تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۳۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری

می متالز - جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که می‌تواند بستر تحقق برنامه ششم توسعه و رونق تولید را فراهم کند. یکی از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته به وجود آمد و باعث شد ضرباهنگ توسعه در کشور کند پیش رود، تکیه بر بودجه‌های دولتی و درآمدهای نفتی بود.
تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری

بنابراین یکی از منابع مهم تحقق توسعه و رونق تولید سرمایه‌های خارجی است که شامل سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و منابع بانکی و خصوصی خارجی می‌شود.بسیاری از ایرانیان سرمایه‌های خود را از کشور خارج کرده یا در سال‌هایی که ایران را ترک کرده‌اند به سرمایه مناسبی دست یافته‌اند که اکنون می‌توانند با آن سرمایه علاوه بر تحول در عرصه تولید برای خود نیز اندوخته بیشتری در نظر داشته باشند. جمعیت ایرانیان خارج از کشور بیش از ۵ میلیون نفر است، بخش قابل توجهی از این جمعیت دارای منابع بزرگی هستند که با بهبود شرایط داخلی تمایل دارند در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه بسیار اهمیت دارد. با این حال جذب این منابع بدون مشکل هم نیست. براساس آمارهای دولتی در جذب سرمایه‌گذاری نسبت به سال ۹۴ در وضعیت بهتری قرار داریم اما برای رسیدن به رونق این میزان منابع جذب شده کفایت نمی‌کند و تمام مسئولان ۳قوه باید موانع را برطرف کنند. مجلس آمادگی لازم را دارد تا در صورت وجود موانع و مشکلات قانونی اقدام به اصلاح قوانین کند، دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورت وجود موانع قانونی باید پیشنهادات خود را برای جذب بیشتر منابع خارجی به مجلس ارائه کند. اگر موانع داخلی نیز وجود ندارد دولت باید فوری به جذب منابع خارجی اقدام کند.

خوشبختانه به واسطه تقویت قوای دفاعی و روحیه ایثار در نیروهای مسلح، ایران در منطقه از ثبات و امنیت بالایی برخوردار است که همین ویژگی می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را جذب کشور کند. باید در نظر داشته باشیم که سرمایه همواره امن‌ترین جا را پیدا می‌کند. در این مسیر تنش‌های بین‌المللی نیز بی‌تاثیر نبوده و کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و عربستان تمایل دارند که ایران را به سمت تنش پیش ببرند. بنابراین مسئولان با تدبیر باید ابتکار عمل را به‌دست بگیرند تا بهانه دست افراد تندرو در سیاست خارجی دنیا ندهند و با عقلانیت، تدبیر، اعتدال و سخنان سنجیده موانع سرمایه‌گذاری ناشی از این تنش‌ها را از بین ببرند. در مواجهه با اظهارات و سیاست‌های ترامپ نیز اگر با عقلانیت رفتار کنیم می‌توانیم از این تنش‌ها بهترین استفاده را در جهت جذب منابع از اروپا داشته باشیم.


مهدی مقدسی -  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

عناوین برگزیده