تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۳۵۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به حضور روحانی در عرصه صنعت، معدن و تجارت بین‌الملل

تعامل با جهان رمز موفقیت دولت ۱۱

می متالز - دولت یازدهم با تکیه بر آیتم‌هایی همچون اعتدال و تدبیر همواره کوشیده است در مسیر بهبود روابط و ارتقای جایگاه کشور در جهان پیش رود. توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت و به‌طور ویژه معدن و صنایع معدنی نیز از این چارچوب مستثنا نبوده است.
تعامل با جهان رمز موفقیت دولت ۱۱

دوباره با ایتالیا

اوایل بهمن سال ۹۴ بود که حسن روحانی در صدر هیاتی بلندپایه و متشکل از مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی، روانه ایتالیا و فرانسه شد. در همان زمان افروز بهرامی، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره جزییات قراردادهای تجاری و اقتصادی که قرار بود در سفر رئیس قوه مجریه به ایتالیا میان دو کشور و در حضور رئیس‌جمهور به امضا برسد، توضیح داد: در سفر رئیس کابینه دولت یازدهم به ایتالیا، ‌۱۷ تفاهمنامه همکاری میان دو کشور منعقد خواهد شد که یکی از مهم‌ترین قراردادهای اقتصادی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت «سراتلی کاسولیت» ایتالیا در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت کشتی خواهد بود و دیگری قرارداد ایران و ایتالیا بین شرکت «ایزوایکو» و شرکت «سن‌کانتییری» برای سرمایه‌گذاری به منظور بهره‌برداری مشترک از حوضچه‌های خشک بود. وی در ادامه گفت: همچنین در همین سفر، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با شرکت «دنیلی» قراردادی برای آموزش، طراحی، مهندسی، ساخت، تولید و اجرای مشترک در حوزه فولاد منعقد کرد. در همین راستا قراردادی بین ایمیدرو و «دنیلی» برای اجرای ۶ طرح آلومینیومی و با شرکت «اس‌ام‌اس اینسه»‌ نیز به‌منظور احداث واحد فولادسازی برای ورق گرم و سرد از اسلب نازک منعقد خواهد شد. در همین سفر شرکت ایدرو نیز با شرکت «سالدوانرژی»‌ ایتالیا قراردادی به منظور سرمایه‌گذاری مشترک به منظور ساخت توربین گازی امضا کرد.

همچنین قراردادی میان «غدیر» و «ساتا» برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در بندر عباس منعقد شد. احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز همان زمان درباره سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و دستاوردهای این سفر برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در این سفر برای همراهی فعالان اقتصادی با رئیس دولت یازدهم در سفر به ایتالیا فراخوانی داده شد تا علاقه‌مندان برای حضور در ایتالیا اعلام آمادگی کرده و زمینه‌های همکاری خود با این کشور را اعلام کنند. برای شناسایی فعالان اقتصادی و بنگاه‌دارانی که قرار است در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا با وی همراه شوند، کارگروهی از سوی اتاق بازرگانی ایران و همچنین اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تشکیل شد و هیات بلندپایه ایرانی به ریاست رئیس قوه مجریه در ایتالیا حضور پیدا کرد. وی در همین زمینه افزود: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد دیداری با هیات اتاق بازرگانی این کشور و مسئولان برخی شرکت‌های بزرگ ایتالیایی از جمله «ایچه» و «ساچه» انجام شد و با رئیس اتاق بازرگانی رم نیز دیداری انجام شد. البته تاجران ایرانی با همتایان ایتالیایی خود مذاکرات دونفره و رودررو نیز خواهند داشت. گفتنی است آنچه دیدار هیات ایرانی همراه با حسن روحانی با دولتمردان و شرکت‌های ایتالیا را بیش از معمول برجسته می‌کند، این است که در سال‌های گذشته شریک نخست تجاری ایران در اروپا بوده و اکنون رتبه دوم شریک تجاری ایران در اروپا نیز به این کشور تعلق دارد.

همچنین ایتالیا یکی از خریداران نفت ایران بوده و همواره تراز تجاری ایران و ایتالیا مثبت بوده است.ایتالیا در صنایع لوازم خانگی، نساجی، سنگ، کفش، چرم، فولادسازی، تولید سیمان و بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی می‌تواند شریک مناسبی برای ایران باشد و جای پای این کشور در بسیاری از صنایع ایران مشهود است. این سفر دولت یازدهم و هیات همراه او از ایران می‌تواند ارتباط کشور را با این شریک تجاری به جایگاه پیشین بازگرداند. در همین راستا اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه با اشاره به سفر روحانی به رم می‌نویسد: قرارداد ایران با شرکت سایپم سبب شد ارزش سهام این شرکت ۱۸/۵درصد در بورس داخلی ایتالیا افزایش یابد. این رسانه در ادامه نوشت: همچنین خط هواپیمایی آلیتالیا اعلام کرد مشغول ارتقای خدمات سفر هوایی رم-تهران است و تصمیم دارد این پرواز را از ماهانه یک پرواز به روزانه تغییر دهد. رسانه‌های ایتالیایی همچنین به قراردادهای ایران در بخش صنعت و معدن اشاره کرده و می‌نویسند: بخش معدن ایران، حوزه محبوب جدید سرمایه‌گذاران خارجی است.


همچنان با مسکو

رئیس‌جمهور ایران، در فروردین امسال به سفر رسمی خود به روسیه در حالی پایان داد که در آن بر همکاری نزدیک دو کشور در مبارزه با تروریسم، ترویج ثبات در منطقه و تقویت مناسبات اقتصادی دوجانبه تاکید شد و بخش صنایع و معادن نیز از زیرمجموعه‌هایی بود که در این دیدار به آن پرداخته شد. حسن روحانی در این سفر رسمی دو روزه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در کاخ کرملین دیدار کرد. دو کشور ۱۴ سند همکاری، امضا و در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت ترویج صلح و آرامش در منطقه تاکید کردند. رئیس‌جمهور ایران همچنین ضمن دریافت دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو، در جمع استادان و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد و دیدار و گفت‌وگویی نیز با ایرانیان مقیم روسیه داشت و اسناد همکاری تهران و مسکو، در کاخ کرملین در حضور رئیسان جمهور دو کشور امضا شد.یادداشت تفاهم همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم) در زمینه حمل‌ونقل مواد هسته‌ای، یادداشت تفاهم همکاری گازی و نفتی، اتاق بازرگانی، قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون و همچنین موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری و ساخت مسکن از مهم‌ترین تفاهمات میان دو کشور بود.
بنا بر گزارش پرس‌تی‌وی حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری خود ۸ دیدار با رئیس‌جمهور روسیه داشته و اختصاص نخستین سفر خارجی خود را در سال جدید به روسیه، بیانگر اهمیتی برشمرد که تهران برای روابطش با مسکو قائل است.


سیاست خارجی دولت یازدهم

در این مجال گفتنی است دولت یازدهم همواره بر این باور بوده که اساس سیاست خارجه باید در راستای تامین منافع ملی و امنیت ملی ایران باشد و اگر سیاست خارجی قادر بود تامین منافع ملی را تضمین کند و کشور را در راه توسعه و گسترش قرار دهد و به سخن ساده‌تر هزینه‌ها را کاهش و سودها را افزایش دهد، این سیاست خارجی مطلوب خواهد بود؛ بنابراین بر مبنای حقیقت‌های دنیای کنونی و شرایطی که ما داریم، باید هزینه‌ها را کم کنیم و فایده‌ها را بیفزاییم. سیاست خارجه در چارچوب منافع و امنیت ملی باید تعریف و تدوین شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده