تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۴۷۵
کد خبر: ۳۰۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیمی از صنایع سیمانی نیاز به کمک فوری دارند

می متالز - رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان گفت: نیمی از صنایع سیمانی نیاز به کمک فوری دارند. اگر قرار باشد در انتظار رونق‌بخش ساخت‌وساز که زمان‌بر است، بمانیم، بسیاری از صنایعی را که در سال‌های گذشته برای آن‌ها ظرفیت‌سازی کرده‌ایم از دست خواهیم داد.
نیمی از صنایع سیمانی نیاز به کمک فوری دارند

سید محمد اتابک بابیان اینکه صنعت سیمان یکی از صنایعی است که شرایطی بحرانی دارد، اظهار داشت: درحالی‌که ظرفیت کشور در این بخش به ۸۰ میلیون تن رسیده، اما مصرف داخلی تنها ۴۰ میلیون تن است و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم هیچ برنامه خاصی در این بخش ندارد.

اتابک خاطرنشان کرد: این صنعت یک سرمایه ملی محسوب می‌شود که در حال از بین رفتن است. امروز در مقطعی قرارگرفته‌ایم که هم‌زمان با رفع بحران باید برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت صورت گیرد.

وی افزود: بی‌توجهی به بحرانی که با آن روبه‌رو هستیم می‌تواند اثرات غیرقابل بازگشتی به دنبال داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان اشتغال مستقیم صنعت سیمان را ۳۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: اشتغال غیرمستقیم آن‌ یک ضریب ۶ یا ۷ برابری دارد.

او افزود: شرایط واحدهای تولیدکننده سیمان کشور به‌جایی رسیده که سال گذشته برای پرداخت دستمزد کارگرانشان با محدودیت روبه‌رو شدند و این برای ۵۰ درصد واحدهای تولیدی صدق می‌کند، به همین دلیل باید با فوریت به صنایع بحران‌زده رسیدگی شود.

اتابک بابیان اینکه شرایط برای بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله رشته‌های مختلف صنعتی بسیار دشوار شده، اظهار داشت: بخشی از این فشار توسط خود دولت به بدنه صنعت وارد می‌شود. به‌عنوان‌مثال بر سر مسائل بانکی و تدوین قانون رفع موانع تولید تلاش‌های زیادی صورت گرفت، اما به نتیجه مطلوبی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نرسیده است و مشکلات همچنان پابرجاست.

او با تأکید بر اینکه فشار رکود در ساخت‌وساز دامن صنایع سیمان را سالهاست که گرفته، یادآور شد: این موضوع موجب افول طرح‌های عمرانی کشور هم شده؛ بنابراین ایجاد رونق در بخش ساختمان نسبت به سایر بخش‌های صنعتی اهمیت بالاتری دارد چراکه این بخش می‌تواند سایر بخش‌های صنعتی را نیز به حرکت درآورد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان بابیان اینکه نباید منتظر باشیم که بخش معدن که در چند فصل گذشته با رشد منفی مواجه بوده، چرخ اقتصاد کشور را به حرکت دربیاورد، گفت: این انتظار معقولی نیست، زیرا هر صنعت وزنه خودش را در اقتصاد دارد.

به گفته وی صنایع در توسعه طرح‌های مختلف با مشـکلات بانکی روبه‌رو هستند، به‌طوری در صنعت سیمان ایجاد بازار مناسب برای فروش محصولات با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

عناوین برگزیده