تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۱۰۰۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

ارزش بازار فولاد زنگ‌نزن تا سال 2025 به 133.8 میلیارد دلار خواهد رسید

می متالز - با توجه به افزایش روزافزون ساخت‌و‌ساز و همچنین افزایش تقاضا برای خودرو در کشورهای توسعه یافته پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار فولاد زنگ‌نزن در سال 2025 به 133.8 میلیارد دلار افزایش یابد. سیاست‌های کاهش مازاد ظرفیت دولت چین نیز در دوره پیش‌بینی از دیگر عوامل رشد بازار فولاد زنگ‌نزن است.
ارزش بازار فولاد زنگ‌نزن تا سال 2025 به 133.8 میلیارد دلار خواهد رسید

به گزارش می متالز، در سال 2016 سهم چین از کل حجم تولید فولاد زنگ‌نزن 54 درصد بود. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود پس از چین، سایر کشورهای آسیایی (به‌جز چین) در مجموع با سهم 22 درصدی از کل تولید جهان در جایگاه دوم قرار داشت. پس از آن به‌ترتیب اروپا با سهم 16 درصد و آمریکا با سهم 6 درصد در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. بین سال‌های 1998 تا 2016 فولاد زنگ‌نزن بیشترین نرخ رشد تجمعی را در مقایسه با فلزات پایه و فولاد داشت؛ نرخ رشد سالانه در این بازه زمانی 5.4 درصد بود.

بیشترین رشد تولید فولاد زنگ‌نزن بین سال‌های 2010 تا 2016 مربوط به آسیا بود.  در آسیا نیز چین همچنان که در فولاد ساده کربنی پیشتاز است در فولاد زنگ‌نزن نیز بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داد. نمودار 2 روند افزایش تولید فولاد زنگ‌نزن چین را در سال‌‌های اخیر نشان می‌دهد. تولید چین در سال 2010 رقم 11 میلیون تن بود در حالی که این عدد در سال 2016 حدود 25 میلیون تن گزارش شد.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 ارزش بازار فولاد زنگ‌نزن به 133.8 میلیارد دلار برسد. نرخ رشد سالانه (CAGR) در بازه مورد پیش‌بینی نیز 5.2 درصد است. افزایش تقاضا از سوی صنایع مصرف‌کننده نهایی نیز موجب رشد بازار می‌شود. همچنین در بازه زمانی پیش‌بینی شده احتمال می‌رود که با افزایش تحقیق و توسعه در حوزه فولاد زنگ‌نزن موجب افزایش استحکام مقاومت به خوردگی و انعطاف‌پذیری خواهد شد.

انتظار می‌رود افزایش چشم‌گیر در تولید خودرو و ساخت‌وساز از عوامل اصلی در رشد بازار فولاد زنگ‌نزن باشند. افزایش تقاضای خودرو در کشورهای در حال توسعه نظیر چین و هند محرک اصلی بازار در دوره پیش‌بینی شده است. رشد صنعت ساخت‌و‌ساز و خودرو بر مبنای افزایش قدرت خرید و تغییر سبک زندگی در کشورهای مختلف پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر صنعت خودرو مقررات مربوط به سلامت مواد غذایی نیز موجب رشد بازار فولاد زنگ‌نزن ‌می‌شود. فولاد زنگ‌نزن Grade316 که تحت عنوان گرید مواد غذایی نیز شناخته می‌شود به‌طور گسترده در تولید لوازم آشپزخانه به‌کار می‌رود.

از عوامل دیگری که پیش‌بینی صنعت فولاد زنگ‌نزن در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد سیاست‌های دولت چین مبنی بر کاهش مازاد ظرفیت در واحدهای تولید فولاد زنگ‌نزن است که محرک دیگری برای رشد ارزش این بازار است. از طرف دیگر گسترش استفاده از فیبر‌های کربنی به جای فولاد زنگ‌نزن در خودرو رشد صنعت فولاد زنگ‌نزن در آینده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در حال حاضر صنعت خودرو به سمت کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت پیش‌ می‌رود؛ در این راستا استفاده از فیبرهای کربنی وزن خودرو را 30 درصد کاهش می‌دهند، اما همچنان روند رو به رشد ساخت‌و‌ساز و تقاضای خودرو در چین و دیگر کشورهای در حال توسعه موجب رشد بازار فولاد زنگ‌نزن می‌شود.

عناوین برگزیده