تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۴۸۶
کد خبر: ۱۰۰۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

خروج پوسکو از چابهار با هدایت سعودی ها

می متالز - پس از کار شکنی های فراوان در بخش های مختلف، سعودی ها حالا توسعه صنعت فولاد کشور را هدف حملات و خرابکاری های خود قرار داده اند.
خروج پوسکو از چابهار با هدایت سعودی ها

به گزارش می متالز، در سال 2015، صندوق های سرمایه گذاری سعودی ها که سرمایه آن از محل فروش نفت عربستان تامین می شود، در اوج کاهش قیمت فولاد و مازاد عرضه توسط چینی ها موفق شدند تا 38 درصد از سهام شرکت کره ای پوسکو را خریداری نمایند و از این راه دو صندلی را در هیئت مدیره این شرکت از آن خود نمایند. آنها با فروش سهام شرکتهای صد در صد سعودی مثل آرامکو، نه تنها منافع بسیاری از کشورها را به خاک خود آوردند، بلکه پول حاصل از فروش این سهام ها را در صنایع مختلف سایر کشورها سرمایه گذاری نمودند.

شرکت پوسکو کره جنوبی پیش از ورود سعودی ها به هیئت مدیره شرکت قراردادی را با ایمیدرو در خصوص مشارکت در راه اندازی یک کارخانه تولید فولاد به ظرفیت 1/6 میلیون تن در سال به امضا رسانده بود. اما پس از خرید سهام پوسکو توسط عربستانی ها، مخالفت ها با اجرای طرح مذکور تحت فشار سعودی ها شدت گرفت و این روزها زمزمه خروج پوسکو از قراردادی که تمام و کمال نهایی شده بوده به گوش می رسد.
جدای از جنبه های سیاسی که در حوصله این نوشتار و تخصص نگارنده نمی باشد، از نقطه نظرات اقتصادی بایستی به نکاتی چند توجه نمود. ابتدا اینکه عربستان و هم پیمانانش به این دلیل موفق به تحمیل خواسته های خود به قطر نشدند که منافع بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به عنوان بازاری مناسب جهت سرمایه گذاری در قطر درگیر می باشد. از این رو عربستانی ها در این مقوله با فشار زیادی از سوی سایر کشورها روبرو شدند. به نظر می رسد در صورت ایجاد بسترهای لازم برای تسهیل سرمایه گذاری ها در کشور، بتوان مانع به ثمر نشستن اینگونه تحرکات به سادگی شد.
نکته دیگری که بایستی به آن توجه نمود حرکت کره ای ها در ترک قرارداد خود با کشورمان می باشد. محصولات ساخته شده در کره جنوبی اعم از خودرو و وسایل الکترونیکی در حال حاضر بازاری به وسعت ایران را در اختیار دارند و علیرغم عدم پذیرش در بازار سایر کشورها، این کالاها توان رقابت خوبی را در بازار ایران به دست آورده اند. در اکثر کشورهای دنیا، دولتها در مواجهه با چنین حرکاتی عموما دست به اقدامات تلافی جویانه علیه کشور خاطی زده و سعی می کنند تا بازار را از کالاهای آن کشور خالی سازند، و یا با وضع عوارض و محدودیتهای سنگین، واردات کالاهای ساخت آن منطقه را به کشور خود دشوار سازند. مطمئنا چنین تمهیداتی می تواند پیامی را برای سایر سرمایه گذاران ارسال نموده و نشان دهد که بایستی در سرمایه گذاری های خود در ایران به دور از مسائل سیاسی تصمیم بگیرند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده