تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۲۶
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۸۹۷
سرویس خبر : انرژی

آبگیری سد دز به‌صورت طبیعی در حال انجام است

می متالز - اهواز- محمد علاف‌پور: مدیرعامل سد و نیروگاه دز حجم خالی دریاچه این سد را 450 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: اکنون بین تراز نرمال و ماکسیمم قرار داریم و روند آبگیری سد دز به‌صورت طبیعی در حال انجام است.
آبگیری سد دز به‌صورت طبیعی در حال انجام است

سعید رئوفی افزود: میران ورودی آب به دریاچه این سد حدود 400 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 350 مترمکعب بر ثانیه است. وی افزود: اکنون این سد سرریز ندارد و فقط تولید برق انجام می‌شود و تلاش می‌شود تا زمانی که خطری احساس نشود، سرریزی صورت نگیرد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه میزان خروجی آب از سد دز با مجوز کتبی سازمان آب و برق خوزستان امکان‌پذیر است و سد دز موظف به اجرای دستور این سازمان است، گفت: با وجود این اگر مدیری در حالت اضطراری قرار بگیرد نیز می‌تواند با مسوولیت خود خروجی آب سد را تعیین کند، ولی مسوولیت خسارات احتمالی را باید قبول کند.

رئوفی اظهار کرد: حدود 800 میلیون مترمکعب رسوب در دریاچه سد دز وجود دارد که نیمی از این رسوبات در حجم مفید دریاچه قرار دارد. وی گفت: در 18 سال گذشته با خشکسالی‌های مفرطی مواجه بودیم که باعث شده بود خروجی سد حدود 200مترمکعب بر ثانیه باشد و دخل و تصرف زیادی در بستر رودخانه صورت گیرد.

وی افزود: به لحاظ قانونی سد دز مجاز به خروج آب تا 6500 مترمکعب بر ثانیه است که با خروج این میزان آب نیز اگر حریم و بستر رودخانه رعایت شود نیز نباید خسارتی به ساکنان پایین‌دست وارد شود.

عناوین برگزیده