تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۶۶۹
کد خبر: ۳۰۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عزم افغان ها برای ساخت و تکمیل پروژه سیمان هرات

می متالز - چندی پیش عنوان شد که یک شرکت خصوصی جمهوری چک برای ساخت کارخانه سیمان هرات سرمایه گذاری خواهد کرد.
عزم افغان ها برای ساخت و تکمیل پروژه سیمان هرات

«سیروس علاف» مشاور تجاری رئیس جمهوری افغانستان در نشست خبری گفت: به منظور تسریع در روند ساخت این کارخانه سیمان، سه کمسیون ویژه در بخش‌های مدیریت، مسایل حقوقی و فنی تشکیل شده‌است که وزیران دارایی، اقتصاد، معاون دوم رییس‌جمهور و برخی سرمایه‌گذاران نیز در راس این کمسیون‌ها قرار دارند.

مشاور تجاری رییس‌جمهور افغانستان خاطر نشان کرد که هیچ بهانه‌ای برای توقف کار ساخت این کارخانه وجود ندارد. در همین حال، محمد آصف رحیمی، والی هرات، این پروژه را برای شکوفایی اقتصاد کشور موثر خوانده و افزود: «افغانستان بازار خوبی برای کشورهای همسایه است و سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیمان تنها از ایران وارد بازار هرات می‌شود.»

رحیمی از احتمال سنگ اندازی کشورهای همسایه برای جلوگیری از ساخت این پروژه سیمان سخن به میان آورده و گفت: «مدیریت درست و توجه به کیفیت سیمان تولیدی می‌تواند فرصت‌های رقابت بهتر را فراهم آورد.»

برخی سرمایه‌گذاران و تجار هرات، از تفاهم به وجود آمده میان حکومت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای آغاز کار ساخت پروژه سیمان هرات، ابراز خشنودی کرده و معتقدند که در صورت تکمیل این پروژه، ظرفیت تولید روزانه تا ۲ هزار تن سیمان فراهم خواهد شد. از طرفی دیگر راه اندازی چنین پروژه‌هایی می‌تواند به بهبود روند کنونی کشور افغانستان کمک کند و برای هزاران جوان زمینه کار را مهیا نماید.

لازم به ذکر است، پروژه سیمان هرات در شهرستان زنده‌جان و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر هرات ساخته شده‌است. قرارداد این پروژه در دوران حکومت سردار محمد داوود خان با کشور چکسلواکی آن زمان به امضاء رسید، اما با آغاز جنگ‌های داخلی کار آن نا تمام ماند.

براساس گزارش های موجود کشور چک در این کارخانه ۴۹ درصد و بخش خصوصی افغانستان ۵۱ درصد سهم خواهند داشت. افغانستان در حال حاضر ۲ کارخانه تولید سیمان دارد که کارخانه سیمان «غوری» در استان بغلان و کارخانه سیمان «جبل السراج» در استان پروان واقع شده اند.
این کارخانه ها ظرفیت تولید سیمان مورد نیاز افغانستان را ندارند و نیازهای خود را در این بخش از کشورهای پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه تامین می کنند.

عناوین برگزیده