تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۱۰۰۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پاتک آلومینیومی عربستان و امارات به ایران

می متالز - ایران باید عقب ماندگی خود را در صنعت آلومینیوم جبران کند.
پاتک آلومینیومی عربستان و امارات به ایران

به گزارش می متالز، حسین سراجیان دبیر اجرایی پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم (IIAC2018) کشور گفت: کنفرانس آلومینیوم ایران بزرگترین گردهمایی این صنعت از لحاظ علمی در منطقه است که از ۴ اردیبهشت ۹۷ به مدت ۳ روز در هتل المپیک تهران برگزار می شود و بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی در این گردهمایی و نمایشگاه به عنوان یک کنفرانس شناخته شده حضور پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد:تا کنون شرکت‌های معتبر خارجی از جمله ABB سوییس، اتو یونکر آلمان، FRECH آلمان، دانیلی ایتالیا، GHI اسپانیا و شرکت‌های معتبر داخلی از جمله ایرالکو، آلومینای ایران، نورد اراک، آلومینیوم پارس، پارس آلومان کار، آلومرول نوین و بسیاری از تولیدکنندگان پایین دستی و دیگر تامین‌کنندگان تجهیزات و مواد اولیه این صنعت برای حضور در کنفرانس و نمایشگاه‌های بین المللی اعلام آمادگی کرده اند.
سراجیان با انتقاد از روند توسعه صنعت آلومینیوم در کشور گفت: ایران برنامه دارد در افق۱۴۰۴ معادل ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم تولید کند در صورتیکه تا کنون نصف این ظرفیت هم ایجاد نشده است و تنها طرح‌های آلومینیوم جاجرم و جنوب به مرحله اجرایی وارد شده‌اند که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.
وی با اشاره به این موضوع که تامین آلومینا به عنوان ماده اولیه این صنعت به یک چالش اساسی تبدیل شده است افزود: در حال حاضر حدود 35 درصد آلومینای کشور از داخل تامین می شود و تولید کنندگان بزرگ این صنعت نظیر ایرالکو و المهدی باید این محصول مهم را از خارج با مشکلات متعدد وارد کنند.
دبیر اجرایی همایش آلومینیوم خاطر نشان کرد: تولید کنندگان آلومینیوم داخلی برای تأمین آلومینای مورد نیاز خود از خارج از کشور نیاز حضور در مناقصات بزرگ بین المللی و عقد قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های بزرگ و اصلی این صنعت دارند که به دلیل کمبود نقدینگی و بعضا برخی سوء مدیریت‌ها این امر میسر نگردیده است و ناچار به خرید با قیمت های گران و روش‌های استرس‌زا هستند که گاه آنها را دچار ضرر و زیان می کند.
وی تصریح کرد:متاسفانه طرح آلومینای خلیج فارس که برای تصفیه آلومینا در نظر گرفته شده است هنوز اجرایی نشده است. ماده اولیه کارخانه تولید آلومینا، بوکسیت است که یکی از منابع موجود، واردات بوکسیت از معدن اجاره‌ای ایران در گینه است که برای انتقال بوکسیت از گینه به ایران هنوز راه مقرون به صرفه‌ای پیدا نشده است و به همین دلیل توسعه این طرح متوقف شده است.
سراجیان اظهار داشت: کشورهای منطقه از امارات و‌عربستان زنجیره تولید آلومینیوم را تکمیل کرده‌اند و فرایند تامین بوکسیت، تولید آلومینا و تولید آلومینیوم را به خوبی اجرا کرده اند و هم اکنون به فکر توسعه صنایع پایین دستی هستند.
وی افزود: برگزاری کنفرانس آلومینیوم می تواند زمینه های رشد علمی و سرمایه گذاری توسط شرکت‌های معتبر و شناخته شده بین‌المللی در کشور و تبادل اطلاعات بین کارشناسان این صنعت را در این حوزه تقویت کند.
دعوت از استادان برجسته دنیا در بحث احیا آلومینیوم و سایر صنایع در دست اقدام است که به محض نهایی شدن در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم نمود.
سراجیان در پایان گفت: شرکت های داخلی باید تمرکز بیشتری بر توسعه و تامین مواد اولیه و همچنین نوسازی تکنولوژی‌ها جهت افزایش بهره‌وری داشته باشند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده