تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۱۰۱۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صادرات کاتد عمان در 10 سال اخیر، به صفر نزدیک شد

می متالز - عمان، از جمله کشورهای کوچک تولیدکننده مس در خاورمیانه، طی 10 سال اخیر با کاهش صادرات همراه بود که حاکی از رشد تقاضای داخلی کاتد مس این کشور عرب حاشیه خلیج فارس است.
صادرات کاتد عمان در 10 سال اخیر، به صفر نزدیک شد

به گزارش می متالز، توسعه اقتصادی عمان، سبب رشد صنایع مصرف‌کننده مس در این کشور شد که به افزایش تقاضای داخلی این فلز صنعتی انجامید. در نتیجه، نقش صادراتی کاتد مس عمان، به‌رغم حجم اندک، طی سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شد.

حجم صادرات کاتد مس عمان طی سال‌های 2007 تا 2016، سیری نزولی داشت و از حجم بالغ بر 12 هزار تن در سال 2007 به کمتر از 100 تن در سال 2016، کاهش یافت. این رقم در سال 2008 به حدود 5 هزار تن رسید و از سال 2009 تا 2016، عملا عمان نقش صادراتی خود را به حداقل رساند. گفتنی است که به طور کلی، عمان کشور صادرکننده کاتد مس محسوب نمی‌شود و صادرات این فلز سرخ از این کشور طی 8 سال اخیر، از 2 هزار تن تجاوز نکرد. افت سالانه صادرات کاتد عمان از سال 2007 تا 2016، برابر با 6/41 درصد برآورد می‌شود.

نمودار 1، آمار صادرات کاتد مس عمان طی سال‌های 2011 تا 2016 را به تصویر می‌کشد. گفتنی است که کاهش صادرات کاتد مس از این کشور عرب حاشیه خلیج فارس، نشان‌دهنده افزایش تقاضای داخلی این کشور تا حدی است که حجم تولید کاتد مس در عمان، برای تأمین تقاضای بازار داخلی آن به مصرف می‌رسد. عمان اگرچه کشوری با ذخایر قابل توجه مس نیست اما انتظار می‌رود که آینده اقتصادی روشنی در سال‌های آتی داشته باشد.

بررسی ارزش صادرات کاتد مس عمان، همانند سایر کشورهای جهان تحت تأثیر قیمت جهانی این فلز صنعتی است. قیمت مس در سال‌های 2010 و 2011 به بیشترین ارزش خود طی 10 سال اخیر رسید و سپس با سیری نزولی تا سال 2016، به حداقل قیمت 4 هزار و 500 دلار بر تن کاهش یافت. این مسئله تأثیر قابل توجهی بر روند درآمد حاصل از صادرات کاتد، فارغ از حجم محموله‌های ارسالی داشت. با توجه به این که بیشترین حجم صادرات کاتد مس از عمان متعلق به سال 2007 است، بیشترین درآمد حاصل از صادرات نیز در این سال با رقم حدود 74 میلیون دلار به ثبت رسید.

با توجه به این مطلب که صنعت قوی تولید مس در عمان وجود ندارد، طبعا نقش صادراتی این کشور نیز کم‌رنگ‌تر از سایر کشورهای خاورمیانه خواهد بود. البته در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، عمان از جمله کشورهایی است که در زمره تولیدکنندگان کاتد مس شمرده می‌شود. با توجه به سیر صادرات کاتد مس از این کشور، می‌توان چنین اذعان داشت که تقاضای داخلی این فلز صنعتی در عمان، از سال 2008 به تدریج افزایش یافت و صادرات ولو اندک این کشور را کاهش داد.

طی 10 سال اخیر، پاکستان از مهمترین خریداران کاتد مس عمان بود که خرید خود را از سال 2014 متوقف کرد. از دیگر خریداران اصلی می‌توان به امارات متحده عربی اشاره کرد که در بازه مورد بررسی، به طور پراکنده مشتری کاتد مس عمان بود. عمان، نه‌تنها تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگ مس در منطقه محسوب نمی‌شود، بلکه در تجارت خارجی این فلز صنعتی نیز نقش قابل توجهی ندارد. با این وجود، رشد اقتصادی و آینده روشن این کشور، حکایت از رشد تقاضای مس در این کشور دارد. عمان، درصدد بهبود اوضاع اقتصادی با تمرکز بر کلیه صنایع موجود است. این کشور عرب حاشیه خلیج فارس از ذخایر معدنی مس، چندان بهره‌ای نبرده و این امر در عدم توسعه چنین صنعتی در این کشور، بی‌تأثیر نبوده است.

عناوین برگزیده