تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۵۱۹
کد خبر: ۳۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی دستاوردهای معدنی دولت یازدهم در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور

افزایش ذخایر زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به ارزش۴/۸میلیارد دلار

می متالز - سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور در شهر یزد برگزار شد. در این همایش به نقش دولت تدبیر و امید در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره شد که مهم‌ترین آن افزایش میزان ذخایر سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در کشور با ارزش ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بود که نقش مهمی در ایجاد اشتغال آینده این بخش خواهد داشت.
افزایش ذخایر زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به ارزش۴/۸میلیارد دلار

همچنین کشف ۴۰۰ آنومالی جدید در کشور در زمان دولت تدبیر و امید و بهره‌برداری از ذخایر دریاچه قم از سوی شرکت‌های خارجی از جمله اخبار مهمی بود که در این همایش اعلام شد.اکتشافات جدید مرهون افزایش ۱۰۰ درصدی حفاری اکتشافی وجیه‌اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور ضمن تسلیت حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان یورت استان گلستان، ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در ایران نباشیم. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه سال اشتغال و تولید است باید استفاده بهینه از معادن کنیم و به توسعه معدن و صنایع وابسته به آن دست یابیم. به گفته جعفری، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بازوی عملیاتی ایمیدرو است و در این ۴ سال ۲برابر مدت مشابه آن عملیات حفاری انجام داده است. همچنین حدود ۳۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن و ۴۰۰میلیون تن زغال‌سنگ به ذخایر کشور افزوده شده که ارزش آن افزون‌بر ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار است و می‌تواند آینده کشور را در بحث تولید و اشتغال یاری کند. وی در ادامه صحبت‌هایش به وجود ۶۰ پلایا در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون از پلایاها و مواد معدنی موجود در آن استفاده آنچنانی نمی‌شود اما با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی فعالان بخش معدن شاهدیم که شرکت‌های آلمانی و کانادایی مطالعات را برای شناسایی ذخایر معدن دریاچه قم آغاز کرده‌اند و قرار است مواد معدنی موجود در دریاچه قم همچون بور، پتاسیم، منیزیم و... برداشت شود. به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، نیاز سالانه کشور به پتاس حدود ۳۰۰هزار تن است که از طریق واردات تامین می‌شود اما از سال ۹۴ تولید این ماده معدنی در دستور کار قرار گرفته و این مواد از معادن شورابه‌ای تامین می‌شود. مطالعات ما نشان می‌دهد آینده خوبی در انتظار اقتصاد این بخش است. وی در ادامه به موضوع گردشگری معادن و آثار آن در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: بیشتر کشورها از معادن خود برای طرح‌های گردشگری، آموزشی و درمانی استفاده می‌کنند. ما نیز در تلاش هستیم بستر لازم را برای اجرای طرح گردشگری در معادن ایجاد کنیم. جعفری به فعالیت و نقش بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در معادن کشور اشاره کرد و گفت: معدن سرب و روی نخلک از طریق برگزاری فراخوان و اجرای مقررات به یک شرکت خصوصی واگذار شده و کارخانه جدیدی در کنار آن در حال ساخت است تا با استفاده از ذخایر موجود در این معدن امکان فرآوری و تولید محصول فراهم شود و در آینده، زمینه اشتغال برای ۵۰ نفر به وجود آید. این درحالی است که چندی پیش معدن سرب و روی مهدی‌آباد نیز به بخش خصوصی سپرده شد.


اجبار برای حضور دائمی مسئول فنی در معادن

نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان همایش معدن بود. وی ضمن عرض تسلیت به دلیل حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان یورت گلستان گفت: در چند سال گذشته حادثه‌ای به این وسعت در کشور نداشتیم و امیدواریم دیگر تکرار نشود. وی حادثه معدن زمستان یورت را بسیار اسفناک دانست و گفت: در گام نخست، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور فرستادن اکیپ‌های مجهز و امدادگر را از استان‌های مختلف به این معدن داد که باید از آنها قدردانی کرد. بعد از این اقدام، تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب برای بررسی دلایل این حادثه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که نخستین جلسه آن برگزار شده و رسیدگی به مسائل مختلف این حادثه از سوی وزارتخانه‌های دیگر نیز در حال پیگیری است.
به گفته اسماعیلی دهج، از این پس تمامی معادن زیرزمینی ازجمله زغال‌سنگ باید مسئول فنی دائمی داشته باشند زیرا در غیر این صورت مسئولیت هرگونه اتفاق بر عهده بهره‌بردار خواهد بود.
وی به موضوع ارزش افزوده و اشتغال در بخش معدن اشاره کرده و معتقد است: اگر به دنبال ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ میان معادن و صنایع وابسته به آن باشیم، می‌بینیم که نیروی کار و انرژی را در اختیار داریم اما باید برای تامین نیاز در بخش فناوری به سراغ دیگر کشورها برویم. به عنوان نمونه از دریاچه قم تا چندی پیش تنها نمک برداشت می‌شد اما امروز امکان برداشت دیگر موادمعدنی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی از این دریاچه وجود دارد.

 

یافتن ۴۰۰ آنومالی جدید در کشور

علی اصغرزاده مدیر اکتشافات سازمان ایمیدرو نیز در این همایش گفت: با آغاز کار دولت یازدهم فعالیت‌های گسترده‌ای را در کشور در بخش معدن آغاز کردیم زیرا به نقطه‌ای رسیده بودیم که میانگین عمر معادن پایین آمده بود و مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع وابسته به آن وجود نداشت. در اواخر سال ۹۲ طرحی را به وزارتخانه ارائه کردیم که در ابتدا برای ۲۰۰هزار کیلومتر از سطوح شرقی و غربی کشور بود و کم کم سایر نقاط محروم نیز به آن اضافه شد. به گفته اصغرزاده اکنون فعالیت روی ۲۵۰هزار کیلومتر در ۲۱ استان کشور انجام شده و افزون‌بر ۴۰۰ آنومالی جدید یافت شده که عملیات پیجویی روی آنها در حال انجام است. از طرفی بیشترین میزان اکتشاف از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام شده است. وی به معدن طلای زرشوران اشاره کرد و گفت: در ۴سال گذشته ۲۰ تن به ذخیره قطعی معدن زرشوران اضافه شده و همچنین فعالیت روی ۶ ناحیه جدید در اطراف این معدن در حال انجام است. امید است فاز دوم و سوم برای ادامه فعالیت در این معدن داشته باشیم. همچنین اکتشافات در یال شمالی معدن زرشوران تکمیل شده و جنوب این معدن نیز ظرفیت خوبی دارد که می‌تواند به میزان ذخایر این معدن اضافه کند. وی در ادامه به معدن سنگ‌آهن سنگان نیز اشاره کرد و گفت: اکتشافات جدید نشان می‌دهد حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در سنگان وجود دارد. اصغرزاده درباره اکتشافات جدید در استان یزد نیز اظهار کرد: ۱۸۰ محدوده مستعد در پهنه ایران مرکزی کشف شده که نوید وجود معادن جدیدی از مس، سرب، روی و سنگ‌آهن است. او افزود: خروجی اکتشافات نشان می‌دهد ذخایر جدید فلزی قابل‌توجهی در کشور وجود دارد که خبرهای خوش آن تا دو ماه آینده به اطلاع مردم می‌رسد.
 

افزایش تعامل خصوصی‌ها و دولتی‌های معدن در ۴ سال اخیر

سعید افضلی‌پور رئیس خانه معدن استان یزد نیز با اشاره به برگزاری سومین همایش نقش معدن در این استان اظهار کرد: خانه معدن استان یزد با انجام تعاملات با سایر بخش‌ها توانسته خدمات خوبی به معدنکاران این استان ارائه کند. همچنین نتایج خوبی از بررسی مسائل مربوط به معدن و صنایع معدنی استان یزد در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی به‌دست آمده است.در ادامه این همایش، محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز درباره عملکرد دولت در حوزه اشتغال و معیشت اظهار کرد: در سال ۹۲ چالش‌های اقتصادی دولت؛ تحریم‌های بین‌المللی و دسترسی نداشتن به منابع ارزی، محدودیت تجارت خارجی و تلاطم در بازار ارز بود.از طرفی بزرگترین شوک ارزی در تاریخ کشور نیز در دولت نهم و دهم به وجود آمد و به دولت بعدی انتقال یافت. همچنین تورم ۴۰ درصدی، رکود و رشد منفی، زمانی خود را نشان می‌دهند که ایران را با کشوری همچون ونزوئلا که از نظر اقتصادی به ایران شبیه است مقایسه کنیم. در سال ۱۳۹۲ کشور ونزوئلا رشد منفی و تورم ۴۰درصدی داشته اما در ایران با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اقدامات دولت تدبیر و امید، تورم تک رقمی شد و رشد مثبت ۸درصدی را تجربه کردیم.وی افزود: عملکرد اقتصادی ایران از همبستگی بالای درآمد نفتی و رشد اقتصادی خبر می‌دهد زیرا هر زمان فروش نفت افزایش یافته رشد اقتصادی کشور نیز افزایش یافته اما مهم این است که این درآمدها صرف چه کاری شده است. به عنوان نمونه در دولت تدبیر و امید ۱۴۱میلیارد دلار نفت فروخته شده و منجر به اشتغال یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر شده اما از سال ۸۴ تا ۹۲ با وجود درآمد حاصل از نفت به میزان ۸۰۰میلیارد دلار، کل اشتغال ایجاد شده ۹۱هزار نفر است.وی در ادامه صحبت‌هایش درباره ویژگی‌ها و ظرفیت‌های معدنی استان یزد نیز گفت: یزد دومین استان معدنی از نظر ذخیره ماده معدنی و نخستین استان در داشتن تنوع مواد معدنی است. در این زمینه ۱۷۰میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات برای ایجاد رونق و تولید برای بخش معدن و صنایع معدنی در حال پرداخت است.
 

استفاده از دانش فنی در بهره‌برداری از معادن

سید محمد میرمحمدی استاندار یزد یکی دیگر از سخنرانان سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور نیز گفت: بهره‌برداری از معادن باید به شکل علمی و دقیق انجام شود زیرا در این صورت مشکلات بین معدنکاران، منابع طبیعی و محیط‌زیست نیز کاهش خواهد یافت. وی با بیان اینکه معادن یکی از منابع اصلی توسعه ملی به شمار می‌آیند در ادامه گفت: ۴۰درصد از بهره‌برداری معدنی کشور در استان یزد انجام می‌شود و در این زمینه رتبه نخست را به دلیل هماهنگی مطلوب بین نهادهای مختلف دارد. در کنار این موضوع می‌توان به نقش حمایتی و پشتیبانی دولت از فعالان بخش معدن کشور اشاره کرد. برگزاری جلسات مختلف مجموعه‌های بخش خصوصی مانند خانه معدن، اتاق بازرگانی و همچنین مطرح شدن مسائل مربوط به بخش معدن در ستاد اقتصاد مقاومتی و بررسی مسائل مربوط به بخش معدن از تمام زوایا می‌تواند به برطرف شدن مشکلات بخش معدن کمک کند. وی همچنین به آمایش سرزمین و اهمیت آن اشاره کرد و در ادامه گفت: تدوین استراتژی ارزش افزوده یکی از نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی است که اکنون صنایع بالادستی در بخش معدن نیز به دنبال آن هستند. برای استان یزد نیز به عنوان یکی از دارندگان ذخایر فراوان سنگ‌آهن می‌توان استراتژی را تدوین و از صادر شدن سنگ‌آهن به شکل خام جلوگیری کرد. در واقع با تدوین استراتژی برای معادن و صنایع وابسته به آن در استان یزد می‌توان شرایط اقتصادی استان یزد را متحول کرد. به گفته میرمحمدی، ایجاد چرخه تولید، یک اصل مهم به شمار می‌آید. این در حالی است که فرصت استفاده از مواد معدنی که جزو عناصر نادر هستند به دلیل نداشتن شناخت کافی از این مواد و نداشتن فناوری برای تولید محصولات دارای ارزش افزوده در حال از دست رفتن است.
 

تجلیل از معدنکاران

در انتهای این همایش نیز شرکت‌های چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی، شرکت معدنی تراورتن دهشیر، ذوب روی بافق، معدن کوه اعلی، شرکت خدمات آتشباری تندران، سرپرستی بانک صادرات استان یزد و مدیریت امور شعب بانک ملی یزد و تعداد دیگری از فعالان بخش معدن و صنایع وابسته به آن در استان یزد به عنوان واحدهای فعال نمونه معدن و صنایع معدنی استان یزد مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

منبع: صمت
عناوین برگزیده