تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۵۸۶
کد خبر: ۳۳۹۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

احیای صنعت سنگ ایران در گرو حمایت دولت

می متالز - تنوع سنگ تزئینی در ایران سبب شده تا کشورمان در بین ۵ کشور دارنده ذخایر بزرگ این کانی در جهان قرار گیرد. در این میان کشورهایی همچون ترکیه، ایتالیا و چین جزو کشورهایی هستند که در صنعت سنگ‌های تزئینی و تولید محصولات متنوع توانسته‌اند بازار این محصول را به میزان قابل توجهی در اختیار خود درآورند.
احیای صنعت سنگ ایران در گرو حمایت دولت

این در حالی است که کشوری همچون چین برای تولید محصولات خود نسبت به وارد کردن سنگ خام از کشورهای دارنده این ماده معدنی اقدام کرده و آنها را با نرخ بالاتری به فروش می‌رساند. در واقع داشتن فناوری و سرمایه‌گذاری کلان چینی‌ها در این صنعت به حدی است که آنها برای کم کردن هزینه حمل محصولات و افزایش ارزش افزوده، سنگ‌خام را روی کشتی‌هایی که به تجهیزات و فناوری‌های روز مجهز هستند فرآوری کرده و محصولات خود را دوباره از همین طریق راهی بازار هدف می‌کنند. این در حالی است که ایران با وجود در اختیار داشتن ذخایر فراوان از سنگ‌های تزئینی، آنچنان که باید بازار فعالی در این حوزه ندارد و یکی از مهم‌ترین دلایل نبود بازار مصرف داخلی و رکود در صنعت ساخت‌وساز است. در این میان بازگشت رونق به بازار ساخت‌وساز، حمایت دولت و کنترل تورم در بازار اقتصادی تا حدودی می‌تواند فعالان صنعت سنگ کشور را به دوران رونق بازگرداند.


همکاری با کشورهای پیشرفته

نبود تجهیزات و فناوری‌های روز در معادن و فعالیت در معدن به روش سنتی و استادکاری سبب شده میزان ارزش افزوده حاصل از معادن کاهش یابد. بنابراین آنچه می‌تواند به رشد این بخش از معادن ایران کمک کند آموزش و آشنایی معدنکاران با روش‌های نوین و همچنین افزایش توان آنها برای بکارگیری تجهیزات و فناوری‌های جدید است. در این زمینه شاهد بودیم صنعت سنگ ایران با صنعت سنگ ایتالیا تفاهمنامه همکاری به امضا رسانده و قصد دارند با ایجاد انستیتوهای تخصصی در حوزه سنگ تزئینی، این هدف را محقق کنند. این رویداد که بعد از برجام و توافق هستی رخ داد، راهی جدید برای صنعت سنگ کشور گشود اما برای اینکه ایران بتواند ارزش افزوده مناسبی از معادن سنگ تزئینی داشته باشد نیازمند برنامه‌ریزی و همچنین داشتن یک الگومی مناسب است که ما را در رسیدن به این هدف یاری دهد. تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی برای صنعت سنگ، یکی از برنامه‌های تدوین شده از سوی این انجمن است که براساس آن پیش‌بینی برای تشکیل ۵۰ کنسرسیوم پیش‌بینی شده است. این کنسرسیوم که هرکدام از آنها متشکل از واحدهای معدنی، فرآوری و واحدهای بازرگانی است برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود تشکیل می‌شود. حال از آنجایی‌که این صنعت راه بسیار طولانی برای بازگشت به دوران رونق و خروج از رکود دارد نیازمند توجه از سوی دولت و حمایت است. در این میان موضوعی که از سوی فعالان بخش معدن می‌تواند روند کار را در کشور تسریع کند مهار تورم است که این اتفاق در دولت یازدهم رخ داد و اگر همین روند ادامه یابد می‌تواند به برطرف شدن مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی کمک کند. این موضوع از سوی دبیر انجمن سنگ ایران نیز مطرح شده است. احمدشریفی ضمن تشریح شرایط تورمی کشور پیش از شروع به کار دولت یازدهم گفت: مهار تورم از موفقیت‌های دولت یازدهم به‌شمار می‌رود و این واقعیت نیز وجود دارد که مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت برطرف نمی‌شود. وی با بیان این مطلب افزود: امروز نرخ تورم بر پایه استاندارد جهانی ۴ تا ۵درصد است و تلاش این دولت هم تداوم کاهش آن است. به گزارش ایرنا، شریفی اظهار کرد: تلاش ارزشمند دولت برای کاهش نرخ تورم، نباید با سود بالای ۲۰درصدی تسهیلات بانکی همراه شود، زیرا فعالیت‌های موثر برای تثبیت نرخ‌ها هدر می‌رود.
حرکت در مسیر رونق بخشیدن به فعالیت‌ها از سوی این دولت، مهم است اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و برجام (توافق جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای ۵+۱) کلید گشایش این امر به‌شمار می‌آید، درعین حال پیچیدگی‌های ویژه خود را دارد.


افت ۱۰۰ میلیون مترمربعی

دبیر انجمن سنگ ایران گفت: در دوران رونق ساختمان‌سازی که در قالب طرح مهر انجام شد، میزان پروانه ساختمان‌سازی صادر شده به ۱۴۰میلیون مترمربع رسید و در سال ۹۵ با کاهش ۱۰۰میلیون مترمربعی، به ۴۰میلیون متر مربع رسید. شریفی اضافه کرد: هنگام رونق ساختمان‌سازی، میزان مصرف سالانه سنگ ساختمانی به ۱۲۰میلیون متر مربع رسید و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که مصرف به یک سوم این رقم کاهش یافته است. دبیر انجمن سنگ ایران معتقد است جهش ۵برابری میزان صادرات سنگ ساختمانی و تزئینی از ۲۰۰میلیون دلار به یک‌میلیارد دلار، در قالب حرف میسر نیست، بلکه نیازمند برنامه مدون با پشتیبانی و تامین فناوری روز برای تولیدکنندگان است.


ضرورت حمایت از فعالان

همانگونه که گفته شد، یکی از مهم‌ترین ارکان برای بهبود شرایط در صنعت سنگ ایران، حمایت دولت و نهادهای مسئول از بخش معدن است. بنابراین بدون حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی، تولید در صنعت سنگ امکان‌پذیر نیست. از طرفی یکی از بهترین راهکارها برای بهبود شرایط صنعت سنگ ایران، معرفی ظرفیت‌های موجود در کشور است که از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشور و همچنین حضور در این نمایشگاه‌ها در سطوح بین‌المللی میسر می‌شود. گفتنی است که کشورهای توسعه یافته و پیشرو در حوزه سنگ کمک‌های مالی بسیاری به فعالان صنعت سنگ، ارائه می‌دهند که باعث تشویق و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت و حضور مستمر در صنعت می‌شود. به گفته دبیر انجمن سنگ ایران، امروز فعالان صنعت سنگ در ایتالیا به‌عنوان یکی از رقیبان ایران، برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی از تامین مالی ۶۰ تا ۷۰درصدی هزینه‌ها از سوی دولت برخوردارند، اما در ایران این امر میسر نیست و در نمایشگاه یکی از کشورهای شمالی در سال ۹۵، وزارت صنعت، معدن و تجارت توانست ۱۵درصد هزینه‌ها را متقبل شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده