تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۰
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۹۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مذاکره اقتصادی با ایالات قدرتمند چین

می متالز - توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایالت‌های قدرتمند چین در دستور کار اتاق تهران قرار گرفته است. از این رو در ملاقاتی که میان هیاتی از انجمن دوستی با کشورهای خارجی ایالت گواندونگ چین با مشاور دبیرکل و مدیر پروژه چین در اتاق تهران برگزار شد، موضوعات مشترک همکاری میان دو طرف مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است که در دوره پسابرجام نیز همکاری‌های خود را با ایران ادامه داد.
مذاکره اقتصادی با ایالات قدرتمند چین

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این ملاقات فریدون وردی‌نژاد با اشاره به اینکه ایالت گواندونگ چین یکی از مناطق اثرگذار در رشد و توسعه این کشور است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ایالت نخستین منطقه قدرتمند چین از نظر تولید ناخالص داخلی است و به لحاظ صنعتی و تکنولوژی، کاملا پیشرفته است.

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه از جمله برنامه‌های اتاق تهران، توسعه و تقویت همکاری‌های استانی با ایالت‌های قدرتمند چین است، افزود: فقر اطلاعاتی درباره ظرفیت و توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی دو طرف از یکدیگر، جدی‌ترین چالش توسعه روابط است که در این زمینه باید اقداماتی صورت بگیرد.

وردی‌نژاد در همین رابطه تصریح کرد اتاق تهران آمادگی دارد تا در سال 2017، علاوه بر اعزام هیات بزرگ اقتصادی از این اتاق به ایالت گواندونگ، پذیرای هیات‌‎های اقتصادی از این استان در ایران نیز باشد.

مشاور دبیرکل و مدیر پروژه چین در اتاق تهران همچنین با اشاره به طرح «یک جاده، یک کمربند» که به توسعه همکاری‌های اقتصادی کشورهای حاشیه جاده ابریشم می‌پردازد، گفت: دو کشور ایران و چین می‌توانند در قالب این طرح، همکاری‌های مشترکی را با کشورهای مستقر در جاده ابریشم انجام دهند و با تقویت اقتصادی کشورهای این حوزه، حتی به نفوذ و گسترش گروه‌های تروریستی پایان دهند. تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان دو کشور و نیز ایجاد تسهیلات نقل و انتقال مالی برای استفاده تجار ایرانی از بانک‌های چینی از دیگر پیشنهادهای وی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف بود.

بازدید 45هزار گردشگر ایرانی از ایالت گواندونگ

«اویانگ جیان شوانگ» معاون انجمن دوستی با کشورهای خارجی ایالت گواندونگ چین نیز در این ملاقات طی سخنانی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور ایران و چین، زمینه‌های همکاری میان این ایالت و ایران را مناسب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه حجم کلی مناسبات اقتصادی ایران و چین طی سال 2015 در حدود 50 میلیارد دلار بود، افزود: سهم ایالت گواندونگ از این حجم تجاری در این سال بالغ بر 8 میلیارد دلار بود که در حال حاضر این میزان کاهش یافته و به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است.

وی همچنین به حضور چندین هیات اقتصادی از گواندونگ در ایران و به ویژه مناطق آزاد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایالت گواندونگ چین آماده همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله ساخت و تجهیز فرودگاه، صنایع هوایی و نیز تکنولوژی هستند.

به گفته معاون انجمن دوستی با کشورهای خارجی ایالت گواندونگ چین، طی سال گذشته میلادی حدود 45 هزار توریست ایرانی از این ایالت بازدید کردند و طی این سال، 6 هزار گردشگر چینی از این ایالت نیز به ایران آمدند.

عناوین برگزیده