تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۱۰۰۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قاسمی در مورد مشکلات بانکی تجار ایرانی در چین گفت

وزارت امور خارجه برای رفع مشکل تجار ایرانی در چین تلاش می کند

می متالز - نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه دوم بهمن 96 با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها گوناگون برگزار شد.
وزارت امور خارجه برای رفع مشکل تجار ایرانی در چین تلاش می کند

به گزارش می متالز، در این نشست خبری، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات بانکی که برای تجار ایرانی دانشجویان در چین، بسته شدن حساب های بانکی این افراد در این کشور و عدم صدور مجوز از سوی دولت چین برای معاملات دلاری برای تجار ایرانی، با اشاره به اقدامات و پیگیری های وزارت امور خارجه برای رفع این مشکل گفت: مشکلاتی در این زمینه برای برخی از دانشجویان و تجار ایرانی در چین به وجود امده بود که با پیگیری وزارت امور خارجه بخشی از این مشکلات برطرف شد.

قاسمی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این موضوع حل و فصل شده است. ما روابط تجاری گسترده‌ای با چین داریم و این انتظار را داریم که تسلیحات بیشتری را برای تجار ایرانی فراهم کنند. فکر می کنم گشایش های خوبی در چند هفته گذشته به وجود آمده  و تلاش می شود که بقیه این مشکلات تجار و دانشجویان ایرانی در این کشور حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پاسخ اخیر این وزارتخانه به اظهارات مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در مورد بحث برجام، گفت: بحث پاسخگویی به این برنامه تلویزیونی از موضع برجام نبوده بلکه آنچه که در برنامه مذکور مطرح شده با منافع ملی و مسائل کشور در مقطع کنونی مغایرت داشت. وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که در این برنامه مطرح شده شفاف‌سازی کند و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد. هدف وزارت خارجه از این پاسخ، برنامه مذکور و یا گوینده آن برنامه نبوده است. آنچه که مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد  سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران گفت: ما صحبت های زیادی با طرف فرانسوی در جریان این سفر خواهیم داشت  و دیدگاه های خود در مورد مسائل مختلف از جمله منطقه را بیان می‌کنیم و دیدگاه‌های آن‌ها را نیز می‌شنویم .همواره تلاش ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اظهارات منتشر شده به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ما گفت‌وگوهایی با مقامات ایرانی در مورد بحث موشک‌های بالستیک پیش از این داشته‌ایم، اظهار کرد: اگر چنین نقل قولی از ایشان مطرح شده است، تکذیب می‌شود ما مذاکراتی در مورد مسائل موشکی نداشته‌ایم. ما همانطور که پیش از این گفته‌ایم در ارتباط با مسائل دفاعی و موشکی مان مذاکره‌ای با هیچ کس نداریم این خط قرمز ما است و موضع ما در این ارتباط مشخص است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تغییرناپذیر است خاطر نشان کرد: پیرامون برخی از مسائل منطقه‌ای می توانیم رایزنی ها و گفت‌وگوهایی داشته باشیم ولی همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما خط قرمزهایی داریم و اجازه ورود دیگران به این خط قرمزها را نمی دهیم.

الجبیر بدون ادعاهای واهی خود فاقد هویت است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران با هدف تعرض به عربستان موشک در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، گفت: من فکر می‌کنم آقای الجبیر برای اینگونه صحبت‌ها زنده است و اگر اینگونه صحبت‌ها را از وی بگیریم هویتی برای او باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه تصور شخص من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت آقای جبیر تا حد زیادی آشناست، ادامه داد: علیرغم تکرار اینگونه ادعاها باید به این موضوع توجه داشت که عربستان در حال حاضر در مشکلات خود غوطه‌ور است و جبیر نمی‌تواند با اینگونه سخنان و ادعاها خود را تطهیر کند و مشکلاتی که وجود دارد را بپوشاند.

قاسمی با اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن، ادامه داد: به نظرم نباید برای اینگونه حرف‌ها و ادعاها ارزشی قائل شد.

قاسمی در مورد سرنوشت سرباز ربوده شده در میرجاوه در اردیبهشت سال جاری، تصریح کرد: این پرونده هنوز مفتوح است. تماس‌ها و رایزنی‌هایی بین مقامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دو کشور در جریان است و امیدواریم که مسائل مرتبط با این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد. پاکستانی‌ها در این ارتباط وعده‌هایی دادند و امیدواریم با تحقق این وعده‌ها شاهد وضعیت بهتری در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

وی در مورد فراهم شدن امکان سفر خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی به چین و برخی از مسائل که در این زمینه در مورد عملکرد وزارت خارجه مطرح است، تصریح کرد:‌ از ابتدایی که این موضوع اتفاق افتاد ستادی در وزارت خارجه مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده داشت و دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط به سفارت ایران در چین و کنسولگری کشورمان در شانگهای ارائه شد.

قاسمی همچنین به همکاری‌های وزارت خارجه با دیگر دستگاه‌های مسئول در این زمینه اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه این آمادگی را دارد که هرگونه کمکی که خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی برای سفر به چین احتیاج داشته باشند را به آنها ارائه کند. ما از ارائه هیچگونه کمکی در این ارتباط دریغ نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه پرونده نفتکش سانچی را پرونده‌ پیچیده و باز عنوان کرد و تاکید کرد: باید صبر کرد تا جعبه سیاه آن مورد بازخوانی قرار گیرد و گزارش‌های دقیق در این ارتباط تهیه شود.

اسرائیل از گسترش روابط ایران و آلمان نگران است

سخنگوی وزارت امور در مورد ادعای برخی از رسانه‌های آلمانی به نقل از دادستانی این کشور مبنی بر اینکه منزل چند خانواده ایرانی به جرم جاسوسی مورد تفتیش قرار گرفته و همچنین درخواست کمیته آمریکاییان یهودی از آلمان مبنی بر درخواست از دولت این کشور جهت اخراج سفیر ایران به اتهام جاسوسی، تصریح کرد: اینها ادامه جنگ‌های روانی و فرافکنی است که علیه ایران صورت می‌گیرد. اتهاماتی است که از برخی از محافل خاص بخصوص رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد.آنها از گسترش روابط ایران و آلمان نگران و ناراحت هستند و از امکانات خود برای ایجاد خدشه در این روابط استفاده می‌کنند، ما در این خصوص با دولت آلمان در تماس هستیم. آنچه که در این زمینه مطرح است یک بحث روانی و رسانه‌ای است که توسط محافل صهیونیستی مطرح می‌شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر آغاز انجام مذاکرات بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: مسائل بانکی یکی از مباحث جدی در حوزه روابط خارجی ما است و ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کنیم این مذاکرات مدتها است که بین طرفهای ایرانی و اروپایی و همچنین غیراروپایی از جمله در حوزه آسیا در جریان است. ما موضوع استفاده بیشتر از تسهیلات بانکی و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی در این ارتباط را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین به اقدامات بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذیربط در این ارتباط اشاره کرد و افزود: آن بخش که در حوزه دیپلماسی اقتصادی قرار می گیرد از طریق نمایندگی های ایران در خارج از کشور دنبال می شود. ما طی ماه‌های گذشته به توافقات خوبی رسیده‌ایم که نمونه آن مذاکرات و گفت‌وگوهایی  بود که در این ارتباط با ایتالیا در مورد بحث پنج میلیارد انجام دادیم و قرار شده که آنها هرچه زودتر تسهیلات اولیه تحقق این موضوع را فراهم کنند و ما امیدواریم هرچه زودتر این اقدام انجام شود.

با تعداد بسیاری از کشورهای منطقه روابط سازنده داریم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به پرسشی در مورد پیشنهاد مجدد وزیرامورخارجه در ارتباط با تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه گفت: منطقه یک کشور خاص نیست. همه منطقه را نمی توان در قالب یک کشور خاص محدود کرد. منطقه متشکل از تعدادی از کشورها است که ما با تعداد زیادی از آنها روابط سازنده داریم. ما معتقدیم که امنیت و ثبات در منطقه محصول کار جمعی تمام کشورهای منطقه است و باید این کشورها با همکاری هم مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل کنند. خیلی از مسائل ممکن است در سطح جهان و در عرصه عمل دشوار و سخت باشند ولی این سختی به این معنا نیست که شما ایده‌های خود را فراموش کنید. باید برای تحقق این ایده‌ها تلاش کرد. باید در یک محیط خردمندانه تمام کشورهای منطقه به این جمع بندی برسند که ثبات و امنیت هر کشوری منوط به ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد عملیات اخیر ارتش ترکیه در شمال سوریه و ادعای برخی از روزنامه‌های ترکیه مبنی بر اینکه این کشور، سفیر ایران در ترکیه را در جریان این عملیات قرار داده است و اینکه این عملیات با چراغ سبز روسیه انجام شده است، اظهار کرد: ما به طور معمول روابط و گفت‌وگوهایی را با همسایگان خود از جمله ترکیه داریم و ایران، ترکیه و روسیه در نشست آستانه حضور دارند و با یکدیگر در مورد مساله سوریه رایزنی و گفت‌وگو دارند.

وی ادامه داد: مسائل سوریه برای ما مهم است و با دقت تمام آن را مورد توجه قرار می‌دهیم، رصد می‌کنیم و معتقدیم که باید هر چه زودتر این عملیات متوقف شود و باید همچنان در مسیر روند آستانه تلاش‌های سازنده خود را برای حل موضوع سوریه دنبال کنیم و ادامه چنین روندی می‌تواند منجر به بازگشت تروریست‌ها به سوریه شود و این به مصلحت منطقه و سوریه نیست. از دیگر سو بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام گذاشتن به آن تاکید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به تهران و رایزنی او با مقامات کشورمان و همچنین چشم‌انداز روابط ایران و منطقه اقلیم، گفت: روابط ما با اقلیم مربوط به اکنون نیست، این روابط از گذشته وجود داشته است. سفری که صورت گرفت سفری خوب و سازنده بود، ‌رایزنی‌های مناسبی انجام شد که به اطلاع افکار عمومی نیز رسانده شد. امیدوارم روابط با این منطقه در چارچوب یک عراق یکپارچه ادامه و گسترش پیدا کند.

عناوین برگزیده