تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۷
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۱۰۰۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل بانک مرکزی:

بازار مشتقه ارزی به زودی راه اندازی می شود

می متالز - رییس کل بانک مرکزی از راه اندازی بازار مشتقه ارزی با هماهنگی بازار سرمایه و سازمان بورس در آینده نزدیک خبر داد.
بازار مشتقه ارزی به زودی راه اندازی می شود

به گزارش می متالز، ولی اله سیف در حاشیه همایش ۵۰ سالگی بازار سرمایه گفت: بازار مشتقه ارزی به زودی راه اندازی می شود؛ منتهی راه اندازی این بازار پیش شرط ها و پیش نیازهایی دارد که باید تامین شود.

وی افزود: با تامین این پیش نیازها می توان این بازار را نیز برای کمک به تنظیم بازار ارز راه اندازی کرد.

به گفته سیف، راه اندازی این بازار نیازمند یکسان سازی نرخ ارز است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شرف تهیه نرم افزارهای معاملاتی لازم هستیم که در این رابطه هماهنگی های موردنیاز را با سازمان بورس و بازار سرمایه صورت داده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که راه اندازی معاملات آتی ارز همانند معاملات آتی سکه خواهد بود، گفت: با راه اندازی این معاملات به تدریج در قالب انجام معاملات آتی ارز نیز پیش خواهیم رفت.

سیف با اشاره به شرایط ایجاد شده در بازار آزاد ارز طی دو ماه گذشته، از ادامه تعدیل قیمت ارز در کشور سخن گفت و افزود: بازار ارز در کشور شرایط خاص خود را دارد و بانک مرکزی نظارت خاص خود را روی این بازار دارد.

به نظر می رسد التهاب یکی دو ماه گذشته در حال تعدیل بوده و این روند تا جایی ادامه خواهد داشت که قیمت ارز در کشور به رقمی برسد که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه قرار بانک مرکزی بر یکسان سازی نرخ ارز در کشور است، گفت: این برنامه حتما عملیاتی خواهد شد،  منتهی با توجه به اینکه هنوز در شرایطی هستیم که در حوزه ارتباطات بانکی بین المللی وضعیت کاملی برقرار نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با این حوزه در برخی کشورها وجود دارد، بنابراین احتمال میدهیم با انجام این برنامه در شرایط فعلی یکسری ریسک های جدید در بازار پیش بیاید.

وی ادامه داد: ما نیاز به مانور کامل روی کل منابع و ذخایر ارزی خود داریم. چرا که در شرایطی که ذخایر ارزی در کشور وجود دارد،  اما محدودیت ها ایجاد می کند که این کار را به تاخیر انداختیم.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: امیدواریم در زمانی که شرایط لازم فراهم شود، یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم.

عناوین برگزیده