تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۳۲۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

آمار دقیقی از معدنچیان نداریم/ حال یک مصدوم وخیم اعلام‌شده

می متالز - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه هنوز آمار دقیقی از معدنچیان نداریم، گفت: حال یکی از مصدومان حادثه معدن زمستان یورت وخیم اعلام‌شده است.
آمار دقیقی از معدنچیان نداریم/ حال یک مصدوم وخیم اعلام‌شده

پیش از ظهر چهارشنبه حادثه انفجار در معدن زمستان یورت در گردنه خوش ییلاق آزادشهر موجب ریزش آوار  شد. در ساعاتی اولیه تقریبا هیچ خبری موثقی از تعداد محبوس شدگان در تونل منتشر نشد و برخی از کارگران تعداد معدن چیان در آن شیفت کاری را حدود 60 نفر اعلام کردند.

شامگاه چهارشنبه با ورود علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت انتظار می رفت اطلاعات دقیق ترین از عمق حادثه و تعداد مصدومان و محبوس شدگان حادثه اعلام شود اما پس از حضور مسئولان کشوری برخی از مقامات استانی از خروج جسد 21 معدنچی خبر دادند و دقایقی بعد مسئول محلی دیگر همان خبر را تکذیب می کرد.

در نهایت برای اطلاع از صحت و سقم اخبار منتشر با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گفتگو نشستیم و علی ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون جسد ۲۱ معدنچی شناسایی و به خارج از تونل منتقل‌شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های اولیه پس از وقوع حادثه در پیش از ظهر چهارشنبه ۶۹ نفر از مردم محلی و معدنچیان برای کمک به مصدومان وارد تونل شده اما چون تجهیزات لازم را نداشته‌اند خودشان هم مصدوم شده و عده‌ای دچار گازگرفتگی می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم‌اکنون عملیات امداد و نجات و شناسایی همچنان ادامه دارد و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حال مصدومان بستری‌شده رو به بهبود است.

یک مصدوم در آی سی یو

وی اضافه کرد: ظاهراً تنها حال یکی از مصدومان وخیم است و در بخش آی سی یو بستری‌شده و ضریب هوشی‌اش به پنج رسیده است.

ربیعی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم عملیات امداد و نجات و خروج اجساد تا ظهر پنج‌شنبه ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون آمار دقیقی از محبوس شدگان در تونل نداریم اما آمار اولیه از حضور ۲۶ معدنچی و ۹ پیمانکار حکایت دارد.

به گفته وی حادثه در این معدن بین تعویض دو نوبت اتفاق افتاده و ممکن است کارگرانی از نوبت قبل در معدن باقی‌مانده باشند، هم‌اکنون در حال آمارگیری دقیق از معدنچیان هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تاکنون جنازه ۲۱ نفر خارج‌شده و به پزشکی قانونی منتقل‌شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا ظهر پنج‌شنبه همه اجساد از تونل خارج شدند.

وی به علت حادثه هم اشاره و بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد لوکوموتیوی که به کار انتقال زغال‌سنگ می‌پرداخته در عمق ۷۰۰ متری دچار مشکل کمبود باطری شده و کارگران به‌جای تعویض باطری به روش مناسب ظاهراً از روش باطری به باطری و تماس استفاده کرده‌اند که جرقه ایجادشده و گاز موجود در معدن نیز به آن واکنش نشان داده و انفجار رخ می‌دهد.

ربیعی گفت: آثار انفجار در تونل و چهره اجساد خارج‌شده مشهود است و شواهد اولیه سهل‌انگاری نیروی کار را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که تعدادی از کارگران این معدن اعلام کرده‌اند، نکات ایمنی در این معدن رعایت نمی‌شده و وضعیت حقوق، بیمه و تجهیزات و ... به سامان نبوده است و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می‌شدیم، اظهار کرد: همه معدنچیان این حادثه بیمه بوده‌اند و در آذر و اسفند ۹۵ و حتی یک ساعت قبل از وقوع حادثه بازرسان صنعت، معدن و تجارت در معدن حاضر بوده‌اند.

ربیعی افزود: گزارش اولیه نشان می‌دهد اصول لازم در این معدن رعایت شده بود اما گزارش‌های کارشناسی را دقیقاً بررسی کرده و بنا به دستور رئیس‌جمهور گزارش جامع حادثه را منتشر می‌کنیم.

تا به سرانجام رسیدن موضوع در منطقه می مانیم

وی یادآور شد: بلافاصله پس‌ازاین انفجار در معدن یورت آزادشهر، رئیس‌جمهور به بنده دستور داد تا با سفر به استان و حاضر شدن در محل پیگیر این موضوع باشم.

وی افزود: مدیران مرتبط با موضوع را دعوت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا گزارشی ارائه کنند و راه‌های امدادرسانی را موردبررسی قراردادیم.

وی اضافه کرد: این معدن ازجمله معادن کم‌خطر در گزارش‌ها و بازرسی‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت کار شناسایی‌شده بود کما اینکه از سال ۱۳۹۴ سختگیری‌های ما بیشتر شده بود و حتی خودمان دستگاه خریداری کرده و در اختیار آن‌ها قرار داده بودیم که در مواقع خطر آژیر بکشد

ربیعی تصریح کرد: کار در معادن جزو کارهای سخت و زیان‌آور است و حادثه در معدن همیشه وجود دارد اما در این حادثه خطای انسانی مزید علت شده تا حادثه عمیق‌تر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه، گفت: ما در کنار مصدومان و خانواده‌های داغ‌دیده در این منطقه خواهیم ماند تا با پیگیری‌های خود موضوع را به سرانجام برسانیم.

عناوین برگزیده