تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۹۴۴
سرویس خبر : محیط زیست
ابتکار؛

آبگیری ۷۸ درصد از تالاب هورالعظیم در دولت یازدهم/ برداشت‌های غیرمجاز علت عدم تامین حق‌آبه تالاب ها

می متالز - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با یادآوری اقدامات دولت درباره احیا تالاب‌ها، گفت: وزارت نیرو آب سد را برای تامین حق‌آبه تالاب ها آزاد کرده اما استقرار پمپ‌ها و برداشت های غیرمجاز در تالاب‌ها مانع تامین حق‌آبه‌ها شده است.
آبگیری ۷۸ درصد از تالاب هورالعظیم در دولت یازدهم/ برداشت‌های غیرمجاز علت عدم تامین حق‌آبه تالاب ها

معصومه ابتکار در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور با یادآوری بررسی لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور و مکلف ساختن دولت جهت تعیین ردیف مشخص در بودجه سنواتی برای اجرای طرح‌های احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، گفت: در قوانین دیگر توزیع آب بر عهده وزارت نیرو گذاشته شده این لایحه نیز نافی قوانین قبل نیست در حقیقت وزارت نیرو موظف به تخصیص آب بخش کشاورزی، زیست محیطی و صنعت و شرب است. در سال‌های اخیر هم به شدت به این موارد توجه کرده است.

 

برداشت‌های غیرمجاز علت عدم تامین حق‌آبه تالاب ها/ وزارت نیرو آب سدها را برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها آزاد کرده است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه همچنان خلاهایی در رابطه با تامین حق‌آبه تالاب‌ها وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه مصارف بالای بخش کشاورزی و برداشت‌های غیرمجاز سبب عدم تامین حق آبه تالاب‌ها شده به نوعی که وزارت نیرو آب سد را آزاد کرده اما استقرار پمپ‌های غیرمجاز و برداشت های غیرقانونی در تالاب‌ها و رودخانه‌ها سبب این مشکلات شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت جامع آب با نگاه زیست‌محیطی باید دنبال شود، افزود: تصویب لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور در صحن علنی مجلس نخستین گام قانونی برای تامین و تخصیص اعتبارات احیا و مدیریت تالاب های کشور است به ویژه در شرایطی که وزارت نیرو در دولت یازدهم برای اولین بار حق‌آبه زیست‌محیطی دشت‌ها، تالاب ها و رودخانه‌های کشور را اعلام کرد.

 

سازمان محیط‌زیست میزان حق‌آبه مورد نیاز تالاب‌ها را مشخص می کند/ تقویت خدمات تالاب‌ها با احیا و مدیریت

ابتکار با یادآوری مصوبات لایحه هوای پاک، گفت: بر اساس مصوبات نمایندگان تامین میزان حق‌آبه‌های مورد نیاز تالاب را سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص خواهد کرد، بنابراین سازمان با نگاه محیط‌زیستی، حق‌آبه را تعیین و وزارت نیرو هم مکلف به تامین و تخصیص شده است. خوشبختانه برای نخستین بار در کشور قانونی شدن این لایحه روز آمد، بسیار کاربردی است، توجه دولت و مجلس نیز به موضوع تالاب ها قطعا سبب تحقق تحولات شگرفی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: احیای تالاب ها بر تقویت خدمات تالاب‌ها تاثیر بسیار دارد، خدمات تالاب ارتباط مستقیم با معیشت مردم داشته به نوعی که وضعیت خوبی را برای بسیاری از جوامع محلی فراهم کرده است، تالاب در بخش‌هایی چون صید، پرندگان و رونق گردشگری تاثیر بسیار دارد بنابراین با کمک جوامع محلی باید برنامه‌هایی بر اساس مطالعات انجام گرفته عملیاتی کرد.

وی با یادآوری مطالعات حفاظت اکوسیستمی و مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها، گفت: این مطالعات در خصوص تالاب کانی برازان آذربایجان غربی سبب احیا و استفاده از ظرفیت محلی این تالاب و رونق بخش گردشگری منطقه شد، تالاب بزنگان در خراسان و تالاب گندمان در چهارمحال و بختیاری هم از دیگر مواردی است که با همت مردم احیا شده است.

 

آبگیری 78 درصد از تالاب هورالعظیم در دولت یازدهم/ بهبود وضعیت معیشت و رونق گردشگری این منطقه با احیا هورالعظیم

ابتکار با تاکید بر حفاظت از تالاب‌ها و جلوگیری از تخریب تالاب به واسطه رونق بخش گردشگری مناطق، وضعیت تالاب‌های استان خوزستان را یادآور شد و گفت: در سال جاری ده‌ها هزار نفر برای بازدید از تالاب هور‌العظیم و شادگان به این استان سفر کردند، در حقیقت با احیا تالاب هور‌العظیم که از سال 93 با قوت ادامه یافته حدود 78 درصد تالاب آبگیری شده، این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بخش اصلی آب ورودی به تالاب هور‌العظیم از رود کرخه و آب شیرین است، افزود: احیا تالاب هور‌العظیم سبب رونق صید، گاو‌میش‌داری و مهاجرات پرنده‌ها به این منطقه شده است.

در جریان بررسی لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور با ماده 5 این لایحه موافقت کردند. براساس ماده 5 این لایحه دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های لازم جهت تحقق اهداف این قانون را در بودجه های سنواتی سالیانه دستگاه های ذیربط پیش بینی نماید.

عناوین برگزیده