاز به کار پروژه‌های جدید جملگی افقی جدید پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان گشودند. این واپسین سال از دوره دولت یازدهم است.
مسیری که بخش معدن و صنایع معدنی پیمود

بی‌تردید باید معدن را نقطه‌ای قابل اتکا در اقتصاد مقاومتی دانست. تکیه معدن به توانمندی‌های داخلی از یک سو و گنجی که در دل زمین است، رهیافتی درخور اقتصاد مقاومتی دارد. خوشبختانه اقدامات و برنامه‌ای که در ۳ سال گذشته و به ویژه سال ۱۳۹۵ از بخش‌های بالادستی همچون اکتشاف، استخراج و فرآوری شروع شد و تا تولید محصول نهایی ادامه داشت، در مسیر توانمندی‌سازی داخلی است. حضور شرکت‌های خصوصی در این زنجیره، هدفی جز مقاوم شدن پایه‌های اقتصاد ندارد.در سال گذشته شاهد تقویت این زنجیره در اقتصاد کشور شدیم که وجوهی از منافع آن، در کوتاه‌مدت قابل رویت است و ابعادی دیگر، در سال‌های آینده نمایان می‌شود. واپسین طرحی که در روزهای پایانی سال ۹۵ در مسیر توسعه قرار گرفت، قرارداد سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه‌های روی مهدی آباد بود. این طرح یک میلیارد دلاری، امید صنعت روی ایران برای آینده است و راه‌اندازی طرح‌های آن، سبب افزایش سهم ایران در تولید فلز روی در جهان می‌شود.همچنین به تولید رسیدن نخستین کارخانه پرعیارسازی سنگ‌آهن کم عیار هماتیتی، از جمله دستاوردهایی بود که نقطه عطفی در بخش معدن ایران ایجاد کرد. افتخار فناوری، طراحی و اجرای این پروژه متعلق به بخش خصوصی داخلی است و نقطه آغازی بر فرآوری موادی است که پیش‌تر به عنوان باطله معدن شناخته می‌شد. امید است با افتتاح رسمی این طرح در سال جدید، شاهد تحولی تازه در حوزه معدن باشیم
علاوه بر آن، آغاز به کار پروژه آهک صنعتی با مشارکت بخش خصوصی در استان لرستان، آمادگی کارخانه جدید زغالشویی سوادکوه برای افتتاح، شروع احداث نخستین طرح فرآوری تیتانیوم در ایران، در کنار راه‌اندازی نخستین کارخانه از فولادهای استانی- یکی از برجسته‌ترین نتایجی بود که از زحمات و مشارکت بخش دولتی و خصوصی نشات گرفت- بخشی از اقدامات ایمیدرو در سال گذشته به شمار می‌آید.فعال کردن و راه‌اندازی مجموعه فولادهای استانی، چالشی بود که بی‌شک تنها با مشارکت و همراهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بخش‌های مهندسی، ساخت و اجرا در داخل میسر شد. در ادامه این مسیر، ۳طرح دیگر در آستانه افتتاح قرار دارند که به بهار سال آینده موکول شدند.تولید شمش آنتیموان و قراردادهای توسعه منطقه لامرد و پارسیان را نیز باید در زمره اقدامات سالی گذاشت که پشت سر نهادیم. با تلاش مشاوران خصوصی داخلی، پروژه بندر پارسیان نیز در حال تعیین تکلیف برای سرمایه‌گذاری و احداث بندر اختصاصی آن منطقه است که در سال جدید خبرهای تکمیلی اعلام خواهد شد.در حوزه اکتشاف نیز با اتکا به توانمندی‌های داخلی، فاز شناسایی پهنه‌ها به اتمام رسید. بر اساس نتایج اکتشافات ایمیدرو در پهنه‌های اکتشافی کشور، فاز شناسایی ۱۰۰ درصد پهنه‌ها به اتمام رسیده و در برخی از این پهنه‌ها، مرحله پی‌جویی و اکتشافات عمومی نیز پیشرفت‌های مناسبی را طی کرده است. با نگاهی به ۳/۵ سال گذشته این امر برجستگی بیشتری پیدا می‌کند که ایمیدرو در دولت تدبیر و امید توانست برنامه‌های پایه‌ای خود برای توسعه معدن را با همراهی بخش خصوصی، انجمن‌ها و نهادهای تخصصی اجرایی کند. تاکید دارم این نکته را یادآور شوم که این اقدامات در شرایط کمبود منابع مالی و از دست رفتن دارایی‌هایی سازمان در دولت گذشته عملی شد. درواقع بدون تدبیر، تحرک در ۷۳ طرح نیمه تمام، راکد و بلاتکلیف کار چندان آسانی نبود که امروزه شرایط نشان می‌دهد به سرانجامی نیک رسیده‌اند.افتخار دارم، تشکر خود را از تمامی مدیران، کارشناسان و همراهان همیشگی معدن و صنایع معدنی بخش خصوصی و دولتی، انجمن‌ها و سازمان‌های دیگر اعلام کنم. مجموعه ایمیدرو تلاش خود را برای آبادانی این سرزمین و حسب تکلیف و رسالتی که برعهده دارد، به کار گرفته و به طور طبیعی ماموریتی ۱۰۰درصد به انجام رسیده به شمار نمی‌رود، اما تحرکی دوباره و جان بخشیدن به این بخش از اقتصاد ایران زمین است.امیدوارم امسال برکاتی بیش از پیش برای ساکنان این سرزمین پرگوهر، به ارمغان آورد و معتقدم با همراهی بخش خصوصی، توان دولتمردان و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری، چنین آرزویی دست‌یافتنی است. سال ۱۳۹۶ و ماه‌های نخستین آن را برای افتتاح تعدادی طرح جدید، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و گامی عملی برای تکمیل زنجیره تولید، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای فرآوری و تولید محصول بخش معدن و صنایع معدنی برداشته خواهد شد.

مهدی کرباسیان -  رئیس هیات عامل ایمیدرو

منبع: صمت
عناوین برگزیده