تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۳۳۷۴
سرویس خبر : انرژی

تدبیر دولت، زمینه‌ساز تولید ۳میلیون بشکه نفت در روز

می متالز - در زمان تحریم‌های اقتصادی تولید نفت خام در مناطق نفت خیز جنوب کشور به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.
تدبیر دولت، زمینه‌ساز تولید ۳میلیون بشکه نفت در روز

یکی از دستاوردهای برجام برای تولید نفت خام افزایش تولید و تثبیت تولید این محصول در مرز ۳میلیون بشکه در روز است. مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب در آخرین اظهارات خود آمادگی این مناطق را برای تولید بیش از ۳میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. پس از اینکه کشورهای غربی تحریم‌های علیه ایران را تشدید کردند تا از این طریق فشارهای اقتصادی بر ایران بیشتر شود، تولید نفت در مناطق نفتخیز کاهش یافت. این کاهش به حدی بود که در مقاطعی ایران در روز کمتر یک میلیون بشکه نفت تولید کرد. به تبع این سیاست بسیاری از تاسیسات نفتی کشور از مدار خارج شد تا کاهش تولید اجرا شود و تاسیسات نفتی کشور آسیب نبینند.  در این شرایط مهم‌ترین اقدامی که انجام شد، حفظ و نگهداری ظرفیت تولید بود. تاسیسات و تجهیزات نفتی حتی اگر مورد بهره‌برداری قرارنگیرند هم فرسوده می‌شوند و نیاز به تعمیر و اورهال دارند.

دولت در این مدت از فرسودگی تجهیزات نفتی جلوگیری کرد و خوشبختانه ظرفیت تولید نفت در کشور کاهش نیافت با اینکه تولید کاهش یافته بود. در این مدت به گزارش وزارت نفت، تعمیرات اساسی بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ مورد از تجهیزات فرآورشی، ۶۵۱ مورد اصلاحیه‌های فرآیندی، ۲۲هزار مورد اقدامات مهندسی درون چاهی با استفاده از دکل و لوله مغزی سیار، ۳۰۷ مورد تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار و صدها مورد ضخامت‌سنجی خطوط لوله انجام شد. انجام بیش از ۳۰۰ مورد تعمیرات اساسی توربین‌ها و کمپرسورها و بیش از ۵هزار مورد اصلاحیه‌های فرآیندی از دیگر اقداماتی بود که برای آمادگی تولید پس از رفع تحریم به ثمر رسید که در نهایت با رکوردگیری آبان ۱۳۹۴، آمادگی مناطق نفتخیز جنوب برای بازگشت تولید به میزان پیش از تحریم‌ها به اثبات رسید و سرانجام تولید در ابتدای امسال به میزان ۳میلیون بشکه تثبیت شد و تاکنون نیز ادامه یافت. بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره افزایش تولید افزون بر ۳ میلیون بشکه در روز گفت: این موضوع به برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران بستگی دارد اما مناطق نفتخیز جنوب از حیث آمادگی و ایجاد ظرفیت، خود را در وضعیتی قرار داده تا در صورت ابلاغ دستور افزایش تولید و تامین به موقع منابع مورد نیاز، تولید نفت خام را به بالای ۳میلیون بشکه برساند. به این منظور پروژه‌های افزایش ظرفیت فرآورش مانند احداث واحدهای نمک‌زدایی، بهره‌برداری و خطوط لوله و حفاری چاه‌های توسعه‌ای و تعمیری در دست اجراست که به‌تدریج تکمیل می‌شوند و در مدار عملیات قرار می‌گیرند.


استقبال سرمایه‌گذاران از پروژه‌ها

عالی‌پور همچنین درباره سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های مناطق نفتخیز جنوب این‌گونه توضیح داد: در این زمینه پیشنهادهایی ارائه شده که با استقبال شرکت‌های خارجی و داخلی همراه است.
از بهمن ۱۳۹۴ تاکنون بیش از ۷۰ جلسه با حدود ۴۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شده و مدل قرارداد پیشنهادی خود را که به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است برای آنها تشریح کرده‌ایم و در نهایت منجر به عقد تفاهمنامه با برخی از شرکت‌ها از جمله کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت توسعه پرشیا شده که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی‌های
فنی- تخصصی با شرکت‌های واجد شرایط برای توسعه ۴ میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل ۹ مخزن قرارداد منعقد می‌شود.


توان تولید بیش از ۳میلیون بشکه نفت

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش تولید نفت در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال گذشته دولت در مذاکرات اوپک بود. خوشبختانه در آن مذاکرات، دولت توانست جایگاه ایران را به قبل از تحریم‌ها برساند و این موضوع برای کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. وی با اشاره به اینکه پیروزی ایران در اوپک قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی را نشان داد، افزود: یکی از موضوعاتی که در دولت یازدهم به آن تاکید بسیاری شده بود، بازگرداندن سهم تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بود که این کار در سال ۹۵ انجام شد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون ایران توان تولید بیش از ۳میلیون بشکه نفت در روز را دارد، افزود: در دوران تحریم سهم فروش و تولید نفت ایران کاهش یافت و به همین دلیل برخی کشورهای همسایه با افزایش تولید، اقدام به برداشت نفت از میدان‌های مشترک نفتی کردند. با این حال سیاستی که ایران در آن دوره در نظر گرفت، حفظ توان تولید نفت بود. با اینکه انجام این کار هزینه بسیاری داشت اما اکنون شرایطی به وجود آمده که ایران می‌تواند از دستاوردهای آن هزینه استفاده کند.

عناوین برگزیده