تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۸۶۳
کد خبر: ۱۰۰۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

احتمال افزایش قیمت نقره در سال جاری

می متالز - شواهد بازار نقره‌‎ حاکی از آن است که قیمت این فلز پس از کاهش 0.5 درصدی در سال 2017، در سال میلادی جاری با افزایش مواجه خواهد بود.
احتمال افزایش قیمت نقره در سال جاری

به گزارش می متالز، قیمت نقره در سال 2017 با کاهش 0.5 درصدی روبه‌رو شد و به 17.05 دلار در هر اونس رسید. احتمال آن می‌رود که قیمت این فلز در سال میلادی جدید با تغییرات مثبت همراه باشد. نمودار 1 نشان‌دهنده تغییرات قیمت نقره در روزهای پایانی سال 2017 و روزهای ابتدای سال 2018 است. بازه یک ماهه نمودار نشان می‌دهد که قیمت‌ نقره در پایان سال 2017 روند افزایشی به خود گرفته بود و با شروع سال جدید اندکی افت در قیمت مشاهده شد و سپس نسبتا روند قیمت‌ها افزایشی قرار گرفت.

اقدام معامله‌گران برای پوشش موقعیت‌های فروش در بازار در ابتدای سال 2018 باعث افزایش نسبی قیمت‌ها شده‌ است. این کار هرچند گذرا یا ناپایدار هم که باشد باعث افزایش قیمت نقره در ابتدای سال 2018 نسبت به میانگین قیمت‌های سال 2017 شد. در همین حال، نسبت قیمت طلا به نقره در حال حاضر حدود 72 است، و این احتمال وجود دارد که این نسبت در بلند مدت به حدود 64 برسد؛ نزدیک شدن فاصله قمیت نقره و طلا، می‌تواند به‌معنی رشد قیمت نقره باشد.

علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در حال روی آوردن به بازار نقره نسبت به طلا هستند، چرا که شمه‌هایی از امید در بازار فلز نقره ایجاد شده است. در این میان تقاضای بازار صنعتی (در کاربردهای غیر از زیورآلات) تقریبا 60 درصد کل تقاضای نقره را در سال 2017 به‌خود اختصاص داده بود و انتظار می‌رود که این میزان در سال 2018 رشد بیشتری پیدا کند. به‌نظر می‌رسد که با توجه به رشد تکنولوژی در سال‌ جاری و سال‌های آتی بازار صنعت شاهد تقاضای بیشتری برای نقره باشد. به‌عنوان مثال، تقاضای جهانی برای ساخت پنل‌های خورشیدی، تقاضا برای نقره را افزایش داده است. عملکرد مناسب این فلز در کاربردهای فتوولتائیک باعث ایجاد این تقاضا شده است. همین امر موجب شد تا تقاضای بخش صنعت در سال 2017 به میزان 92 میلیون اونس افزایش یابد. انتظار می‌رود که رشد این تقاضا ادامه یابد و در سال 2018 به میزان قابل توجهی از سهم مصرف نقره را به‌خود اختصاص دهد. مشابه با بسیاری دیگر از مواد اولیه فلزی به‌نظر می‌رسد که در این مورد هم، چین بزرگ‌ترین بازار را ایجاد کرده است.

در کنار این موضوع انتظار می‌رود تقاضا برای جواهرات و کالاهای زینتی، که تقریبا یک‌پنجم مجموع تقاضای جهانی نقره را تشکیل می‌دهد، در سال 2018 تا 4 درصد رشد یابد که خبر از افزایش یک درصدی نسبت به سال 2017 می‌دهد. تقاضای بالای هند، به‌عنوان یکی از کشورهای مهم مصرف‌کننده نقره در زیورآلات و کالاهای زینتی، در سال 2017 نسبت به سال 2016 تقریبا 2 برابر شد. این تقاضا در سال 2018 با افزایش همراه خواهد بود. به گفته برخی تحلیل‌گران انتظار می‌رود که بازار نقره در کابردهای جواهرات و کالاهای زینتی با افزایش 180 میلیون اونسی همراه شود.

از سمت عرضه، پس از 14 سال رشد متوالی، تولید کل جهانی نقره در سال 2016 به میزان یک درصد و در سال 2017 تا میزان 870 میلیون اونس یعنی 2 درصد کاهش یافت. انتظار می‌رود که تولیدات معدنی نقره در سال 2018 نیز به‌دلیل مشکلات تولید در آفریقای جنوبی محدود شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که این بازار در سال جاری با میزان مشخصی از کسری مواجه باشد.

عناوین برگزیده