تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۰۰۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جذب معامله‌گران سکه طلا در گرو آگاهی از ابزارها است

می متالز - ابزارهای نوین موجود در بورس کالا به معامله‌گران کمک می‌کنند که از تسهیلات و امکانات تعریف شده استفاده کنند. چرا که دیگر شیوه‌های قدیمی انجام معامله و خرید و فروش ساده پاسخگوی نیاز مخاطبان و مشتریان نخواهد بود.
جذب معامله‌گران سکه طلا در گرو آگاهی از ابزارها است

به گزارش می متالز، به‌طور مثال در حال حاضر گواهی سپرده کالایی برای معاملات سکه طلا در بورس کالا وجود دارد که با استفاده از آن و انجام هزینه بسیار اندک، می‌توان به‎‌راحتی به معامله پرداخت. ضمن اینکه در این شیوه تنها با استفاده از ورقه بهادار می‌توان به اخذ تسهیلات و وام از بانک‌ها نیز اقدام کرد. در عین حال دیگر ابزارهای موجود در بورس کالا مانند معاملات آپشن و معاملات آتی برای سکه طلا می‌توانند با گواهی سپرده کالایی مکمل یکدیگر باشند. گفتنی است که برای رونق هر چه بیشتر معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالا، لازم است که ابزارهای جدید به معامله‌گران و عموم مردم شناسانده شوند. البته این ابزارها به‌اندازه کافی جذاب هستند؛ اما برای بهبود معاملات لازم است که اقدامات ترویجی موثرتری صورت گیرند.

بورس کالا یک نهاد واسطه‌ای میان دو طرف معامله برای انجام معاملات شفاف است و در بسیاری از کشورها معاملات بسیاری از کالاها در بورس کالا صورت می‌گیرد. وظیفه اصلی بورس کالا بر روان‌سازی معاملات و ایجاد فضا و بستری مناسب در جهت بهبود معاملات کالایی است و در این راستا ابزارهایی نیز برای تشویق و ترغیب تجار و معامله‌گران به‌وجود آمده است که توسط این ابزارها معامله‌گران و هر دو طرف انجام معامله می‌توانند در یک فضای شفاف و منصفانه به معامله بپردازند. در حال حاضر نیز بورس کالای ایران برخی از ابزارهای موجود در بورس‌های کالایی دنیا را عملیاتی کرده است تا توسط این ابزارها معامله‌گران رغبت بیشتری برای حضور در بورس کالا پیدا کنند.

در بورس کالای ایران، محصولات بسیاری مورد معامله قرار می‌گیرند و بسته به نوع کالا، ابزارهای متفاوتی برای آن تعریف شده است. به‌طوری که گروه‌های کالایی مختلف، ابزارهای متفاوتی برای انجام معامله در اختیار دارند. هر یک از این ابزارها نیز می‌توانند بسته به اختیارات معامله‌گران و نیز توافق میان دو طرف معامله به انجام برسند. برای نمونه در بازار فولاد و عرضه‌های محصولات فولادی عموماً معاملات سلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ هر چند که در برخی موارد نیز معاملات به‌صورت نقدی انجام می‌شوند.

در همین حال یکی از بازارهایی که برای معامله‌گران، تجار و حتی مردم عادی می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد، معاملات سکه طلا است. معاملات سکه از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از افراد عادی جامعه علاقه فراوانی به سکه طلا دارند و اصولا این فلز گرانبها همواره در صدر محبوب‌ترین کالاها قرار می‌گیرد. در همین حال بورس کالا در جهت ایجاد یک جریان نقدی و استفاده مردم عادی از سکه طلا در جهت معاملات روزانه، ابزارهای بسیار مناسبی را در نظر گرفته است. معاملات سکه طلا و ایجاد یک جریان نقدی از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است بسیاری از افراد به‌دلایل امنیتی نتوانند  یا حتی نخواهند سکه را در منزل نگهداری کنند. از این رو بورس کالا ابزار نوینی را تحت عنوان گواهی سپرده کالایی تعریف کرده است که توسط آن معامله‌گران سکه بدون آنکه کالایی را دریافت کنند، تنها با یک گواهی سپرده کالایی بدون حضور در بورس کالا و حتی دریافت و ارائه سکه طلا، به معامله بپردازند.

 

عناوین برگزیده