تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۴۸۶
کد خبر: ۱۰۰۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مولیبدن پرمتقاضی‌ترین محصول معدنی بورس کالاست

می متالز - بازار مولیبدن در بورس کالا طی چند ماه گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و همواره جزو پرمتقاضی‌ترین محصولات معدنی در بورس کالا لقب می‌گرفت. آمار تقاضا در مقابل هر تن مولیبدن عدد 4 را نشان می‌دهد که حاکی از تقاضای سرشار برای آن است. با این حال در برخی از موارد این محصول نیز مورد معامله قرار نمی‌گرفت و به‌صورت مازاد باقی می‌ماند.
مولیبدن پرمتقاضی‌ترین محصول معدنی بورس کالاست

به گزارش می متالز، بازار مولیبدن در دنیا اغلب تحت تأثیر تولید و عرضه مس قرار دارد؛ زیرا اغلب تولیدات مولیبدن در معادن مس ـ مولیبدن صورت می‌گیرد و تولید مولیبدن شدیدا وابسته به تولید مس در سطح جهان است. این یعنی با کشف معادن جدید مس ـ مولیبدن و برداشت بیشتر از معادن، تولید مولیبدن نیز افزایش خواهد یافت. در ایران نیز شرکت ملی صنایع مس ایران تنها تولیدکننده مولیبدن از معدن است و تمامی سولفور مولیبدن تولیدی خود را تحت عنوان کنسانتره مولیبدن 50 درصد در بورس کالای ایران عرضه می‌کند. نکته دیگر در مورد عرضه مولیبدن این است که شرکت ملی صنایع مس ایران در هر سال (بسته به میزان برداشت از معادن) حدود 5 تا 6 هزار تن کنسانتره مولیبدن را در بورس کالا عرضه می‌کند.

برخلاف طرف عرضه در بازار مولیبدن که تنها یک شرکت وجود دارد، در سمت تقاضا ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ متقاضی کنسانتره مولیبدن هستند. میزان ظرفیت این شرکت‌ها در مجموع به بیش از 30 هزار تن می‌رسد که با توجه به توانایی شرکت ملی مس برای عرضه مولیبدن، 6 برابر بیشتر از تولیدات این شرکت است. این یعنی در حالت عادی به‌ازای تولید هر تن کنسانتره مولیبدن، بیش از 6 تن تقاضا وجود دارد و شرکت ملی مس حتی در صورت تولید این ماده معدنی با حداکثر توان خود، نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد. به عبارت بهتر، صنایع پایین‌دستی کنسانتره مولیبدن در کشور، بدون در نظر گرفتن میزان تولید و عرضه آن در بازار شکل گرفتند. بنابراین بسیاری از این صنایع زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و متأسفانه چاره‌ای در رابطه با این صنایع اندیشیده نمی‌شود. واقعیت امر آن است که هنگام احداث این صنایع، هیچ برآوردی از میزان ورود مواد اولیه و تأمین آن صورت نگرفته بود و همه آن‌ها بر روی تأمین آن از تولیدات شرکت ملی مس حساب کرده بودند. در حالی که اگر میزان تولید کنسانتره مولیبدن و ظرفیت پذیرش آن‌ها در کشور محاسبه شود، مشخص می‌شود که این صنایع تنها با ظرفیتی در حدود 15 تا 20 درصد فعالیت می‌کنند و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تقاضا برای کنسانتره مولیبدن در بورس کالا جهت تأمین مواد اولیه بسیار بالا و رقابت در این بازار بسیار شدید است.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 10 ماه گذشته یعنی از ابتدای فروردین تا انتهای دی ماه سال 1396، 5 هزار و 800 تن کنسانتره مولیبدن در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 23 هزار و 400 تن تقاضا داشت، اما در نهایت 5 هزار و 200 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در حقیقت بازار مولیبدن به‌جای رقابت در عرضه محصول و تولید با کیفیت بیشتر، تنها محل رقابت برای دریافت مواد اولیه بیشتر است و این صنعت بیش از پیش ضربه می‌خورد.

عناوین برگزیده