تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۲۹۹۴
سرویس خبر : انرژی
رحیمی:

قرارداد ایمنی هسته ای با اتحادیه اروپا در چارچوب برجام و تفاهمنامه آژانس بین المللی است

می متالز - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قرارداد ایمنی هسته ای با اتحادیه اروپا در چارچوب برجام وتفاهمنامه آژانس بین المللی اتمی است.
قرارداد ایمنی هسته ای با اتحادیه اروپا در چارچوب برجام و تفاهمنامه آژانس بین المللی است

علیرضا رحیمی، در خصوص قرارداد ایمنی هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا‌ اظهار داشت: همزمان با توافق هسته ای، جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقنامه ای امضا کرد که در این توافقنامه چارچوب همکاری های متقابل در حوزه انرژی هسته ای بین ایران و آژانس تعیین شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حساب کمک های بین الملل اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی به خصوص قرارداد ایمنی هسته ای در حوزه توافقنامه برجام است.

وی توضیح داد: این کمک ها به این معنا است که کشورهای گروه1+5 باید در مسیر تسهیل همکاری های بین المللی با ایران همراهی کنند، این همکاری ها هم در زمینه حضور در بازارهای بین المللی است و هم استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های هسته ای است.

این نماینده مجلس گفت: سازمان انرژی اتمی در چند حوزه به از جمله استاندارد و ایمنی هسته ای با آژانس بین المللی همکاری داشته و دارد. این همکاری ها در قضای ایمنی هسته ای، حمل و نقل هسته ای و نگهداری مواد هسته ای انجام شده و اکنون کشورهای و اتحادیه اروپا نیز دراین همکاری ها ورود کرده اند.

رحیمی با بیان اینکه همکاری ها در چارچوب های علمی نیز انجام می شود، اظهار داشت: بنابراین قرارداد ایمنی هسته ای که اخیرا بین ایران و اتحادیه اروپا منعقد شده است در راستای تفاهمنامه همکاری بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی هسته ای است.

وی گفت: در پنجمین گزارش وزارت امور خارجه از برجام نیز به قرارداد ایمنی هسته ای اشاره شده است و روند پیشرفت و تحولات آن را در سه ماه اخیر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رحیمی در نحوه همکاری ایمنی هسته ای، اظهار داشت: این همکاری هم آموزش دادن به کارشناسان ما در خارج از کشور و هم بررسی کردن آنها در محل سایت های داخلی انجام می گیرد، اما در زمینه جزییات مالی باید بررسی شود قرارداد به چه نحوی تنظیم شده، ممکن است هزینه ها تهاتری دیده شده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جزییات قرارداد ایمنی هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا با حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در یکی از نشست های کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار می گیرد.

عناوین برگزیده