تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۰۰۲۶
سرویس خبر : انرژی
سازگاری مقدم بر مقابله؛

واقعیت خشکسالی را بپذیریم

می متالز - وزیر نیرو با تأکید بر اینکه باید از بخشی‌نگری در حوزه مدیریت آب و انرژی پرهیز کرد، گفت: جایگزینی سازگاری با کم آبی به جای مقابله با خشکسالی به معنی مناسب بودن شرایط نیست، بخصوص در شرایطی که کاهش بارندگی‌ها نه تنها در تأمین آب، بلکه در تولید برق نیز تأثیرگذار خواهد بود.
واقعیت خشکسالی را بپذیریم

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان در مراسم گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق که چند روز گذشته در پژوهشگاه نیرو برگزار شد با بیان این مطلب افزود: ما با چالش‌های متعددی از جمله رشد مصرف، محدویت منابع، چالش‌های زیست محیطی و... روبه رو هستیم بنابراین زمان کوتاه است و باید از آن نهایت استفاده را کرد.

وزیر نیرو بر استفاده حداکثری از فرصت محدودیت منابع به ویژه آب تأکید کرد و گفت: جایگزینی سازگاری با کم آبی به جای مقابله با خشکسالی به معنی مناسب بودن شرایط نیست، بخصوص در شرایطی که کاهش بارندگی ها نه تنها در تأمین آب، بلکه در تولید برق نیز تأثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی ها، فضای جامعه برای اصلاح روندهای غلط آماده تر از همیشه است؛ در این شرایط، بخشی از طرح هایی که عملیاتی شدن آنها نیازمند زمینه هایی خاص بود، باید در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان این که مدیران ارشد وزارت نیرو به دنبال اصلاح، کاهش مصرف، مدیریت تامین معیشت جایگزین و رفتن به سمت نوعی از برنامه‌ریزی برای آمایش سرزمین هستند، اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت نیرو همکاری و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
وی افزود: البته خوشبختانه ما با دو منبع ارزشمند تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر یعنی منابع انسانی و زمان روبه رو هستیم که باید از آن‌ها بهترین استفاده ممکن را کنیم.
اردکانیان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که وجود مشکل و مسئله در منبع انسانی می‌تواند مانع به ثمر نشستن بسیاری از برنامه ها و منابع دیگر شود بنابراین استفاده شایسته از این منبع از برنامه های اصلی ما در دوره جدید وزارت نیرو خواهد بود.
وزیر نیرو ادامه داد: در احکام جدیدی که در دوره جدید وزارت نیرو صادر می شود پیوست های وجود دارد که این پیوست ها به نوعی توزیع کننده ماموریت های عمومی و تخصصی هر کدام از منصوبین در مسئولیت جدید خواهد بود و کنترل دقیق و منظم این ماموریت ها حتمی از برنامه های این دوره خواهد بود.

 

لزوم پرهیز از بخشی نگری در مدیریت آب و انرژی


وی خاطرنشان کرد: توجه به پیوستگی کار از جمله نکات دیگری است که باید به آن توجه جدی داشت به این معنا که باید کار خود را در نسبت با کار سایر دستگاه‌ها و بخش ها سامان‌دهی کرد و از بخشی نگری در حوزه مدیریت آب و انرژی به شدت پرهیز کرد.
اردکانیان همچنین اضافه کرد: استفاده از منابع محدود موجود از نکات دیگری است که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد توجه داشته باشیم که کشور در ماه های گذشته شاهد کمبود بی سابقه بارش ها بوده است و این امر می تواند در برنامه های تولید انرژی به ویژه در حوزه نیروگاه های برقابی تاثیر بسیاری داشته باشد.
وی تصریح کرد: البته این محدودیت می تواند حائز فرصت های جهت حرکت ما به سمت مدیریت معطوف به توسعه پایدار و مدیریت به هم پیوسته آب، خاک و انرژی نیز باشد.
وزیر نیرو در پایان تاکید کرد: همه مجموعه های صنعت آب و برق باید این مسئله را در نظر داشته باشند که همکاری با سایر دستگاه های ذیربط می تواند راهگشای بسیاری از افق‌های پیشروی ما در صنعت برای سال‌های آتی باشد.


شایسته گزینی در این دوره ناظر به ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان است


وی تصریح کرد: شایسته گزینی که ما در دوره جدید مکررا بر آن تاکید می کنیم ناظر به ایجاد فرصت های برابر برای همه شایستگان است. گرفتن مسئولیت ها باید با عنوان فرصتی برای خدمت به مردم شمارده شود و نباید از آن غافل شود.
اردکانیان با اشاره به تودیع و معارفه معاونت برق و انرژی گفت: امیدواریم در معاونت برق و انرژی در دوره جدید شاهد استمرار و اعتلای اقدامات شایسته پیشین باشیم.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به دو مفهوم مدیریت مصرف و تقاضا، گفت: این دو مفهوم در عین نزدیکی به هم تفاوت‌های نیز با یکدیگر دارند، مدیریت مصرف ناظر بر انجام برنامه های جهت مدیریت در پروسه های کوتاه مدت و میان مدت تر است اما مدیریت تقاضا ناظر بر یک هدف بلندمدت است و باید به گونه‌ای عمل کرد که بسترساز توسعه در سایر بخش ها شود.
وی ادامه داد: بنابراین مدیریت تقاضا مستلزم گذر زمان بیشتر و به نوعی یک برنامه ریزی استراتژیک تری است. اما باید توجه داشت که دستیابی به این دو مفهوم بدون کمک گرفتن از سایر علوم به ویژه علوم انسانی و اجتماعی امکان پذیر نیست.
اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه هدف تمام این تلاش ها افزایش سطح رضایت مندی مردم است، گفت: نباید از نظر دور داشت که همه تلاش های ما به خاطر حفظ رضایت مندی مردم به تدوام اعتماد میان مسئولان با مردم است بنابراین توجه به سلامت کار و شفاف سازی می‌تواند بسیار موثر باشد.
وزیر نیرو افزود: بروز هرگونه نشانه تبعیض و فساد در سیستم قابل قبول نخواهد بود و با آن برخورد خواهد شد چرا که هیچ مصلحتی بالاتر از حفظ اعتماد عمومی نیست.

همچنین هوشنگ فلاحتیان، مشاور وزیر نیرو نیز در ادامه گفت: از سال 1392 تاکنون، 39 مصرف کنننده بزرگ صنعتی برای تامین برق به بورس انرژی معرفی شدند.
وی  افزود: در این مدت، میزان معاملات برق در بورس انرژی چهار برابر افزایش پیدا کرد.
مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، با وجود اینکه میزان مصرف در زمان اوج، 21 درصد افزایش یافت، ظرفیت نیروگاه ها نیز 11 درصد رشد داشت، بر این اساس ضمن افزایش بهره وری از نیروگاه‌های موجود، ظرفیت های جدیدی نیز در بخش تولید ایجاد شد.
وی یادآور شد: ظرفیت نیروگاه های کشور از سال 92 تاکنون، از 69 هزار مگاوات به 79 هزار مگاوات رسیده که این رقم تا قبل از زمان اوج مصرف یعنی تابستان سال آینده، به 80 هزار مگاوات می رسد.
این مقام مسئول با بیان این که  در این بازه زمانی، ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک نیز از 538 مگاوات به یک هزار و120 مگاوات افزایش پیدا کرده است، افزود: شاخص آمادگی نیروگاه ها نیز در این مدت، به اوج خود یعنی از 95 درصد در سال 92 به 99 درصد رسید؛ این افزایش آمادگی ها در حالی رخ داد که سن بعضی از این نیروگاه ها حدود 50 سال است.
فلاحتیان  افزود: از سال 1392 تاکنون،60 هزار کیلومتر شبکه برق جدید، 9 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و همچنین 4.5 میلیون مشترک جدید اضافه شد.
وی اظهار کرد:  در این بازه زمانی، راندمان نیروگاه های از 36.7 درصد به 38 درصد رسید؛ خاموشی ها از 3.5 دقیقه در شبانه روز به ازای هر مشترک به 2.6 دقیقه رسید و همه روستاهای بالای10 خانوار برق رسانی شد.
مشاور وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای صنعت برق در سالهای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: تلفات انرژی برق در این سالها از 15 درصد به 10.68 درصد کاهش یافت و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این سال‌ها از 200 مگاوات به 500 مگاوات رسید.
فلاحتیان ادامه داد: یکی از مشکلات اقتصادی وزارت نیرو را بدهی‌های باقی مانده نیروگاه‌های واگذار شده عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها، 10 هزار میلیارد تومان از این تعهدات که از نیروگاه‌ها به وزارت نیرو منتقل شده بود، پرداخت شد.
به گفته وی، در این مدت، 4 هزار و 500 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی استفاده و سه هزار میلیارد تومان نیز با استفاده از ظرفیت تهاتر تسویه شد.

 

کاهش تلفات شبکه توزیع برق به 11 درصد

 

همایون حائری، معاون وزیر نیرو نیز در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران به موضوع ارتباط صنعت برق با دانشگاه اشاره کرد و گفت: باید خارج از تعارف های معمول، سرنوشت فنی صنعت برق را به دانش آموختگان دانشگاهی گره بزنیم.
وی همچنین به موضوع مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: مصرف برق در زمان اوج، امسال 55 هزار و 443 مگاوات بود که نسبت به پارسال رشدی پنج درصدی داشت.
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه صنعت برق نمی تواند به تنهایی مدیریت تقاضا را در زمینه مصرف برق عملیاتی کند، گفت: ما ممکن است در مدیریت عرضه بتوانیم به صورت متمرکز عمل کنیم اما در مدیریت تقاضا قطعاً با کمک مردم و سایر نهادها باید برنامه ها را پیش ببریم.
حائری میزان مصرف انرژی در ایران را بدترین نوع مصرف در دنیا ذکر کرد و گفت: این مصرف باید بدون اینکه مشکلی در رفاه اجتماعی و توسعه ملی کشور ایجاد کند، با کمک مردم، سایر نهادها و وزارتخانه ها منطقی شود.
معاون وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر کمبود بارندگی ها در تولید برق گفت: در زمان اوج مصرف، حدود 10 هزار مگاوات از برق کشور توسط نیروگاه های آبی تامین می شود.
حائری افزود: در صورت ادامه روند کنونی بارش ها، ابتدا بر موضوع مدیریت مصرف متکی هستیم؛ دومین اقدام در مدار بودن کامل نیروگاه های حرارتی است و علاوه بر اینها، باید از حداقل موجودی مخازن آبی، بدون اینکه مشکلی در تامین آب بخش کشاورزی پیش بیاید برای تولید برق استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، ظرفیت نیروگاه‌های کشور از سال 92 تاکنون، از 69 هزار مگاوات به 79 هزار مگاوات رسیده است که این رقم تا قبل از زمان اوج مصرف یعنی تابستان سال آینده، به 80 هزار مگاوات می رسد.
علاوه بر این، از سال 1392 تا شهریور ماه 1396 یعنی از آغاز فعالیت دولت یازدهم، 12 میلیارد و 352 میلیون دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پروژه های نیروگاهی کلید خورد.
هشت میلیارد و 452 میلیون دلار از کل قراردادهای منعقد شده مربوط به بخش نیروگاه های حرارتی بزرگ، 2 میلیارد و 644 میلیون دلار مربوط به بخش تجدیدپذیر و یک میلیارد و 258 میلیون دلار مربوط به بخش نیروگاه های مقیاس کوچک است.

عناوین برگزیده