تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۵۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال درباره ضرورت حفظ برجام در سال‌های آینده مطرح کرد:

بدون برجام درآمد دولت در سال ۹۶ نصف بود

می متالز - سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اعلام اینکه دولت در ۴سال گذشته مطابق منافع ملی پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام را کامل کرده است. گفت: با اجرای برجام مشکلات تحریم‌های بانکی، سوئیفت، خودروسازی، هواپیمایی و... حل شده و اگر دستاوردهای برجام نبود در سال ۹۵ درآمد دولت با نفت ۴۴ دلار و صادرات یک‌میلیون بشکه نفت به نصف کاهش می‌یافت
بدون برجام درآمد دولت در سال ۹۶ نصف بود

محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز شنبه ابتدا با تشریح برنامه‌های دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به این سوالی که بسیاری از منتقدان دولت همچنان بر بی‌اثر بودن برجام تاکید دارند به همین دلیل دستاوردهای برجام از زمان اجرا تاکنون چه نقشی در اقتصاد کشور داشته و ضرورت حفظ برجام در سال‌های آینده چیست؟ گفت: یکی از فایده‌های برجام رفع موانع سوئیفت و پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی بوده به طوری که در آن زمان درآمدهای حاصل از فروش نفت را نیز نمی‌توانستیم به ایران وارد کنیم، حتی از درآمد یک میلیون بشکه صادرات نفتی که در زمان تحریم‌ها به تعدادی کشور همچون هند به روپیه داشتیم نمی‌توانستیم استفاده کنیم. این در حالی است که در یک روز در سال ۹۶ ما صادرات ۳میلیون بشکه نفت نیز داشته‌ایم و متوسط ۲ میلیون و ۶۵۰ بشکه نفت در سال ۹۶ صادر کرده‌ایم. همه این اتفاقات در نتیجه اجرای برجام به‌دست آمده است.
همچنین باید بگویم که نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار منابع ایران از شرکت‌ها، صندوق توسعه ملی، دولت و... آزاد شد. به‌طور کلی در سال گذشته متوسط نرخ نفت ۴۴ دلار بر هر بشکه بود که اگر همین ۲میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه را ضرب در ۴۴ دلار نمی‌کردیم و همان یک میلیون بشکه نفت زمان تحریم را صادر می‌کردیم درآمد دولت به نصف کاهش می‌یافت. او با اشاره به اینکه اگر برجام اجرا نمی‌شد کسانی که به دنبال تشدید تحریم‌های ایران بودند برنامه نفت در برابر غذا را می‌خواستند بر ایران تحمیل کنند افزود: به هر تقدیر باید بپذیرید همین منابعی که در اختیار ایران برای اجرای پروژه‌های عمرانی و... وجود دارد از آثار برجام است. سال گذشته نزدیک به ۱۳میلیارد دلار مجوز برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شد؛ رقمی که در سال ۹۲ کمتر از یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود. تمام این عوامل را باید در کنار تحریم کشتیرانی ایران، خودروسازی، بیمه، هواپیمایی و... دید برای نمونه بعد از اجرای برجام اگر یک هواپیمای جدید وارد ایران شد نشان داد که راه باز شده است. بنابراین می‌توان به ضرورت برجام در کشور پی برد. منتقدان برجام گاهی ما را وادار می‌کنند سخنانی بگوییم درباره مزایای برجام که مورد سوءاستفاده طرف‌های خارجی قرار گیرد. از طرف دیگر همین منتقدان از رفاه مردم صحبت می‌کنند. آیا اگر برجام نبود می‌توانستیم با آن تحریم‌ها و صادرات نفت به رفاه مردم بپردازیم؟ بنابراین اگر هر مسئله‌ای در کشور سرعت نگرفته، نمی‌توان دلیل آن را برجام دانست و بسیاری از عوامل به سیاست‌های داخلی کشور برمی‌گردد و حتی بانک‌های خارجی نیز برای همکاری با بانک‌های ایرانی به این صحبت‌ها توجه می‌کنند.


جهانگیری روشنگری خواهد کرد

سخنگوی دولت در ادامه درباره اینکه آیا اسحاق جهانگیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری اقدامات دولت قبل را روشنگری می‌کند؟ گفت: درحال‌حاضر رویکرد برخی منتقدان این است که بخش خالی لیوان را نشان دهند و مختصات موجود را با وضع مطلوب مقایسه می‌کنند. واقعیت این است که این لیوان باید پر شود و ما نسبت به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم. اما اگر کسی می‌خواهد به راستی کارآمدی دولت را ببیند نسبت به روز نخست که ما دولت را تحویل گرفتیم با آن مختصات مقایسه کند و ببیند اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد در سال ۹۶ به کجا می‌رسیدیم. به همین دلیل دولت نیازمند است نسبت به این تبیین اقدام کند درنتیجه اقدام آقای جهانگیری ارزشمند است که در جهت دفاع از عملکرد دولت وارد این صحنه شدند و به طور حتم در مناظرات تلاش می‌کنند نسبت به عملکرد دولت و واقعیت‌ها روشنگری کنند. هرچند بنای دولت در ۴سال گدشته این نبود و نیست که بیاییم هر روز جامعه را متشنج کنیم و بگم بگم راه بیندازیم، کاغذ دربیاوریم و نشان دهیم. هر چیزی بود قوه قضاییه رسیدگی می‌کند؛ البته متاسف هستیم از اینکه در برابر این روش اخلاق‌مدارانه دولت، عده‌ای آمدند که تا دیروز نه‌تنها به ما بلکه به دستگاه قضا نیز پاسخگو بودند و درحال‌حاضر یک وجه طلبکاری دارند. سیاست دولت تخریب هیچ نامزدی نیست و توصیه می‌کند این کار انجام نشود. در جهت مشارکت حداکثری در انتخابات الزاماتی وجود دارد که یکی از آنها تخریب نکردن و کثرت نامزدهاست که از این بابت خوشبختانه کثرت نامزدها وجود دارد. اینها همه فرزندان کشور هستند که برای خدمت آماده‌اند.


لایحه اشتغال روستاییان

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه رئیس مجلس گفته است برداشت ۱/۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی خلاف مصالح کشور است، گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای سیاست اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند تا برای اشتغالزایی روستاییان از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار شویم. در جلسه‌ای که بنده نیز حضور داشتم، رهبر معظم انقلاب درباره این موضوع گفتند این اقدام کار درستی است و شما لایحه‌ای به مجلس بدهید تا مجلس آن را تصویب کند و این‌کار باید به فوریت رسیدگی شود. دولت نیز بر همین اساس، لایحه‌ای دوفوریتی را به مجلس داد که در مجلس یک فوریت آن تصویب شد. این موضوع از دستور کار خارج شده که امیدواریم نمایندگان از ۳۰ اردیبهشت آن را به تصویب برسانند. درواقع برداشت ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی کمک زیادی به اشتغال روستاییان می‌کند. حجم جمعیت فعال و جویای کار بالا رفته به‌طوری که در پاییز ۹۲ تا پاییز ۹۵، ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر جویای کار جدید وارد بازار کار شدند. وی همچنین درباره اعتبارات تخصیص داده به طرح‌های عمرانی گفت: براساس قانون می‌توانیم تا ۳۱ فروردین به طرح‌های عمرانی تخصیص‌های لازم را دهیم که در یکی، دو روز اخیر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم.


عملکرد دولت در پروژه‌ها مطابق منافع ملی

سخنگوی دولت با اشاره به برخی انتقادها که می‌گویند پروژه‌های افتتاحی دولت مربوط به دولت قبل است، گفت: زمانی که دولت یازدهم روی کارآمد با ۲ هزار و ۴۶ طرح ناتمام مواجه شد که می‌توانستیم بگوییم این طرح‌ها به ما ربطی ندارد و خودمان طرح‌های جدیدی را ارائه می‌کردیم اما انصاف ندیدیم که این اقدام را انجام دهیم. از این‌رو از استاندار و مجامع نمایندگان استان‌ها سوال کردیم که کدام‌یک از طرح‌ها اولویت‌دار است و آن را در دستور کار قرار دادیم اما از این نظر به دولت ظلم شد چون براساس منافع ملی اقدام کردیم. سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری که آیا انتخابات و تبلیغات نامزدهای از سوی دولت در کار دولت خللی ایجاد نمی‌کند؟ گفت: امروز رئیس‌جمهوری مانند ۴ سال گذشته نیازمند تعرفه شخصی نیست و برای مردم شناخته شده است. بهترین تبلیغ دولت، خدمات ۴ ساله دولت یازدهم است. درحال‌حاضر اقداماتی که از سوی رئیس‌جمهوری در افتتاح طرح‌ها می‌شود جزو وظایف ایشان است و تبلیغاتی و انتخاباتی نیست بلکه در جهت تکمیل عملکرد گذشته است. درحال‌حاضر رئیس‌جمهوری و معاون اول در محل کار خود و به انجام امور اجرایی مشغول هستند و اگر یک روز دولت مصوبه و تصمیم نداشت می‌شود گفت که مکثی در کار پیش آمده ولی همه همکاران به تعهد خود به ملت پایبند هستند و از این بابت خدشه‌ای به کار وارد نخواهد شد.


افزایش نرخ حامل‌های انرژی نداریم

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای اینکه منابع مورد نیاز را از طریق افزایش حامل‌های انرژی تامین کند، ندارد. امکان ندارد این دولت یارانه کسی را که نیازمند آن باشد، قطع کند. در مواردی نیز که یارانه فردی قطع شد بلافاصله آن را برقرار کردیم. ۱۱میلیون نفر از افرادی که دارای مشکلاتی بودند و دفترچه بیمه نداشتند در این دولت دفترچه بیمه رایگان به آنان ارائه شد که منابع آن را از بخشی از یارانه‌ها تامین کردیم. او افزود: در جلسه اخیر هیات وزیران تصویب شد افزایش یارانه برای افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد که برای افزایش مستمری تا ۲۰درصد حداقل دستمزد به خانواده یک‌نفره ۹۵هزار تومان، دو نفره ۱۸۹هزار تومان، سه نفره ۲۵۳هزار تومان، چهار نفره ۳۳۷هزار تومان و ۵ نفره به بالا ۳۶۵هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر یارانه ماهانه پرداخت شود که در ۲۶ فروردین این کار انجام شد. نوبخت همچنین بیان کرد: برای افزایش حقوق بازنشستگان به منظور همسان‌سازی در جهت نزدیک شدن به عدالت در امسال افزون‌بر ۳۴۰۰میلیارد تومان اقدام شد که امتیاز گروه‌های شغلی یک و دو ۴۰۰۰ بود و ۲۷۸۵ امتیاز افزوده شد. برای گروه سه ۴۵۰۰، ۲۳۸۵ امتیاز افزوده شد و به همین ترتیب تا گروه ۲۰ که ۷۰۰ امتیاز اضافه شد و صندوق‌های بازنشستگی از همین ماه اقدام می‌کنند. سخنگوی دولت ادامه داد: با تصویب هیات وزیران در راستای اجرای راهبرد رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۶ مبنی بر اشتغال و تولید رئیس‌جمهوری بخشنامه‌ای را خطاب به معاون اول و ۷ دستگاه اجرایی ابلاغ کرد که در فواصل زمانی یک ماهه گزارش پیشرفت هریک از این موارد باید به اطلاع رئیس‌جمهوری برسد.

عناوین برگزیده