تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۱۰۰۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران در میان رو به رشدترین اقتصادهای جهان

می متالز - واحد تحقیقات اکونومیست برآورد کرده است از آنجا که تاثیرات منفی بحران‌های اقتصادی در حال گذر هستند و اقتصاد جهانی دوباره رشد خود را از سر گرفته است، برای تولید ناخالص جهانی در سال ۲۰۱۸ می‌توان انتظار رشد ۲.۷٪ را انتظار داشت که اندکی کمتر از رشد آن (۲.۹٪) در سال ۲۰۱۷ است.
ایران در میان رو به رشدترین اقتصادهای جهان

به گزارش می متالز، اگرچه بخش اعظم این رشد جهانی مدیون رشد اقتصاد چین است، اما با توجه به افزایش بدهی‌های دولت چین، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت و در حدود ۵.۸٪ انتظار می رود. در نتیجه هند، با رشد تولید ناخالص ۷.۸٪، در میان اقتصادهای بزرگ دنیا برترین جایگاه را از نظر سرعت رشد به خود اختصاص خواهد داد.

در حالیکه اوضاع در میان کشورهای شرق آسیا خوب است و بسیاری از این کشورها رشدی ۶ درصدی انتظار دارند، اوضاع اقتصادی در سمت دیگر کره زمین، یعنی آمریکای لاتین چنگی به دل نمی‌زند. اقتصاد ونزوئلا با افت تولید ناخالص داخلی تقریبا ۱۲٪ در سال جاری و پورتو ریکو با منفی ۸٪ به سرعت به عقب می‌روند.

اقتصاد ایران که برای آن رشدی حدود ۶٪ و یا اندکی کمتر انتظار می‌رود، از جایگاه خوبی برخوردار است. این در حالی است که رقیب ایران در منطقه، عربستان سعودی، چشم‌انداز خوبی برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری نمی‌تواند متصور شود.

برگرفته از: The Economist

عناوین برگزیده