تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۸۷۸

افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم

می متالز - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اتفاقی که با افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم رقم می‌خورد سرآغازی است برای به دست آوردن ارزش افزوده‌ای که در بخش سوخت‌رسانی به شناورها در منطقه وجود دارد.
افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم

به گزارش می متالز و به نقل از روابط عمومی کشتیرانی، محمد سعیدی در مراسم افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم، با اشاره به توانایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان منطقه افزود: این خط ملی می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود و افزایش مبادلات تجاری کشور داشته باشد. وی با بیان اینکه بسیاری از مسوولان این دغدغه را داشته‌اند که چرا درحالی که کشور ما دارای منابع ارزشمند نفت و انرژی است، بازرگانی و تجارت مشتقات آن مانند بانکر در اختیار یک منطقه دیگر باشد، گفت: افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم سرآغازی است برای به دست آوردن ارزش افزوده‌ای که در بخش سوخت‌رسانی به شناورها در منطقه وجود دارد. وی، اختلاف قیمت سوخت در قشم نسبت به فجیره امارات را 5 تا 7 دلار در هر تن اعلام کرد و گفت: چرا باید در این شرایط تولیدات پالایشگاهی ما به فجیره ارسال شود و ارزش افزوده فروش سوختی که ما تولید می‌کنیم نصیب دیگران شود؟ درحالی‌که می‌توان این ارزش افزوده را نصیب شرکت‌ها و کارگران و زحمتکشان داخلی کرد؟ مدیرعامل کشتیرانی، هوشمندی در دنیای امروز را فروش کالا در بهترین زمان و موقعیت به بهترین قیمت دانست و اظهار کرد: ناگوار است که بگویم تنها در بخش صادرات پتروشیمی کشور یک و نیم میلیارد دلار از درآمدی که می‌توانست نصیب کشور شود به جیب بروکرها می‌رود. این در حالی است که تولیدکنندگان و کارگران این بخش مشقت و زحمت زیادی برای تولید متحمل می‌شوند. وی ادامه داد: بر این اساس ما تلاش می‌کنیم تا در منطقه قشم ظرفیت پروژه بانکرینگ را تا 500 هزار تن طی فازهای مختلف 50 هزار تنی افزایش دهیم این برنامه ذیل برنامه ششم توسعه در این منطقه با همکاری و مشارکت منطقه آزاد قشم به انجام خواهد رسید.

سعیدی افزود: اگر این اتفاق بیفتد در شرایط پسابرجام و درحالی‌که 17 خط بین‌المللی کشتیرانی به آب‌های داخلی ایران رفت و آمد دارند بهترین بازار برای جمهوری اسلامی ایران به وجود خواهد آمد تا بخش بزرگی از کشتی‌هایی که در منطقه خلیج‌فارس تردد دارند در قشم سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 42 درصد هزینه کشتیرانی را سوخت دانست و افزود: با ایجاد پروژه بانکرینگ ستاره قشم حالا نیاز نیست که کشتی‌ها با انحرافی 120 مایلی به سمت فجیره حرکت کنند. وی تاکید کرد: خوشبختانه در پسابرجام اتفاق بزرگی در بخش کشتیرانی کشور رقم خورده است. هم‌اکنون 85 درصد از مجموعه تجارت کشور از طریق دریا انجام می‌شود. به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رکن صادرات و واردات کشور محسوب می‌شود. پروژه بانکرینگ ستاره قشم روز پنج‌شنبه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات محلی و استانی در جزیره قشم افتتاح شد.

عناوین برگزیده