تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۶۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

خصوصی‌سازی، رمز موفقیت ترکیه

می متالز - صنعت فولاد یکی از محرک‌های اصلی اقتصادی در کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. این صنعت بر اقتصاد ترکیه تاثیر بسزایی داشته است، میزان تولید فولاد در این کشور در سال‌های اخیر روند رو به‌رشدی را تجربه کرده است. توسعه صنعت فولادسازی ترکیه براساس استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی پایه‌گذاری شده است. تولید فولاد در این روش به‌کمک آهن اسفنجی و قراضه انجام می‌شود.
خصوصی‌سازی، رمز موفقیت ترکیه

کارخانه آهن و فولاد کارابوک، اولین واحد تولید فولاد در ترکیه است که فعالیت خود را از سال 1936 آغاز کرده است. این واحد با سرمایه‌گذاری دولت این کشور و با همکاری انگلیسی‌ها تاسیس شد. اولین خط نورد فولاد ترکیه در این کارخانه شروع به‌کار کرد و به تولید مقاطع بزرگ فولادی پرداخت؛ این واحد در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است. کارخانه آهن و فولاد اردمیر دومین واحدی است که در سال 1965 توسط دولت در بندر ایرقلی احداث شد. سومین کارخانه تولید فولاد ترکیه نیز توسط دولت در بندر اسکندرون واقع در جنوب این کشور و اطراف سواحل مدیترانه احداث شده است. این سه کارخانه با فناوری کوره بلند به ‌تولید فولاد مشغول هستند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه، در حال حاضر 25 عضو دارد اما سایر تولید کنندگان این کشور از روش کوره‌های قوس الکتریکی برای ساخت فولاد استفاده می‌کنند.
فولاد سازی این کشور در سال 2014 در رتبه هشتم و در سال 2015 در رتبه نهم جهان قرار گرفته است. کارشناسان، این رشد را ناشی از تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت ترکیه می‌دانند. این تغییرات از اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز شد و توسعه صنعتی این کشور را به‌دنبال داشت. در این سال‌ها جابه‌جایی سرمایه و اخذ وام خارجی توسط دولت آزاد شد؛ در نتیجه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور تقویت شد. در ادامه بسیاری از صنایع به بخش خصوصی واگذار شدند؛ خصوصی‌سازی صنعت فولاد آغاز پیشرفت و توسعه این صنعت در ترکیه بود و زمینه را برای رقابت هرچه بیشتر واحدهای صنعتی فراهم کرد.
صنعت فولاد ترکیه با مشکلات و چالش‌های متعددی نیز مواجه است. این مشکلات توان رقابتی صنایع فولاد ترکیه را در بازارهای جهانی تضعیف می‌کند. این کشور به منابع غنی سنگ آهن دسترسی ندارد. در نتیجه مواد اولیه مورد نیاز فولادسازی را وارد می‌کند. بنابراین هزینه‌های تولید این واحدها افزایش می‌یابند و از میزان حاشیه سود آن‌ها کاسته خواهد شد. واحدهای فولادسازی‌ای که پس از خصوصی‌سازی اقتصادی در این کشور احداث شدند، بر اساس امکانات و نیازهای موجود ترکیه و امکان سنجی‌های کارشناسان فعالیت خود را آغاز کردند. اغلب این کارخانه‌ها به‌تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی روی آوردند، زیرا در این روش می‌توان از قراضه به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد استفاده کرد. این کارخانه‌ها حجم عمده‌ای از تولیدات خود را به‌کمک قراضه آهن انجام می‌دهند. استفاده از این تکنولوژی به بهره‌وری اقتصادی هرچه بیشتر این کارخانه‌ها کمک فراوانی کرده است. بالا بودن قیمت انرژی در این کشور یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان را درگیر خود کرده است. هزینه برق در ترکیه از اغلب کشورهای اروپایی بالاتر است، در نتیجه همین موضوع سبب افزایش هزینه‌های تمام‌شده است.

عناوین برگزیده