تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۳۵۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن و صنایع معدنی، آماده جهش برای توسعه در دولت دوازدهم است

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش معدن و صنایع معدنی با گشایش های انجام شده پس از برجام، آماده جهش برای توسعه در دولت دوازدهم است.
بخش معدن و صنایع معدنی، آماده جهش برای توسعه در دولت دوازدهم است

مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار کرد: ایمیدرو به رغم اینکه در زمان تحویل دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام یا شروع نشده داشت و برخی از آنها به دلیل بی پولی، عدم مدیریت یا مشکلات فناوری راکد مانده بود و 21 هزار میلیارد تومان طی سال های گذشته از اموال و دارایی های ایمیدرو تحت عنوان خصوصی سازی در قالب رد دیون به نهادها – که اغلب غیر تخصصی بودند- واگذار شده بود، اما توانست همه طرح ها را فعال کند و روحی دوباره به بخش معدن و صنایع معدنی بخشد.

وی افزود: ایمیدرو طی دولت یازدهم 9 هزار شغل جدید ایجاد کرد و 73 پروژه جدید را که شروع نشده بود یا راکد بود با کمک بخش خصوصی و غیر دولتی فعال کرد که برخی از آنها افتتاح شده است. تا پایان سال 96 نیز 6 هزار شغل جدید ایجاد می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به برخی طرح های بزرگ فعال شده در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها، فعال شدن طرح آلومینیوم جنوب و باز شدن ال سی آن در دولت یازدهم با 300 هزار تن ظرفیت است که تا مهر سال 97 راه اندازی می شود و در حال حاضر یک هزار نفر در این طرح مشغول کارند. فعال شدن طرح سرب و روی مهدی آباد با برنده شدن کنسرسیوم ایرانی با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از دیگر طرح هاست که عملیات اجرایی آن تا پایان اردیبهشت تا اوایل خرداد شروع می شود و قرار است کمتر از 4 سال به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: از دیگر طرح های فعال شده در این دولت، به نتیجه رسیدن طرح استخراج و انتقال بوکسیت از گینه کوناکری پس از 25 سال رکود، فعال شدن طرح تیتانیوم کهنوج با 400 میلیون تن ذخیره معدن و نیز فعال شدن طرح الکترود گرافیتی - که فروش آن به ایران ممنوع بود- است.

 

طرح هایی برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

کرباسیان به موضوع جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و درنتیجه محقق ساختن شعار مورد تاکید رهبری اشاره و تصریح کرد: در بخش فولاد اقدامات خوبی برای فرآوری سنگ آهن و تبدیل آن به کنسانتره و گندله برداشته شده است. به عنوان مثال، اکنون 9 کارخانه فرآوری در منطقه سنگان احداث می شود که در حال حاضر کارخانه کنسانتره فعال شده و کارخانه های گندله فولاد مبارکه، گندله اُپال و کنسانتره توسعه ملی نیز تا شهریور امسال راه اندازی شود. در حوزه سیرجان، گل گهر و جلال آباد پروژه های متعددی در حوزه کنسانتره و گندله به نتیجه نشست و آنچه می توان گفت اینکه در دولت یازدهم میزان ظرفیت تولید کنسانتره کشور که از خام فروشی جلوگیری می کند 54 درصد رشد کرده و در گندله 45 درصد افزایش یافته است.

کرباسیان در خصوص آخرین وضعیت زنجیره تولید فولاد، گفت: در حوزه تکمیل زنجیره فولاد، ظرفیت تولید کنسانتره، از ۲۸.۸ میلیون تن به ۴۴ میلیون تن ارتقا پیدا کرد و ظرفیت تولید گندله نیز در حالی که پیش از این یک محصول وارداتی برای ایران محسوب می‌شد با افزایشی ۴۵ درصدی به 32 میلیون تن رسید که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۶ زنجیره فولاد به توازن کامل برسد.

وی ادامه داد: در بخش مس، طی سال 93، 2 کارخانه کنسانتره در معادن سونگون و سرچشمه راه اندازی شد و طی سال 95، رکورد صادرات کنسانتره و کاتد مس را داشتیم و حدود 700 میلیون دلار صادرات داشتیم.

 

فولاد نقطه قوت صنایع معدنی است

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به آخرین وضعیت تولید فولاد و تکمیل زنجیره فولادی کشور، عنوان کرد: زمانی که هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ مطرح شد، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این کار شدنی نیست و تصمیم غیرواقعی گرفته شده است ولی ما موفق ‌شدیم ظرفیت تولید فولاد را در سال 95 به ۳۰ میلیون تن برسانیم.

وی افزود: همچنین نقطه قابل افتخاری که در این زمینه وجود دارد رساندن صادرات فولاد از ۲۰۰ هزار تن در سال به۹۱ حدود شش میلیون و 800 هزار تن در سال ۹۵ است که حاصل تکمیل طرح‌های فولادی و توجه به زنجیره تولید فولاد است.

 

اکتشاف 2.5 برابر کل تاریخ معدن ایران در دولت یازدهم

کرباسیان در خصوص دستاوردهای دولت یازدهم تصریح کرد: این دولت موفق شد در حوزه اکتشاف نزدیک ۲.۵ برابر تاریخ معدن ایران اقدام کند به گونه‌ای که طی 80 سال گذشته کل اکتشاف در حوزه معدن حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع بود اما از سال 93 تا امروز بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف شد.

وی افزود: حاصل این اکتشافات، افزایش ذخایر مواد معدنی است. به طوری که در سنگان، با اکتشافات صورت گرفته ذخیره معدن سنگ آهن از 900 میلیون تن به یک میلیارد و 200 میلیون تن ذخیره قطعی رسید. در بخش طلا در زرشوران، 80 تن ذخیره قطعی به 110 تن رسید. در سیستان و بلوچستان و فلات مرکزی نیز 30 تا 40 تن طلا اکتشاف شده است. در عناصر نادر خاکی نیز ظرفیت از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

 

فاجعه معدن یورت، حاصل بی‌توجهی مدیریتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو فاجعه انسانی در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر را ناشی از بی‌توجهی مدیریتی عنوان و تاکید کرد: این حادثه از یک واگذاری غیراصولی به نهادی که هیچ ربطی به اقتصاد ندارد سرچشمه می‌گیرد و حاصل واگذاری‌های حساب نشده و ورود نهادهای غیر اقتصادی به فضای معدنی کشور است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که جامعه معدنی ما از آن رنج می‌برد واگذاری‌های غیرکارشناسی و بدتر از آن، واگذاری واحدهای معدنی به اشخاص یا نهادهایی است که هیچ ربط و تخصصی به این حوزه ندارند که باعث ایجاد مشکلات در حوزه تولید و حواشی مانند آنچه در معدن آزادشهر با آن مواجه بودیم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بالای استفاده از تجهیزات ایمنی و آموزش نیروی کار، اظهار کرد: بی‌شک موضوع آموزش یکی از اساسی‌ترین مواردی است که باید در معدن به آن توجه شود و براساس آمار این سازمان در سال گذشته ۴۸۳ دوره آموزشی برای نیروهای کارگری و مهندسی برگزار کرد.

کرباسیان ادامه داد: اهمیت حوزه پژوهش و آموزش در ایمیدرو از آنجا مشخص می‌شود که از ابتدای سال ۹۲ بودجه آموزشی و پژوهشی این سازمان2 میلیارد تومان بود که بیشتر آن نیز صرف مرکز تحقیقات خود سازمان می‌شد، در حالی که در سال ۹۵ بودجه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین با اشاره به اهمیت تجهیز معادن و تجهیزات ایمنی، اظهار کرد: 2 سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق این سازمان ۴۰۰ دستگاه گازسنج را خریداری کرد تا معادن کشور را تجهیز کند در حالی که ما تصمیم گرفتیم این تجهیزات را بدون سود به معادن بفروشیم به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مالی معادن زغال سنگ به گونه‌ای نیست که توان خرید این تجهیزات را داشته باشد و ما نیز آنها را رایگان در اختیار آنها گذاشتیم که در این میان سهم معدن زمستان یورت 8 دستگاه بود که به همراه آموزش‌های ضمنی در اختیارشان قرار گرفت.

 

بهبود روابط با کشورهای خارجی

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در باره عوامل تاثیرگذار در توسعه‌ای اقتصاد ایران گفت: ایران هیچ راهی به جز بهبود روابط خود با کشورهای دیگر ندارد، چرا که براساس برنامه ششم توسعه برای ایجاد جهشی موثر در حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به جذب ۵۰ میلیارد سرمایه خارجی دارد که این فقط در شرایطی فراهم می‌شود که روابط ایران با دنیا بهبود پیدا کند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده