تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۳۵۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در نشست خبری اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی اعلام شد

«شناسا» سدی برای ورود قطعات تقلبی

می متالز - پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین‌آلات تهران (زنجیره تامین، توزیع و خدمات) از ۱۰ تا ۱۴ تیر ۹۶ در برج میلاد برگزار می‌شود.
«شناسا» سدی برای ورود قطعات تقلبی

ازاین‌رو مدیران و کارشناسان اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی در نشست خبری به بیان پاره‌ای از توضیحات درباره برنامه‌های این اتحادیه پرداختند.


توسل به راه‌هایی غیراز قانون

غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی در ابتدای این نشست گفت: اتحادیه با کمک اعضای فعال و همچنین داشتن بینش صنفی در حال خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان است به‌طوری‌که در هفته آماده پاسخگویی به شکایت مشتریان است.وی به روزآمد شدن سیستم توزیع اشاره کرد و گفت: معضل بزرگ امروز بازار لوازم‌یدکی، کالاهای تقلبی یا به‌اصطلاح قاچاق است، مشکلی که اگر تلاشی برای رفع آن نشود باعث نابودی این صنف می‌شود. هم‌اکنون ورود کالاهای بی‌کیفیت به چالش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است. همچنین لازم به یادآوری است که تمام کالاهای چینی بی‌کیفیت نبوده و براساس تقاضا، محصول تولید و به فروش می‌رسد.این فعال بازار لوازم‌یدکی ادامه داد: به‌طور عموم کالاهای چینی به نام نشان (برند)های معروف جهان عرضه می‌شوند از این‌رو مصرف‌کنندگان باید هنگام خرید با دقت بیشتری کالای موردنظر خود را خریداری کنند.رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی به ناتوانی این مرکز برای رفع معضل کالاهای تقلبی از راه‌های قانونی اشاره کرد و گفت: اتحادیه تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به بازار داشته اما باید اعتراف کرد از راه‌های قانونی این امر محقق نشد زیرا قانون با سختی کار و میزان عیب این عمل همخوانی ندارد به‌طوری‌که ممکن است فردی خطای بزرگی در این زمینه مرتکب شود اما با جریمه‌ای ساده پرونده بسته شود.

از این‌رو ضروری است بر اساس آسیبی که وارد می‌شود قانون رفتار سلبی داشته باشد. وی تصریح کرد: بر اساس تجربه رفع این معضل از راه‌های قانونی ممکن نبود براین اساس اتحادیه با شناسایی افراد خبره در این صنف، شرکتی راه‌اندازی کرد که وظیفه شناسایی کالاهای تولیدی و وارداتی بر اساس شناسنامه محصول را از طریق کارشناسان امر انجام می‌دهد. به‌این‌ترتیب اگر کالای موردنظر با مدارک آن مطابقت داشته باشد برچسب ویژه‌ای روی آن نصب شده و این برچسب این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که با پیامک کد نوشته‌شده روی کالا به شماره‌ای اعلام‌شده تمام اطلاعات محصول ازجمله نوع کالا و کشور تولیدکننده محصول را به‌دست بیاورد.رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی درباره این برنامه که به نام «شناسا» در حال طی کردن مراحل آزمایشی خود است نیز اظهار کرد: این کد درواقع اصالت کالا و کیفیت آن را برای خریدار تضمین می‌کند. سال گذشته طبقه‌بندی در کالاها به وجود آمد و برای ۳ قلم حدود یک‌میلیون برچسب صادر شد. بنابراین برنامه شناسا در مرحله آزمایش بوده و نقاط قوت و ضعف در حال شناسایی است تا درنهایت برنامه‌های پیگیری شناسنامه کالاها به‌طور کلان تدوین شود.وی در جمع خبرنگاران قول مساعد داد هنگام برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات تهران توضیحات بیشتری دراین‌باره در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.بخشی‌زاده عنوان کرد: به ثمر نشستن این برنامه بستگی به همراهی و همکاری تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات دارد زیرا اجباری در این برنامه نیست و تنها کالاهایی که صاحب کالا درخواست داشته باشد و داوطلب اجرای این برنامه باشد وارد سیستم شناسا می‌شوند.


نصب کد رهگیری روی قطعات

در ادامه حسن ساده، از دیگر اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی به سخن پرداخت و گفت: برچسب شناسا تنها برای یک‌قلم کالا تعریف‌شده به این معنی که اگر متقاضی کالایی را خریداری و کد آن را پیامک کند پس از تایید کیفیت کالا دیگر قابل‌استفاده نیست و چنانچه کد موردنظر برای بار دوم پیامک شود پیامی با عنوان پیش‌تر استعلام شده است، دریافت خواهد کرد، درنتیجه امکان تقلب به صفر می‌رسد.وی در ادامه به چالش‌های پیش‌روی این برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ در اجرای برنامه شناسا، تنوع و گستردگی کالاهاست. این فعال بازار لوازم‌یدکی در توضیح نحوه اجرای برنامه شناسا عنوان کرد: برچسب‌ها برای جلوگیری از امکان تقلب، در اختیار متقاضی قرار نمی‌گیرد و برچسب‌ها تنها به‌وسیله نیروهای شرکتی روی کالاهای موردنظر نصب می‌شود.وی افزود: در ادامه قرار است این امر (زدن برچسب‌ها روی محصولات) برای اقلام وارداتی به‌وسیله خود سازنده انجام شود به این شکل که کالایی از سوی بازرگان سفارش داده می‌شود برچسب‌ها برای کارخانه مادر ارسال و سازنده برچسب‌ها را روی کالاهای خود نصب می‌کند.ساده افزود: درحال‌حاضر تمرکز بیشتر روی قطعات خودروهای سنگین است که به دلیل استفاده از قطعات تقلبی آسیب بیشتری می‌بینند.


تعدد فیلترینگ برای شرکت در نمایشگاه

حسن بشارت‌نیا، مجری نمایشگاه قطعات لوازم‌یدکی در ادامه نشست به قانون نظام صنفی اشاره کرد و گفت: براساس قانون نظام صنفی، اتحادیه لوازم‌یدکی اجازه ورود به موضوع‌های کسبی اعضای خود را ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند در قیمت‌گذاری کالاها دخالت داشته باشد بنابراین قیمت‌ها در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.وی در ادامه به اهداف برگزاری نمایشگاه قطعات لوازم‌یدکی اشاره کرد و گفت: نخستین هدف «شفاف‌سازی» بازار است اینکه کالای فروخته‌شده به‌وسیله چه کسی و با عنوان چه کالایی فروخته می‌شود. هدف دوم «ارتقای کیفی» محصولات است. «انسجام صنفی» هدف دیگر برگزاری نمایشگاه است زیرا اگر انسجام صنفی وجود داشته باشد، انباشت کالا در شبکه توزیع کاهش می‌یابد و درنتیجه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت و هدف چهارم که مهم‌ترین بخش بوده این است که اتحادیه به دلایل تجاری نمایشگاه برگزار نمی‌کند بلکه به دنبال کمک و حمایت از «تولید و اشتغال» است. ازاین‌رو کالاهایی که قرار است در نمایشگاه حضور داشته باشند باید از چند فیلتر بگذرند و پس از گرفتن تاییدیه درباره سازنده و نشان آن اجازه شرکت در نمایشگاه به آنها داده می‌شود. بشارت‌نیا گفت: بنابراین افراد تنها با ثبت‌نام نمی‌توانند در نمایشگاه اتحادیه قطعات لوازم‌یدکی غرفه داشته باشند بلکه اصالت کالاها باید تایید شود.

عناوین برگزیده