تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۳۵۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کوبرلاس‌کروشس پرعیارترین معدن روباز مس در جهان است

می متالز - عیار بیشتر مس در ذخایر معدنی، در صورت یکسان بودن سایر شرایط و عوامل مؤثر، به معنای سودآوری بیشتر و هزینه‌های تولید کمتر است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از ارزیابی‌های ذخایر معدنی مس، کوبرلاس‌کروشس در اسپانیا با عیار 5.4 درصد به عنوان پرعیارترین معدن روباز و کی.او.وی در کنگو با عیار 4.2 درصد، به‌عنوان بزرگترین معدن روباز پرعیار جهان گزارش شدند.
کوبرلاس‌کروشس پرعیارترین معدن روباز مس در جهان است

عوامل مهم بسیاری در بررسی و انتخاب ذخایر معدنی مس در جهان اهمیت دارند که شاید بتوان مهمترین آن‌ها را عیار این ذخایر و معادن در نظر گرفت؛ چرا که تغییرات شرایط بازار به نحوی که در چندین سال گذشته برای قیمت مس به وقوع پیوست، بسیاری از واحدهای معدنی را تحت‌الشعاع قرار داد. به بیان بهتر، عیار مس کانسنگ‌های ذخایر معدنی را می‌توان به عنوان توانایی و مزیتی برای سودآوری شرکت‌هایی در نظر گرفت که بر روی آن معادن فعالیت می‌کنند. در شرایط مساوی، ذخیره معدنی که عیار فلز بیشتری داشته باشد، هزینه‌های تولید به‌ازای هر تن کمتری را به همراه خواهد داشت.

به‌طور کلی فعالیت واحدهای معدنی به‌منظور استخراج و استحصال مس را می‌توان به 2 شکل روباز و زیرزمینی طبقه‌بندی کرد. در این گزارش، پرعیارترین واحدهای معدنی روباز جهان در صنعت مس مورد بررسی قرار می‌گیرند. جدول زیر، پرعیارترین واحدهای مس معدنی روباز جهان را ارائه می‌دهد. همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌شود، پرعیارترین معدن مس روباز جهان، معدن کوبر لاس‌کروشس (سی.ال.سی) واقع در استان سویلای اسپانیا است که شرکت فرست کوانتوم آمریکایی مالکیت اصلی آن را در دست دارد. عیار ذخیره قطعی این معدن حدود 5.4 درصد و عیار ذخیره احتمالی آن، حدود 1.8 درصد برآورد شده است.

این معدن در 20 کیلومتری شمال‌غربی شهر سویل واقع شده و بخشی از کمربند پیریت ایبرین را تشکیل می‌دهد. این کمربند غنی از مواد معدنی در سراسر جنوب‌غربی پنینسولا گسترده شده است. در این معدن از فناوری استخراج حلالی برای تولید مس تصفیه شده استفاده می‌شود. این واحد هیدرومتالورژی یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای تولید مس تصفیه شده به روش استخراج حلالی در جهان است.

معدن کاموتو اولیویرا ویرگول (کی.او.وی) از دارایی‌های معدنی مجتمع کاتانگای شرکت گلنکور در جمهوری دموکراتیک کنگو است. این معدن، بزرگترین ذخیره پرعیار روباز مس در جهان به‌حساب می‌آید. با این وجود که سی.ال.سی از عیار مس بیشتری برخوردار است، معدن کی.او.وی، حجم مس محتوی بیشتری نسبت سی.ال.سی دارد. به‌رغم این که فعالیت تقریبا تمامی واحدهای تولیدی کاتانگا، به منظور تکمیل و راه‌اندازی پروژه لیچینگ شرکت گلنکور در سال جاری به حالت تعلیق درآمده‌اند، کی.او.وی تنها واحد معدنی فعال در این منطقه است.

پس از پرعیارترین معدن مس روباز در اسپانیا و بزرگترین معدن مس پرعیار روباز در کنگو، معدن کینسیویر نیز با عیار مس حدود 3.5 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. این معدن که از سال 2012 در اختیار شرکت ام.ام.جی است، یکی از مهمترین دارایی‌های معدنی این مجموعه به‌شمار می‌رود. در جایگاه چهارم نیز، معدن سپون، واقع در استان ساواناکت در جنوب لائوس از دیگر دارایی‌های شرکت ام.ام.جی است. این واحد معدنی نیز از تولیدکنندگان مس تصفیه شده به روش استخراج حلالی است.

عمده مس تصفیه شده این مجتمع به مصرف واحدهای تولیدکننده سیم و کابل و لوله در آسیا و اروپا منتقل می‌شود. همانطور که مشاهده شد، عیار مس این ذخیره حدود 2.7 درصد است. در نهایت، معدن آنتاس به عنوان پنجمین معدن مس پرعیار و روباز جهان، در استان کاراجاس در شمال برزیل واقع است. این استان به غنی بودن از مواد معدنی از جمله ذخایر مس- طلا و سنگ آهن در جهان شهرت دارد. آنتاس یک واحد معدنی پرعیار با هزینه تولید پایین به دلیل درآمد حاصل از طلای این مجتمع است.

عناوین برگزیده