تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۳۴۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«زمستان یورت» سیاه‌پوش شد

بی‌توجهی به هشدارهای ایمنی

می متالز - معدن زمستان یورت (قشلاق) آزادشهر در ۱۴ کیلومتری این شهرستان که از توابع استان گلستان است، روز چهارشنبه حادثه تلخی را تجربه کرد و ایران را در شوک و ماتم فرو برد. معدن یورت زمستان که خیلی‌ها در آن معدن مشغول بودند،
بی‌توجهی به هشدارهای ایمنی

سرنوشت‌شان یکجور دیگر رقم خورد. ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت بود که انفجاری در آن رخ داد و بر اثر آن ده‌ها کارگر در زیر زمین گرفتار شدند. این معدنچیان تا عمق ۱۳۰۰ متری در فضایی که پر از گاز مونو اکسید کربن بود، گرفتار شدند. یکی از کارگران مستقر در این معدن گفت: دو پسرعمو و پسرخاله‌ام کنار خودم جان دادند. با یک کپسول می‌توانستیم آنها را بیرون بیاوریم ولی هیچ چیز وجود نداشت، حتما باید از تهران و گرگان کپسول‌ها را می‌آوردند تا کمک کارگران باشند.محمدرضا در حالی که اشک از چشمانش جاری بود، اضافه کرد: تا الان جسد ۲۱ نفر از کارگران معدن با کمک نیروهای امدادی خارج شده است و جسد بقیه افراد هنوز داخل معدن قرار دارد.کارشناس استخراج معدن یورت زمستان هم درد دلش را وا کرد و گفت: مسئول ایمنی یا سرپرست ایمنی باید کنترل‌های لازم را انجام می‌دادند اما متاسفانه نمی‌دانم که اینجا سرپرست دارد یا خیر؟
محمودی ادامه داد: گاز متان موجود در محفظه معدن بسیار زیاد بود به همین دلیل باید تمام کارگران را از معدن خارج می‌کردند اما این اتفاق نیفتاد.وی تصریح کرد: شرکت پیمانکاری که مسئول این معدن بود شرکت معدنی شمال شرق شاهرود است اما تاکنون نتوانستیم از نزدیک پیمانکاران شرکت را ببینیم.محمودی اینکه عده‌ای کارگران را مقصر این حادثه می‌دانند، رد کرد و افزود: این تونل که نزدیک به ۲ کیلومتر طول دارد هیچگونه هواکشی ندارد و حتی کارگران بیچاره چند روز قبل اعلام کردند که گاز منواکسید کربن همه جای تونل را گرفته اما هیچ گوش شنوایی برای هشدار کارگران نبود.
مهندس استخراج معدن زمستان یورت تصریح کرد: علت حادثه دلایلی دارد که از جمله آنها می‌توان به بالا بودن میزان متان و استفاده از لکوموتیوهای دیزلی که ممنوع و منسوخ شده بود اشاره کرد. در این معادن باید از لکوموتیوهای برقی که با باتری زیر ۱۲ ولت تغذیه می‌شوند استفاده کرد. وی از نبودن تهویه در داخل تونل خبر داد و گفت: به جرات می‌توان گفت اگر تونل تهویه داشت این همه افراد جان‌شان را از دست نمی‌دادند.اینها حرف‌هایی بودند که در محل وقوع حادثه شنیده شد. در ادامه، رضا مرتضایی که کارگروه معدن شهرستان لنگرود گیلان است و در قالب اکیپی برای کمک به این شهرستان و معدن آمده بود، گفت: گاز متان به قدری هوای تونل را محبوس کرده بودکه با کوچکترین جرقه انفجار رخ داده است. علی هم یکی از کارگرانی است که در معدن آزادشهر مشغول به کار بوده است. وی از نبود حمایت کافی از کارگران می‌گوید. از وجود نداشتن پوشش بیمه بطور کامل و دریافت نکردن حقوق کامل.حسین احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان نیز می‌گوید: عملیاتی که در معدن رخ می‌دهد شرایط ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه کار بسیار تخصصی است، گروه‌های مختلف باید وارد عمل شوند و به شکرخدا کار پیشرفت خوبی دارد.مدیرعامل هلال احمر گلستان اضافه کرد: تاکنون پیکر ۲۲ نفر را که فوت کردند پیدا کرده‌ایم و ۶۲ نفر که در هنگام کمک‌رسانی مصدوم شده بودند به بیمارستان منتقل شده‌اند که از آنها ۲۵ نفر مرخص شدند و چند نفر هم در کنترل هستند.وی از ادامه کارهای تخصصی برای نجات بقیه افرادی که در تونل حبس شده‌اند خبر داد و افزود: تمام تلاش‌ها برای نجات عزیزان در حال انجام شدن است. همه مسئولان استانی و مقامات کشوری که در صدر این تخصص قرار دارند حضور داشتند و به دستور استاندار و به کمک فرماندار آزادشهر و مدیرکل امنیتی و سیاسی استان، تجسس در حال پیشرفت است.احمدی ادامه داد: گازco، منواکسید کربن و متان که خاصیت ویژه انفجاری دارند با تلاش متخصصان در حال کاهش به زیر مقدار تعیین شده است تا از هرگونه انفجاری جلوگیری شود.وی از آمادگی سگ‌های زنده‌یاب برای تجسس به محض مهیا شدن شرایط در تونل خبر داد و افزود: مجموعه گروه امداد و نجات، تمام تلاش خود را برای نجات این افراد به کار بستند و هر لحظه پیشرفت‌شان نسبت به گذشته بهتر است.احمدی درباره علل وقوع حادثه تصریح کرد: نمی‌توان علل وقوع حادثه را به سرعت بیان کرد. این کار نیازمند کار تخصصی است و گروهی که متشکل از کارشناسان بوده را دارد که پس از بررسی‌های کافی نتیجه را اعلام می‌کنند.
احمدی ادامه داد: تمام شرایط لازم برای انفجار مهیا بوده که این شرایط ناشی از وجود گازهای متان و انباشتگی گاز مونواکسیدکربن در همه معادن است که منجر به حوادث می‌شود.وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر برنامه‌های درنظر گرفته شده به منظور تسریع در نجات کارگران گفت: باید اقداماتی انجام شود تا هرچه سریع‌تر آواربرداری‌ها به اتمام رسد و بتوان به بقیه کارگرانی که در تونل حبس شده‌اند رسیدگی کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده