تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۲۰
کد خبر: ۶۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی مطرح کرد

ضعف معدن در نتیجه توجه به بازرگانی و صنعت

می متالز - معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: امروز 30 درصد از معادن کشور غیر فعال هستند و مابقی نیز با تمام ظرفیت تولید نمی‌کنند از طرف دیگر بودجه‌های سازمان زمین شناسی برای توسعه اکتشافات معدنی به اندازه‌ای نیست که شناسایی تا مرحله اکتشاف عمومی انجام شود.
ضعف معدن در نتیجه توجه به بازرگانی و صنعت

بهروز برنا ، با  بیان این مطلب افزود: این روند باعث می‌شود سرمایه‌گذار بخش خصوصی اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا نکند از طرف دیگر بخش معدن تحت تاثیر حوزه تجارت و صنعت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در بخش معدن با وجود توسعه در مقاطعی از زمان که توسط دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده امروز رونق چندانی ندارد، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران ظرفیت بالایی در بخش معدن دارد اقدامات فعلی اندک است. سازمان زمین شناسی که متولی اکتشافات مواد معدنی در کشور است و خود را به تجهیزات ژئوفیزیک هوایی و کارشناسان توانمند مجهز کرده اما به دلیل محدودیت منابع بودجه‌ای نمی‌تواند فعالیت خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا براساس اهداف تعیین شده در بخش خصوصی اشتیاق بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایجادکند.
برنا ادامه داد: به عبارت دیگر اگر سازمان زمین شناسی اکتشاف را به مرحله عمومی برساند ضمن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شرایط را برای حضور پررنگ تر بخش خصوصی فراهم می‌کند.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران افزود: دولت‌ها در ایران با بخش معدن شعاری عمل می‌کنند. در سال‌های دهه 60 بخش معدن شکوفایی بالایی داشت در ان زمان وزارت معادن و فلزات داشتیم و این موضوع حائز اهمیت است امروز این بخش تحت تاثیر حوزه‌های بازرگانی و صنعت قرار گرفته است اما اگر کارشناسانه بررسی کنیم به نقش معدن به عنوان محرک اصلی اقتصاد پی می بریم که می تواند سایر بخش ها را توسعه دهد.

عناوین برگزیده