تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۱۰۰۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش مصرف محصولات نیمه ساخته متناسب با توسعه زیرساخت‌ها

عطش رشد تقاضای مس در خاورمیانه

می متالز - محصولات نیمه‌ساخته مسی شامل مفتول، محصولات تخت مسی، محصولات طویل، لوله‌های مسی و انواع سیم و کابل می‌شود.
عطش رشد تقاضای مس در خاورمیانه

به گزارش می متالز، سهم هریک از این محصولات در بازار محصولات نیمه‌ساخته متفاوت است. به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی فلز مس، سیم و کابل مسی بیشترین میزان مصرف این محصولات را دارند. میزان مصرف این محصولات در نقاط مختلف دنیا متفاوت بوده و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که از توسعه اقتصادی بیشتر برخوردار بوده و بودجه بیشتری صرف توسعه زیرساخت می‌شود نیز بالاتر است. از آنجاییکه کشورهای منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بوده‌اند میزان مصرف این محصولات در این کشورها افزایش داشته است. کشورهایی نظیر ایران، ترکیه، عربستان و عمان در سال‌های اخیر به صنعت تولید این محصولات نیز رو آورده‌اند و هر یک در حال تلاش برای افزایش سهم خود از این بازار هستند.

فلز مس پس از آلومینیوم پرمصرف‌ترین فلز غیر آهنی در دنیا محسوب می‌شود. صنایع فعال در تولید محصولات مسی را می‌توان به سه بخش کلی صنایع استخراج مس، صنایع تولید محصولات نیمه ساخته و صنایع تولیدکننده محصولات نهایی مسی تقسیم کرد. ویژگی‌هایی نظیر تطبیق‌پذیری با شرایط کاری گوناگون، کارپذیری آسان، هدایت حرارتی بالا و مقاومت به خوردگی و پایداری زیاد از جمله عوامل کاربردهای وسیع این فلز در دنیا است. از این فلز در تولید محصولاتی نظیر مفتول،  محصولات تخت مسی (صفحات، ورق‌ها، نوارها)، مقاطع مسی، لوله‌های مسی، مفتول آلیاژی، شمش، فویل و... استفاده می‌شود. تمامی این محصولات سهم یکسانی در بازار ندارند.

بیشترین سهم مصرف محصولات نیمه‌ساخته مسی در دنیا به انواع سیم‌ و کابل مسی تعلق دارد. سایر محصولات از جمله محصولات تخت، مقاطع، لوله‌ها و... سهم کمتری در مصرف مس در دنیا دارند. علت این امر ویژگی‌های ذاتی فلز مس بوده که آن را به بهترین گزینه برای تولید انواع سیم و کابل مسی تبدیل کرده است.

میزان مصرف محصولات نیمه‌ساخته در نقاط مختلف دنیا متفاوت بوده و به موقعیت جغرافیایی محل مورد استفاده و استانداردهای موجود در آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال، استانداردهای ساختمان‌سازی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بالاست و همین امر موجب استفاده از لوله‌های مسی در صنعت ساختمان‌سازی این مناطق شده و سهم این کشورها از مصرف لوله‌های مسی بالاتر از سایر نقاط دنیاست. در کشوری همانند ایران که عموما عمر ساختمان‌ها 40 تا 50 سال دارد، استفاده از لوله‌های مسی در ساختمان‌ها به‌صرفه نیست.

در واقع می‌توان گفت که میزان مصرف محصولات نیمه‌ساخته مسی در نقاط مختلف دنیا تا حد زیادی وابسته به توسعه‌یافتگی آن‌ها دارد. کشورهایی که در حال گذر از عدم توسعه یافتگی هستند نیز از آنجاییکه میزان ساخت‌وساز در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، میزان مصرف بسیاری از فلزات پایه و محصولات جانبی آن‌ها از جمله محصولات نیمه ساخته مسی نیز در آن کشورها افزایش می‌یابد.

 

مصرف محصولات نیمه ساخته متاثر از تغییر بحران‌ها

میزان مصرف مس تصفیه شده و محصولات نیمه‌ساخته در دنیا با مسایل بسیاری رو به رو است. بحران ها، رونق ها، افزایش و کاهش قیمت ها، شوک های عرضه و تقاضا، قیمت نفت و سایر کالاهای مکمل و جانشین مس از جمله این عوامل است.

مصرف مس در جهان طی صد سال گذشته به طور کلی یک روند افزایشی داشته و نیز در طی این روند افزایشی، با نوساناتی هم رو به رو بوده است. از جمله این نوسانات کاهش تقاضا در بحران های سال 1930 و سال  2009، جنگ های جهانی اول و دوم، شوک های نفتی سال های گذشته و ... در سال‌های اخیر بحران‌های مالی بیشترین اثر را بر روی بازارهای مصرف دنیا داشته است. درصورتی که اتفاق جدیدی از این دست رخ ندهد میزان مصرف این محصولات در دنیا در سال‌های آتی روندی افزایشی را طی خواهد کرد. میزان تولید محصولات نیمه‌ساخته مسی در سال 2017 حدود 29 هزار تن بوده است که از این میزان 57 درصد مربوط به مصرف  انواع سیم‌های مسی است.

عناوین برگزیده