تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۳۰۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
همسو با برنامه های تولید و اشتغال در سیاست های اقتصاد مقاومتی

معاون شرکت ذوب آهن: ورود فولاد ایران به اروپا نشانه توان نیروهای بومی است

می متالز - معاون شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: نخستین محموله صادراتی این واحد تولیدی به مقصد اروپا بارگیری شده و راهیابی به بازارهای اروپایی نشانه توانمندی و تخصص نیروهای بومی است.
معاون شرکت ذوب آهن: ورود فولاد ایران به اروپا نشانه توان نیروهای بومی است

«احسان دشتیانه» دیروز (یکشنبه) در همایش «بازاریابی مدرن، فروش و صادرات محصولات فولادی و مواد اولیه» که از سوی استیل پرایس(Steel Price) در هتل پارسیان کوثر برپا شد، افزود: بهترین راه حمایت از تولید ملی، تشویق صادرات است.
وی یادآوری کرد: جمهوری اسلامی در سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) ظرفیت فولاد خود را به پنج میلیون و 800 هزار تن رساند و در سال 2015 با جهش 9 میلیون و 200 هزار تنی به رقم 15 میلیون تن رسید اما چین از 131 میلیون تن تولید با رشد 700 درصد در این دوره به 800 میلیون تن رسید.

 

سهم 15 درصدی تولید فولاد ایران با زغالسنگ

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن گفت: امروز در جهان 80 درصد تولید فولاد به وسیله زغالسنگ صورت می گیرد اما جمهوری اسلامی به دلیل منابع گازی ارزان رویکرد متفاوتی دارد و سهم زغالسنگ در تولید فولاد این واحد، 15 درصد است.
وی یادآوری کرد: براساس افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد پیش بینی شده است و در صورت تحقق آن سرانه فولاد به 380 کیلوگرم می رسد. در این برنامه باید 20 میلیون تن صادرات صورت گیرد.
دشتیانه افزود: اکنون میزان صادرات فولاد (برپایه آمار سال 1395) به 6 میلیون تن رسیده است و چنانچه بخواهیم صادرات برابر سند چشم انداز رشد کند، ارتقای چهار برابری از میزان کنونی ضرورت دارد.
دشتیانه یادآوری کرد: مجوز دولت در سال 1393 برای آزادسازی صادرات فولاد، سیاست غلطی را که در سیاستگذاری این بخش وجود داشت، برداشت؛‌ زیرا نمی توان با اعمال تعرفه، رشد تولید و صادرات را به ارمغان آورد.
معاون ذوب آهن گفت: تحقق برنامه صادراتی در چارچوب سند چشم انداز به برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد که هنوز برای آن تدبیر نشده است.
به گفته وی، ذوب آهن در زمینه تولید ریل و همچنین تولید تیرآهن بال پهن جایگاه نخست را در خاورمیانه دارد.
عملکرد تجارت خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1395 نشان داد 6 میلیون و 697 هزار و 197 تن به ارزش 2 میلیارد و 699 میلیون دلار صادرات زنجیره فولاد و محصولات پایین دستی صورت گرفت که در همسنجی با سال 1394 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 49 و 0.3 درصد افزایش نشان داد.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده