تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۲۸۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیلت چین به منطقه منا باز می گردد

می متالز - بازار نقدی بیلت منطقه منا از نیمه دوم سال 2016 با تغییرات روبرو بوده است. عرضه کننده های چینی بازار را ترک کردند و تقاضای مواد اولیه و بیلت از منابع جایگزین بالا رفت. ولی افت قیمت های اخیر چین ممکن است چینی ها را به این بازار بازگرداند. این مباحث در کنفرانسی که اخیرا در دوبی برگزار شده بود مورد توجه قرار گرفت.
بیلت چین به منطقه منا باز می گردد

دراین کنفرانس وضعیت بازار بیلت و مواد اولیه مورد بحث قرار گرفت. مسئله میزان عرضه مواد اولیه به این بازار نیز مورد اهمیت بود. تا پیش از این کمبود آهن اسفنجی مطرح بوده ولی حال افزایش مصرف قراضه کمک کننده بوده است.

به ویژه از نیمه دوم سال 2016 مصرف قراضه در منطقه منا بالا رفت و برخی کشورها با کمبود عرضه آن روبرو هستند. کمبود قراضه هم باعث شده کارخانه ها نتوانند مصرف قراضه را به راحتی جایگزین کنند. به عنوان نمونه امارات تولید قراضه خوبی دارد که 5 میلیون تن در سال است ولی از طرفی صادرات قراضه آن نیز بالاست.

نیاز به گندله سنگ آهن نیز در منطقه از میزان عرضه آن بالاتر است و سال های آتی بیشتر هم خواهد شد که این امر می تواند به نفع ایران باشد .

بازار منطقه منا علاوه بر مواد اولیه پتانسیل خوبی برای عرضه کننده های بیلت نیز دارد. ایران از امتیاز هزینه تولید پایین بهره می برد و قصد دارد صادرات بیلت خود را 38 درصد نسبت به سال گذشته بالا برده به 2.5 میلیون تن برساند که منطقه منا را نیز در بر می گیرد. احتمال دارد سهم سی آی اس از بازار واردات بیلت منا تا 1.4 میلیون تن معادل 30 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد که به دلیل تغییر در بخش مواد اولیه اوکراین خواهد بود.

تقریبا همه حاضرین در کنفرانس بر این باور بودند که عرضه کننده های بیلت چین به بازار منطقه منا باز می گردند که قیمت های پیشنهادی رقابتی اخیر چینی ها حاکی از این واقعیت است. البته در کل برآورد شده صادرات بیلت چین در سال 2017 به منطقه منا 1.3 میلیون تن باشد که 71 درصد نسبت به سال گذشته پایین تر خواهد بود.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده