تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۷۲۸
کد خبر: ۱۰۰۷۸
سرویس خبر : انرژی
قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

رونق قیمتی در یخبندان معاملات

می متالز - روز گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که به علت سردی و برودت هوا اختلالاتی در نحوه کار واحدهای تولیدی به وجود آمد و شرایطی رقم خورد که برخی از تولیدکنندگان از اعلام بار برای مشتریانشان عذر‌خواهی کرده و برخی واحدهای تولیدی را تعطیل کردند. به این ترتیب وضعیت نیمه تعطیلی بر بازارها حاکم بود و معاملات آنچنانی در این بازار محصولات پتروشیمی شکل نگرفت.
رونق قیمتی در یخبندان معاملات

به گزارش می متالز، روز گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی طبق انتظارها روندی صعودی را تجربه کرد. طبق روال هفته‌های گذشته مهمترین علت افزایش قیمت‌ها، بهای دلار و بالا بودن متوسط قیمت از طی هفته گذشته و هفته جاری بوده است. در کنار این امر بالا بودن بهای جهانی محصولات پتروشیمی از دیگر عوامل رشد قیمت‌های پایه است؛ به گونه‌ای که برای مثال محصولی همچون pvc در منطقه GCC رشدی ۲۰ دلاری را نسبت به هفته گذشته داشته و با قیمت نهایی ۹۰۰ دلار در هر تن در ۲۶ ژانویه تعیین قیمت شد. طبق جدول اعلام شده از سوی دفتر پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی افزایش ۱/ ۳درصدی متوسط نرخ دلار در هفته منتهی به ۸ بهمن به نسبت هفته منتهی به اول بهمن رخ داد و به بیانی این شاخص با قیمت ۴۵ هزار و ۲۸۳ ریال در محاسبات خودنمایی کرد. بیشترین افزایش مربوط به پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و پلی اتیلن سنگین دورانی است که با افزایش ۱/ ۶درصدی اعلام قیمت شدند. این در حالی است که قیمت‌های جهانی در منطقه GCC و CRF برای این دو محصول با افزایش همراه بوده است. پلی استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم با افزایش ۶/ ۵ درصدی و ۴/ ۵ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. PVCها با افزایشی ۱/ ۴ درصدی نسبت به هفته گذشته اعلام قیمت شدند و همان‌طور که گفته شد روال جهانی هم برای آنها افزایشی بوده است. به این معنا که هم فاکتور افزایش قیمت‌های جهانی و هم بهای دلار بر قیمت‌های پایه این محصولات تاثیر‌گذار بودند.

بازارهای آزاد: بررسی این بازارها از اواسط هفته گذشته نشانگر این امر است که معاملات وسیعی در این بازار‌ها صورت نگرفته و نمی‌گیرد. مهم‌ترین علت آن بالا بودن قیمت‌ها در این بازارها است و تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند به اندازه میزان نیاز خود از بازارهای بورس کالا و بازارهای آزاد خریداری کنند. با توجه به این امر که کمبود نقدینگی در بخش پایین دست صنعت پتروشیمی وجود دارد، تولید‌کنندگان توان خرید و انبار کردن محصولات را ندارند و ترجیح می‌دهند به اندازه نیاز خود خرید و محصول تولید کنند. علاوه بر این موضوع اکثر آنها ترجیح می‌دهند در شرایط با‌ثبات‌تر و با قیمت‌های مناسب‌تری مواد اولیه خود را تامین کنند، چون دغدغه فروش محصولات نهایی در کنار دغدغه تامین مواد برای آنان وجود دارد. به این معنا که با فرض این موضوع که تولید‌کنندگان با هر قیمتی بتوانند مواد اولیه واحدهای خود را تامین کنند، نمی‌توانند محصول خود را به فروش برسانند. به همین دلیل شاهد معاملات چشمگیری در بازار‌های آزاد نیستیم. در کنار این موضوع تخلف برخی واسطه‌گرها طی هفته‌های اخیر  موجب شده نقدینگی از بازارهای آزاد خارج شود و بازارها با انقباض روبه‌رو شوند و به اصطلاح خرید و فروش در بازارها سنگین شده است.

عناوین برگزیده