تاریخ: ۱۹ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۶۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون اقتصادی استانداری خبر داد:

دومین واحد مس کاتدی کشور در آستانه بهره‌برداری قرار دارد

می متالز ،معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار قزوین گفت: دومین واحد بزرگ تولیدکننده مس کاتدی کشور در طارم سفلی قزوین با 97 درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.
دومین واحد مس کاتدی کشور در آستانه بهره‌برداری قرار دارد

به گزارش می متالز، منوچهر حبیبی در بازدید از واحد معدن مس کاتدی طارم سفلی افزود: این واحد معدنی پس از بهره‌برداری برای 450 نفر به شکل مستقیم و یک هزار و 500 نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون هزار و 200 میلیارد ریال برای احداث این واحد معدنی از سوی بخش خصوصی هزینه صرف شده است، اضافه کرد: برای تکمیل و راه‌اندازی این واحد در فاز اول به 100 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار قزوین ادامه داد: با تلاش‌های مدیریت ارشد استان، مقدار هزینه موردنیاز این واحد معدنی برای تکمیل و راه‌اندازی از طریق ارائه تسهیلات بانکی در هفته جاری تأمین خواهد شد.

حبیبی بابیان اینکه به‌احتمال‌زیاد در دهه مبارک فجر امسال با حضور مسئولان کشوری و استانی شاهد بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ معدنی خواهیم بود، اعلام کرد: با راه‌اندازی این واحد مشکل اشتغال در بخش طارم سفلی و مناطق اطراف آن حل‌شده و شاهد رونق اقتصادی این منطقه خواهیم بود.

سید کرامت الله حسینی مدیرعامل شرکت مس طارم سفلی نیز در جریان این بازدید تشریح کرد: این واحد معدنی یک ماه پس از تزریق تسهیلات بانکی موردنیاز که صرف پرداخت هزینه بعضی از تجهیزات و دستگاه‌های این واحد و تحویل آن‌ها است، تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد معدنی، در فاز اول می‌توان سالیانه 10 هزار تن مس کاتد تولید کنیم.

حسینی بابیان اینکه اکتشافات انجام‌شده از سوی این واحد تولیدی نشانگر وجود 14 میلیون تن ماده معدنی مس کاتد در منطقه است، تصریح کرد: بااین‌وجود برآوردهای زمین‌شناسی ما نشان می‌دهد که این میزان با عملیات اکتشافی جدید می‌تواند به 30 میلیون تن افزایش پیدا کند.

حسینی بابیان اینکه این مجموعه پس از مس سرچشمه کرمان دومین واحد بزرگ تولیدکننده مس کاتد در کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: واحد معدنی مس طارم سفلی تا 3 فاز قابل توسعه خواهد بود.

وی بابیان اینکه 70 درصد از دانش فنی مربوط به این واحد معدنی مربوط به متخصصان داخلی است، اظهار کرد: این موضوع موجب شده تا هزینه‌های احداث و راه‌اندازی این واحد در مقایسه با استفاده از فناوری و توان خارجی به یک‌سوم کاهش پیدا کند.

مدیرعامل صنایع مس طارم سفلی، حمایت‌های دولت تدبیر و امید را در سرعت بخشیدن به اجرا و تکمیل این واحد معدنی بسیار مؤثر خواند و اضافه کرد: در سطح استانی حمایت‌های بسیار خوبی را از ناحیه مدیریت ارشد استان و مجموعه استانداری به‌منظور تسریع در تکمیل و راه‌اندازی این واحد شاهد بوده‌ایم.

.153 معدن در استان قزوین فعال هستند که از آن‌ها 25 نوع ماده معدنی استخراج می‌شود، بخش معدن استان قزوین یک هزار و 700 نفر اشتغال مستقیم دارد

عناوین برگزیده