تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۴۶۸
کد خبر: ۱۰۰۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنایع مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی در ایران چگونه رشد کرده‌اند؟

می متالز - بنا به میانگین‌های جهانی، فویل‌های آلومینیومی عموما در 3 صنعت بسته‌بندی، صنایع الکتریکی و تولید سیم‌و‌کابل و در انتها صنعت ساختمان مصرف می‌شود. بررسی رشد این صنایع در ایران می‌تواند دورنمایی از روند رشد مصرف فویل آلومینیومی در ایران در ذهن ایجاد کند.
صنایع مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی در ایران چگونه رشد کرده‌اند؟

به گزارش می متالز، فویل آلومینیوم در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، صنایع بسته‌بندی و حتی صنایع الکتریکی کاربردهای مهمی دارد. در این میان، صنعت بسته‌بندی را می‌توان مهم‌ترین صنعت مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی دانست؛ چرا که بیشترین تناژ مصرفی فویل‌های آلومینیومی به این بخش اختصاص می‌یابد. از جمله مصارف فویل‌های آلومینیومی در صنایع ساختمان می‌توان به ساخت انواع پنل‌های کامپوزیتی مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها اشاره کرد. همچنین از این محصول برای تولید درب‌های ضد حریق و عایق نسبت به حرارت استفاده می‌کنند. مصارف فویل‌های آلومینیومی در صنایع الکتریکی عمدتا محدود به لایه‌های محافظی در برابر آتش و امواج الکترومغناطیسی در کابل‌های مخابراتی و برقی است.

با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده، به‌طور میانگین در سطح جهان صنعت بسته‌بندی با سهم حدود 46 درصدی از کل مصرف فویل آلومینیومی، بیشترین سهم از مصرف این محصول را در اختیار دارد. پس از آن، صنایع الکتریکی با مجموع سهم 39 درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد و در نهایت صنعت ساختمان‌سازی با سهم تقریبا 15 درصدی از کل فویل مصرف شده، یکی دیگر از صنایع مهم مصرف‌کننده این محصول محسوب می‌شود.

با در نظر داشتن این امر و وضعیت چنین صنایعی به‌عنوان صنایع مصرف‌‌کننده مهم فویل‌های آلومینیومی در ایران، می‌توان تقریبی از نحوه رشد مصرف این فویل‌ها را در ایران حاصل کرد. در ایران صنعت بسته‌بندی در اوایل دهه 80 هجری شمسی با رشد قابل توجهی مواجه شد. طی این دوره عمده واحدهای مصرف‌کننده فویل آلومینیوم در صنعت بسته‌بندی را واحدهای تولیدی ظروف یکبار مصرف آلومینیومی تشکیل می‌دادند. هر چند که طی این دوره به یکباره ظرفیت عظیمی از مصرف‌کننده‌های فویل آلومینیومی در ایران شکل گرفت اما به‌دلیل نبود بازار کافی و همچنین دسترس‌پذیری کم به ماده اولیه این واحدها (فویل آلومینیومی) عمدتا با نرخ بهره‌وری بسیار پایینی فعالیت می‌کردند.

در عین حال، در صنعت سیم و کابل‌سازی، ظرفیت‌های شکل گرفته برای تولید کابل‌های عایق‌بندی شده با فویل‌های آلومینیومی و کابل‌های نوری، روندی تقریبا یکنواخت را طی کرده است. بنا به اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال‌های 1385 تا 1395 رشد کل ظرفیت فعال برای تولید انواع کابلی که در آن از فویل آلومینیومی استفاده شده، به‌طور متوسط سالانه کمتر از 15 درصد بوده است. صنعت ساختمان نیز در کشور طی این دوره، به‌عنوان یکی دیگر از صنایع مهم مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی، با رشد قابل توجهی همراه بوده است. نمودار 1، کل ظرفیت موجود از صنایع مختلف مصرف‌کننده فویل آلومینیومی را طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد.

                                         

بنا به داده‌های نشان داده شده در نمودار، رشد ظرفیت‌های بسته‌بندی در مصرف فویل‌های آلومینیومی به‌طور متوسط در هر سال حدود 3.3 درصد رشد داشته است و از مقدار تقریبا 47 هزار تن در سال 1386 به مقدار 63 هزار تن در سال گذشته رسیده است. این در حالی است که ظرفیت‌های سیم و کابل مصرف‌کننده فویل آلومینیومی در ایران طی این دوره از 306 هزار تن به مقدار 663 هزار تن در سال 1391 رسیده که تا سال گذشته ثابت باقی مانده است و مجوز ظرفیت جدیدی پس از آن برای چنین واحدهایی صادر نشده است.

عناوین برگزیده