تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۷۴۸
کد خبر: ۱۰۱۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت مس تا سال 2022، صعود خواهد کرد

می متالز - رشد صنایع پاک اعم از خودروسازی برقی و زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر، از جمله عللی است که آینده فلزات پایه به ویژه مس، کبالت و نیکل را با جهش همراه خواهد ساخت.
قیمت مس تا سال 2022، صعود خواهد کرد

به گزارش می متالز، میزان مصرف قابل توجه مس و سایر فلزات پایه در ساخت خودروهای برقی و زیرساخت‌های شارژ آن‌ها، سبب شده تا با رونق قابل توجه این بخش از صنعت حمل و نقل، تقاضای مس نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس تا سال 2022 به سیر صعودی خود ادامه دهد.

به پیش بینی مؤسسه لرد کاپر، صعود بی‌نظیر بازار فلزات در سال 2017 که خود ناشی از رونق صنعت خودروسازی برقی و زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، موجب خوش‌بینی اهالی بازار نسبت به قیمت مس خواهد شد؛ چرا که به دلیل نقش مس در رسانایی الکتریکی و فرآیند شارژ، به احتمال قوی، آینده این فلز صنعتی با رشد همراه خواهد بود. بسیاری از استدلال‌های سال گذشته، برای سال 2018 نیز صادق است و این بار، فلز نیکل به طور کامل از شرایط بازار منتفع خواهد شد. فلز کبالت نیز همچنان به شرایط صعودی خود ادامه خواهد داد.

نیکل و کبالت، به طور گسترده‌ای در باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی استفاده می‌شوند. این باتری‌ها، همچنان راه طولانی برای تکامل پیش رو دارند؛ چرا که صنعت خودروهای برقی بسیار نوپا است و در دوران نخستین خود قرار دارد. در حال حاضر، این صنعت در دست تنها 10 کشور جهان قرار دارد. علاوه بر این، میزان ذخیره انرژی باتری‌های خودروهای برقی، به دشواری می‌تواند با سوخت‌های فسیلی رقابت کند. به باور مؤسسه لرد کاپر، اکنون پیش‌بینی‌ها از آینده بازار فلزات پایه به ویژه مس، کبالت و نیکل از حالت به شدت صعودی به وضعیت خوش بینانه- محتاطانه تغییر یافته است.

قیمت کبالت طی سال 2017، شاهد رشد حدود 2 برابری بود و این جهش قیمتی، برای مدت زمان طولانی ادامه داشت. از سویی دیگر، بر اساس تجربه بازار، می‌توان چنین برداشت کرد که این روند به زودی تغییر خواهد کرد. اگرچه تغییر این شرایط در بازار، لزوما به معنای سقوط قیمت‌ها نیست اما با توجه به حجم تقاضا، شاید قیمت‌ها به سطوح قبلی خود بازگردند. این پیش‌بینی، همان روند اصلاحی قیمت پس از رشد جهشی و متوالی است. گفتنی است که سفته‌بازی به ویژه در بازار مس که طی سال 2017، موجب رشد ناگهانی قیمت شد، در سال جاری نیز، به صعود ناگهانی قیمت، به ویژه در نیمه نخست، دامن بزند.

شایان ذکر است که علاوه بر چشم‌انداز مثبت تقاضای جهانی مس، ورود سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان به بازار و همچنین احتمال وقوع اعتصابات کارگری آن دسته از معادنی که با پایان قرارداد کاری کارگران خود روبه‌رو خواهند شد، از رشد قیمت در نیمه نخست سال 2018، حمایت خواهد کرد. بنابر گزارش مؤسسه لرد کاپر، آینده فلز مس بیش از هر فلز دیگری با چشم‌انداز مثبتی همراه خواهد بود؛ زیرا نه تنها ساخت خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، نیازمند مس بیشتری است، بلکه زیرساخت شبکه‌ای شارژ این خودروها نیز که برای بقای صنعت حمل و نقل باتری‌دار مورد نیاز است، به دلیل ماهیت الکتریکی به مس نیازمند است.

این شرایط برای تداوم یک بازار با رشد ثابت کاملا مناسب است. در نهایت باید اذعان داشت که بازار فلزات پایه به ویژه آن فلزاتی که در نسل جدید باتری‌ها کاربرد دارند، در سال‌های آینده وضعیت روبه‌رشدی را تجربه خواهند کرد. پیش‌بینی برخی مؤسسات حاکی از آن است که متوسط قیمت مس در سال 2018، به 7 هزار و 100 دلار بر تن خواهد رسید که در نیمه نخست شاهد سیر صعودی و در نیمه دوم با تعدیل اصلاحی همراه خواهد بود. پیش‌بینی کسری عرضه مس در بازار جهانی نیز به تقویت قیمت مس کمک شایانی خواهد کرد.

نمودار 1، پیش‌بینی قیمت مس تا سال 2022 را بر اساس آخرین گزارش پیش‌بینی قیمت تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی متال بولتن به تصویر می‌کشد. در این پیش‌بینی تحلیلی از قیمت مس برای 4 سال آتی، از پیش‌بینی‌های 20 مؤسسه معتبر به همراه پیش‌بینی متال بولتن استفاده می‌شود. ابتدا تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها بعد از بررسی میزان صحت و دقت، ارزیابی می‌شوند و نهایتا میانگین وزنی از آن‌ها ارایه می‌شود. همانطور که در نمودار 1، مشاهده می‌شود، میانگین وزنی پیش‌بینی قیمت مس از 21 مؤسسه تحقیقاتی معتبر جهان، سیری صعودی پیش رو دارد.  در این بین بهترین پیش‌بینی با بیشترین میزان صحت، متعلق به مؤسسه Citi با رقم 94.81 درصد بود.

عناوین برگزیده