تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۳۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
جنگ تعرفه ای ترامپ علیه واردات ادامه دارد:‏

تحریم فولادی آمریکا علیه 8 کشور دیگر

می متالز - امریکا اعلام کرد تعرفه واردات فولاد و فراورده های فولادی از هشت کشور اروپایی و آسیایی از جمله ‏آلمان و ژاپن را افزایش می دهد تا با تجارت ناعادلانه فولاد مقابله کند.‏
تحریم فولادی آمریکا علیه 8 کشور دیگر

دولت جدید امریکا را می توان دولتی مخالف جهانی سازی و تجارت آزاد نام برد. دولتی که به جای تسهیل شرایط تجاری در دنیا و زمینه سازی برای افزایش حجم و ارزش تجارت به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی، از زمان آغاز به کارش همواره در صدد ایجاد مانع بوده است. اولین مانع امریکا در زمینه  تجارت فولاد زمانی ایجاد شد که این کشور خبر از افزایش تعرفه های واردات فولاد از چین را داد و ورود برخی از کالاها را کاملا ممنوع کرد. در این زمان خبر از آغاز جنگی تجاری در بازار فولاد مخابره شد و مقامات چین هم هشدار دادند که موانعی برای واردات محصولات امریکایی به داخل کشورشان ایجاد می کنند. در ابتدا تصور می شد این تلاشی است که امریکا برای از بین بردن صنعت فولاد سازی چین به راه انداخته است ولی با گذشت بالغ بر پنج ماه از آن زمان اخبار دیگری در مورد سیاست‌های دولت جدید امریکا در عرصه فولاد به گوش می رسد که نشان دهنده جهت گیری خصمانه ترامپ در مقابل تجارت آزادانه فولاد است.

در چند روز گذشته کمیسیون تجارت بین المللی امریکا اعلام کرد واردات فولاد از کشورهای ژاپن و هفت کشور صنعتی دیگر به صنعت فولاد امریکا آسیب وارد کرده است زیرا محصولات فولادی این هشت کشور با قیمتی پایین تر از قیمت محصولات تولیدی در امریکا وارد بازار مصرف این کشور می شود. طبق این دستور تازه واردات فولاد و فراورده های فولادی از کشورهای اتریش و بلژیک و فرانسه و المان و ایتالیا و ژاپن و کره جنوبی و ویتنام  مشمول پرداخت هزینه های گمرکی بالا است تا بعد از ورود به بازار امریکا قدرت رقابت  محصولات امریکایی را از بین نبرد. این کمیسیون ادعا کرد دولت کره جنوبی یارانه هایی را برای محصولات صادراتی به امریکا در نظر می  گیرد تا این محصولات با قیمت بهتری وارد بازار امریکا شوند به همین دلیل دولت ترامپ تعرفه های وارداتی  را افزایش می دهد تا سیاست دولت کره جنوبی بی تاثیر شود. در سال 2015 میلادی امریکا 300 هزار تن کربن و ورقه های آلیاژی CTL از کره جنوبی وارد کرده است و میزان واردات این کشور از المان برابر با 224هزار و 900 تن ، از فرانسه برابر با 207 هزار تن و از زاپن برابر با 71 هزار و 200 تن بوده است . به تعبیر صحیح تر کره جنوبی بزرگترین صادر کننده فراورده های فولادی در میان هشت کشور مورد بررسی به امریکا بود در حالیکه ژاپن از نظر حجم صادرات در انتهای فهرست قرار داشت . طبق این قانون نرخ مصوب هزینه گمرکی برای واردات فراورده های فولادی  تولید شرکت JFE در سال جاری برابر با 48.76 درصد خواهد بود و محصولات تولید شرکت فولاد توکیو با پرداخت تعرفه 14.79 درصدی اجازه ورود به امریکا را خواهند داشت.

دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی و بعد از پیروزی در انتخابات بارها در مورد تجارت عادلانه و ضرورت کاهش دادن کسری تجاری امریکا با دیگر کشورها صحبت کرده بود و برخی از شرکای تجاری امریکا را به عنوان شرکایی که رفتار تجاری ناعادلانه ای دارند و از این طریق تنها و تنها قصد منفعت طلبی برای خود را دانرد یاد کرد . او اعلام کرد که این کشورها تمایلی برای منفعت دو جانبه در هنگام تجارت با امریکا ندارند و به همین دلیل از طریق وضع تعرفه ها با این روند غیرمنصفانه تجاری مقابله می شود و از زمان روی کار آمدنش هم این سیاست را در کشور با جدیت دنبال می کند.

عناوین برگزیده